Z

Z roku na rok wypoczywamy nieco inaczej. Coraz częściej plan podróży układamy samodzielnie i więcej uwagi zwracamy na kwestie bezpieczeństwa. Jakie trendy wśród zagranicznych wyjazdów można zauważyć na półmetku wakacji?

Czas trwania sezonu letniego w wyjazdach wydłuża się, jednak nadal najbardziej popularnymi terminami są miesiące wakacyjne, tj. lipiec i sierpień. W tym roku pod względem sprzedanych wyjazdów wyjątkowo udany był czerwiec, co było efektem m.in. o tydzień wcześniej rozpoczętych wakacji szkolnych. Również maj i wrzesień powoli stają się miesiącami urlopowymi.

Mniej ofert last minute

Polacy kupują coraz więcej i coraz wcześniej. Najczęściej rezerwacji dokonujemy przynajmniej dwa miesiące przed wylotem, a około 8 proc. klientów biur podróży jest gotowych do rezerwacji letniego urlopu już prawie rok wcześniej. Niewielki odsetek klientów decyduje się na rezerwację do 10 dni przed wyjazdem. Od kilku sezonów obserwuje się spadek tendencji do zakupu ofert last minute oraz wzrost sprzedaży w opcji first minute. Nasilenie się tej tendencji spowodowało, że liczba ofert typu last minute została ograniczona i jest mało atrakcyjna cenowo, z wyjątkiem wyjazdów do Turcji i Egiptu.

Krócej i aktywniej

Wolimy jeździć częściej, ale na krócej. W wyjazdach zorganizowanych powoli powstaje nowy segment rynku – wyjazdy 3- lub 4-dniowe, city-breaks oraz przedłużone weekendy. Urlopy dwutygodniowe w szczycie sezonu planuje mniej niż co piąta rodzina. Wyjazdy te pozostają domeną lipca oraz sierpnia i zainteresowane są nimi głównie rodziny z dziećmi. Natomiast poza sezonem wakacji szkolnych dominują wyjazdy jednotygodniowe dwóch osób dorosłych.

Podróż samolotem

W turystyce zorganizowanej widać zdecydowaną dominację wycieczek samolotowych, spada natomiast udział turystyki autokarowej oraz wycieczek z dojazdem własnym – wyjątkiem są tu klienci mieszkający na południu Polski. Konkurencja pomiędzy tanimi liniami lotniczymi oraz przewoźnikami regularnymi wpłynęła na zwiększenie liczby dostępnych połączeń.

Wygoda i komfort

Polski turysta najchętniej wyjeżdża na tygodniowe wakacje do hoteli o wysokim standardzie – 43 proc. turystów wybiera hotele czterogwiazdkowe. Wyjeżdżamy coraz częściej, a to z kolei wpływa na coraz większe oczekiwania i bardziej świadomy wybór miejsca wypoczynku. Za większy komfort jesteśmy w stanie zapłacić więcej. Zdecydowanie dominuje opcja all inclusive, która jest dziś standardem, a nie luksusem – wybiera ją trzech na czterech klientów biur podróży.

Agnieszka Kukałowicz, współwłaściciel Qtravel.pl

Od kilku lat obserwujemy trend rezerwacji wakacji z dużym wyprzedzeniem. Już w październiku i listopadzie można kupić wycieczkę na następny sezon wakacyjny i to z dużymi rabatami oraz gratisami, takimi jak gwarancja najniższej ceny czy bezkosztowa rezygnacja. Dzięki wcześniejszej rezerwacji mamy też duży wybór hoteli, pokojów i wariantów wyżywienia. W przypadku ofert last minute niestety, ale jedziemy tam, gdzie touroperatorom pozostały niesprzedane miejsca – często będą to hotele o niskim standardzie i bez wyżywienia. Warto też pamiętać o tym, że wyjazd w wakacje może być zdecydowanie droższy niż poza sezonem. Dlatego też, jeśli możemy pozwolić sobie na wypoczynek w czerwcu bądź wrześniu, to warto zastanowić się nad taką opcją. Te same hotele będą zdecydowanie tańsze, a pogoda w popularnych kierunkach jeszcze sprzyjająca odpoczywaniu. Jeżeli chodzi o kierunki wakacyjnych podróży, to w tym roku podróżujący najchętniej wybierają znane i lubiane miejsca. W pierwszej dziesiątce według naszych statystyk znajdują się: Grecja, Turcja, Hiszpania, Egipt, Bułgaria, Cypr, Albania, Portugalia, Włochy i Tunezja. W porównaniu z latem 2017 widzimy wzrost zainteresowania Turcją, która po gorszych latach wraca na podium. Klienci wybierają Turcję ze względu na bardzo dobrą i bogatą infrastrukturę hotelową oraz niższe ceny niż w Grecji czy Hiszpanii. Do pierwszej dziesiątki po kilku latach nieobecności wróciła Tunezja, którą klienci lubią ze względu na przepiękne plaże i niskie ceny. Od kilku lat wzrasta też zainteresowanie Albanią, która otwiera się na turystów i buduje nową infrastrukturę hotelową.

Karolina Kruś, specjalista turystyki zagranicznej Itaka

Urlop za granicą stał się nieodłączną częścią naszego życia. Wybieramy bardzo różne miejsca, kierując się modą, ciekawością nowych kultur, smaków, czy też budżetem. Wakacje letnie często kupujemy już zimą, korzystając z ofert first minute, co oprócz niższej ceny gwarantuje ogromny wybór. Kupując wakacje dużo wcześniej, warto jednak pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu kosztów rezygnacji. Z takiej przedsprzedaży najczęściej korzystają osoby, które nie mogą pozwolić sobie na spontaniczny wyjazd, które z różnych przyczyn, zawodowych czy rodzinnych wolą zaplanować wakacje wcześniej. Last minute to propozycja dla tych, którzy szukają okazji tuż przed wylotem. Coraz więcej rodzin z dwójką lub trójką dzieci decyduje się na wypoczynek w śródziemnomorskich kurortach, w hotelach, które dysonują rodzinnymi apartamentami i dedykowaną dla dzieci animacją w języku polskim. Na popularności zyskują również hotele, których goście stawiają na ciszę, spokój i luksus. Jeżeli chodzi o długość pobytu, to najczęściej wybieramy wyjazdy siedmio- i dziesięciodniowe. Największą popularnością cieszą się hotele bezpośrednio przy plaży, w pobliżu małych miasteczek. Najchętniej podróżujemy samolotem, uznając go za najszybszy i najbezpieczniejszy środek transportu. Osoby, które chcą zobaczyć jak najwięcej, sięgają po wycieczki objazdowe i krótkie wizyty w pięknych, słonecznych miastach, takich jak chociażby Barcelona, czy też Paryż bądź Rzym. Dla nas najważniejsze jest to, aby trafnie odczytać oczekiwania i potrzeby naszych klientów. Dzięki temu możemy wybrać dla nich najodpowiedniejszą ofertę.

Hasan Ciftci, właściciel biuro podróży Onur

Polacy podczas urlopów coraz częściej i chętniej stawiają na wycieczki zagraniczne. Niezależnie od tego, czy mówimy o kliencie indywidualnym, czy o grupach, najczęściej wybieranym i dostępnym czasem poświęcanym na wyjazd jest okres siedmiu dni. Dostępne są też wyjazdy trzy, pięcio-, dziesięcio-, jedenasto, czy też czternastodniowe. W 2018 roku hitem rynkowym stały się wyjazdy do Turcji. Poza Turcją Polacy chętnie wyjeżdżają do Grecji, Bułgarii, Hiszpanii, czy też Tunezji. Osoby, które planują zagraniczne wakacje, w zdecydowanej większości wybierają standard all inclusive, co gwarantuje pełną kontrolę nad budżetem przeznaczonym na wyjazd, a przy okazji zabezpiecza przed nieprzewidzianymi niespodziankami. Niezależnie od wybranego kierunku wypoczynku zawsze doradzam moim klientom, aby jeszcze przed wyjazdem zapoznali się z miejscowymi zwyczajami i kulturą oraz historią danego kraju. To przyczynia się do uniknięcia przykrych niespodzianek i pozwala na przeżycie tzw. wakacji życia. Z moich obserwacji wynika, że to właśnie właściwa edukacja spowodowała, że wybieramy wyjazdy bezpieczne, opłacone w odpowiednim standardzie oraz coraz częściej zauważamy różnice kulturowe, które potrafimy uszanować. Dzięki edukacji Polak na wyjeździe jest coraz bardziej pożądanym gościem.