Partnerzy

Wyszukiwarka

Samorząd
Nowa trasa ominie centrum Wejherowa

Wejherowo stoi przed sporym wyzwaniem inwestycyjnym – budowy nowego układu drogowego, który ma stać się zachodnio północnym objazdem miasta. Trasa przejmie ruch samochodowy po wybudowaniu Trasy Kaszubskiej. Trasa Kaszubska, która będzie wybudowana w ciągu najbliższych lat, ma przebiegać od nowego węzła w Chwaszczynie, poprzez Gdynię do Lęborka i Słupska. Odciąży krajową „szóstkę”. Samochody, które pojadą […]

Redakcja
2018-09-24
5 minut czytania

Wejherowo stoi przed sporym wyzwaniem inwestycyjnym – budowy nowego układu drogowego, który ma stać się zachodnio północnym objazdem miasta. Trasa przejmie ruch samochodowy po wybudowaniu Trasy Kaszubskiej.

Trasa Kaszubska, która będzie wybudowana w ciągu najbliższych lat, ma przebiegać od nowego węzła w Chwaszczynie, poprzez Gdynię do Lęborka i Słupska. Odciąży krajową „szóstkę”. Samochody, które pojadą tą trasą, powinny omijać centrum Wejherowa. Ale żeby tak było, konieczna jest budowa nowej drogi.

Północ – południe

Według planów przebiegu trasy, ruch z krajowej „nowej szóstki” (ten najbardziej obciążający Wejherowo) będzie napływał z okolic węzła Szemud. Będzie to miało duży wpływ na to, co dzieje się na wejherowskich drogach. Dziś ruch w mieście odbywa się bowiem z zachodu na wschód i odwrotnie. Budowa Trasy Kaszubskiej spowoduje natomiast pojawienie się ruchu z północy na południe (oraz w przeciwnym kierunku). – My, jako samorząd, musimy być na to przygotowani – mówi Beata Rutkiewicz, zastępca prezydenta Wejherowa. – Ale ponieważ jesteśmy miastem powiatowym, nie możemy wziąć na siebie całego ciężaru inwestycji. Konieczna jest ścisła współpraca ze Starostwem Powiatowym w Wejherowie oraz Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Rozmowy z Marszałkiem toczą się od wielu lat, czego wynikiem było powstanie w roku 2012 roku koncepcji, jak w przyszłości – w związku z wszystkimi planowanymi zmianami – powinna wyglądać droga wojewódzka przebiegająca przez Wejherowo.

Pod torami czy przez tory?

Dziś drogi wojewódzkie nr 218 i 224 od strony Chwaszczyna i Kartuz wpadają do Wejherowa w ul. Marynarki Wojennej, następnie Sienkiewicza, aż do Ofiar Piaśnicy i dalej prowadzą w kierunku morza. Budowa węzła Kwiatowa (powstanie tu m.in. tunel i miejsca parkingowe) spowoduje, że przejazd przez Sienkiewicza będzie utrudniony. Poza tym inwestycje kolejowe realizowane w Wejherowie przez PKP prawdopodobnie skutkować będą zamknięciem przejazdów kolejowych. Przedstawiciele PKP mówią wprost: jeśli w jakimś miejscu powstaje tunel pod torami, to w odległości 3 km w jedną i drugą stronę kolej ma prawo zamknąć przejazdy przez tory. Władze miasta zapowiadają natomiast, że nie zgodzą się na tak drastyczne ograniczenie przekraczanie linii kolejowych. Ale nawet na taką możliwość samorządowcy muszą być przygotowani. Pomiędzy miastem a PKP zawarte jest porozumienie gwarantujące inwestycje po stronie kolejowej i umożliwiające przejazdy przez tory – czyli wiadukty na węzłach Zryw, Nanice i Kwiatowa.

Nowa trasa wojewódzka

Dla władz Wejherowa jednym, z priorytetów jest to, aby ruch drogowy wygenerowany po budowie Trasy Kaszubskiej nie został wprowadzony prosto do środka miasta. A dziś droga wojewódzka biegnie dokładnie przez centrum miasta, przez najbardziej newralgiczne jego obszary (m.in. w bezpośrednim sąsiedztwie dworca). Gdyby układ drogowy pozostawić tak, jak jest to obecnie, to w efekcie za kilka lat tworzyć się będą ogromne korki, Wejherowo zostałoby całkowicie sparaliżowane, pomimo już prowadzonych bardzo dużych inwestycji drogowych . Tymczasem ci, którzy nie mają zamiaru zatrzymać się w Wejherowie, tylko muszą przejechać w pobliżu, powinni omijać miasto obwodnicami, czyli takimi układami drogowymi na obrzeżach miasta, które umożliwiają szybkie i sprawne przemieszczanie się i ominięcie centrum. Takie połączenie drogowe zostało zaprojektowane przez miasto po zachodniej części Wejherowa, roboczo nazywane jest „połączeniem zachodniopółnocnym”. Projektowo gotowe jest połączenie od ul. Strzeleckiej do ul. Sobieskiego, wykonany jest już odcinek od ul. Sucharskiego i Sobieskiego do przejazdu kolejowego wraz z rondem do ulicy prowadzącej do ul. Transportowej, zaprojektowane jest połączenie „szóstki” z ul. Budowlanych i Karnowskiego i rondem w ul. Przemysłowej. Dokumentacja umożliwia rozpoczęcie realizacji niemal natychmiast (po procedurze przetargowej). Barierą są oczywiście pieniądze – budowa tego układu drogowego będzie kosztować – według wstępnych szacunków – co najmniej 50 mln zł. Koszty wykonania projektów poniosło w całości miasto, ale już na realizację potrzebne są pieniądze z budżetu województwa i środki zewnętrzne.

Krzysztof Hildebrandt,

prezydent Wejherowa:

– To jedno z najważniejszych przedsięwzięć na najbliższe lata w Wejherowie, oprócz zaplanowanych i częściowo już wykonanych węzłów bezkolizyjnych. Jeśli tego nie zrobimy, to zostaniemy odcięci z jednej strony od szybkiego dostępu do budowanej Trasy Kaszubskiej, a z drugiej strony pozostawienie drogi wojewódzkiej w obecnym układzie spowoduje całkowity paraliż drogowy miasta

Beata Rutkiewicz,

zastępca prezydenta Wejherowa:

– To połączenie ważne jest też dla przedsiębiorców. W po- bliżu planowanej trasy swoje siedziby ma bowiem wiele firm i przedsiębiorstw. Przed- siębiorcy dostaną szybki i nie- uciążliwy wyjazd i dojazd do swoich firm oraz bezpośrednie połączenie z krajową „szóstką”, w kierunku zachodniej granicy naszego państwa, portów w Szczecinie czy też w Gdyni.

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl