I motoryzacja. Trend proekologiczny nie oszczędza żadnej gałęzi współczesnego przemysłu. Dyrektywy mające na celu ochronę środowiska skupiają się na owej branży w sposób szczególny. Producenci aut zaprzestali dosłownej i metaforycznej walki z wiatrakami. Ich odsieczą są szeroko zakrojone rozwiązania technologiczne mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu aut na środowisko. Nade efektywnym katalizatorem wdrażania rozwiązań ekologicznych […]
Redakcja
2019-06-26
4 minuty czytania
I motoryzacja. Trend proekologiczny nie oszczędza żadnej gałęzi współczesnego przemysłu. Dyrektywy mające na celu ochronę środowiska skupiają się na owej branży w sposób szczególny. Producenci aut zaprzestali dosłownej i metaforycznej walki z wiatrakami. Ich odsieczą są szeroko zakrojone rozwiązania technologiczne mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu aut na środowisko.
Nade efektywnym katalizatorem wdrażania rozwiązań ekologicznych w transporcie jest ekonomia. Pojęcie „EKO” w motoryzacyjnym świecie znajduje odzwierciedlenie na obu tych płaszczyznach, zaś cele ich rozwoju pozostają tożsame. Stricte ekologiczny wymiar odnosi się do ograniczenia zużycia paliwa i redukcji poziomu emisji spalin. To właśnie te cechy idą pod rękę z minimalizacją kosztów eksploatacji.
A metod jest co niemiara. Elektryczny napęd pojazdów, napęd hybrydowy, nowe technologie stosowane w unowocześnionych konstrukcjach silników spalinowych, a nawet zwiększanie świadomości kierowców poprzez optymalizację użytkowania aut. W konsekwencji nie sposób wyrokować, które z tych rozwiązań zdominuje współczesny rynek. W opinii ekspertów melodią przyszłości z wolna staje się zastosowanie napędów hybrydowych. O ile pojazdy wyposażone w tego rodzaju napęd są trwałe i wytrzymałe, o tyle poziom ich spalania w stosunku do mniej trwałych napędów elektrycznych stanowi przepaść na korzyść tych drugich. Aby dotrzeć do skonkretyzowanych walorów poszczególnych rozwiązań należałoby przygotować szczegółowy bilans ekologiczno-ekonomiczny w którym pierwsze zdania dotyczyłyby etapu produkcji, ostatnie zaś – procesu utylizacji.
Ekonomiczny aspekt współczesnej motoryzacji dotyka również wątków nieco marginalnych, acz istotnych. Jednym z kluczowych pozostaje rosnąca cena paliw. Tu ostatnią deską ratunku staje się doskonalenie techniki jazdy kierowców, a ci jak wiemy słyną z żelaznych przyzwyczajeń. Konstruktorzy aut, wyposażeni w zaawansowane moduły technologiczne szukają rozwiązań, które pozwolą użytkować auto w sposób bardziej ekonomiczny i ekologiczny. Dobrym przykładem takich rozwiązań jest system ecodriving. Ów system nie tylko rejestruje, monitoruje i koryguje zachowania kierowców, ale także przyczynia się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa.
Producenci aut biorąc pod uwagę współczesne trendy kreują świadomość użytkowników pojazdów oraz prowadzą ofensywne kampanie marketingowe mające na celu popularyzację proekologicznych rozwiązań. Od kilkunastu lat aspekt ekologiczny jest jednym z kluczowych przy wyborze nowego samochodu. Wiedzą o tym dealerzy, którzy coraz śmielej stawiają na możliwości wynikające z internetu. Handel internetowy z roku na rok bierze większy udział w transakcjach skupionych wokół i na motoryzacji. W konsekwencji sprzedaż aut wyposażonych w technologie przyczyniające się do ochrony środowiska rośnie.
Łukasz Szałas, Doradca Klienta Biznesowego – Toyota Walder
Auta hybrydowe odznaczają się dużą oszczędnością paliwa. Modele aut, które produkuje Toyota, to nowoczesne samochody w których napęd hybrydowy składa się z trzech zasadniczych elementów. Podstawę stanowią dwa połączone ze sobą źródła napędu – silnik benzynowy oraz elektryczny. Trzecim elementem jest pojemny – hybrydowy akumulator magazynujący energię. Współdziałanie owych elementów pozwala uzyskać wysoką redukcję poziomu spalania, co prowadzi do wydzielania mniejszej ilości spalin z korzyścią dla naszego środowiska naturalnego. Doskonałym przykładem zastosowania mechanizmu hybrydowego jest najnowszy model Toyoty RAV4. W przypadku tego wariantu mamy do czynienia z nowym – 2.5-litrowym silnikiem, który jest źródłem imponującej mocy, a jednocześnie oferuje moment obrotowy zapewniający płynną jazdę. Łączna moc układu hybrydowego w przypadku silnika z inteligentnym systemem napędu AWD‑i (4×4) wynosi aż 222 KM, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 8,1 s (dla napędu 4×2 wartości te wynoszą odpowiednio 218 KM i 8,4 s).