Publicon wraz z Press Service opublikowali raport medialny w którym znajduje się wiele statystyk związanych z funkcjonowaniem mediów w czasie epidemii. Temat COVID-19 obrósł wieloma mitami. W jaki sposób walczyć z dezinformacją? Na tym przykładzie widać duży problem z dezinformacją. W obliczu paniki i tak licznych publikacji, z którymi ludzie mają do czynienia, nie wiedzą, […]
Redakcja
2020-03-15
3 minuty czytania
Publicon wraz z Press Service opublikowali raport medialny w którym znajduje się wiele statystyk związanych z funkcjonowaniem mediów w czasie epidemii. Temat COVID-19 obrósł wieloma mitami. W jaki sposób walczyć z dezinformacją?
Na tym przykładzie widać duży problem z dezinformacją. W obliczu paniki i tak licznych publikacji, z którymi ludzie mają do czynienia, nie wiedzą, komu ufać, w co wierzyć. Fake newsy mają podobny zasięg jak sprawdzona wiedza. Potrzebna jest obecnie rzetelna edukacja medialna. Władza publiczna powinna walczyć z nieprawdziwymi informacjami. To egzamin nie tylko dla ludzi, ale i dla mediów, które są odpowiedzialne za kreowanie przekazu i mają wpływ na to, jak kształtują się nastroje społeczne. W tej sytuacji kluczowe jest mądre konsumowanie mediów i weryfikowanie źródeł – mówi Szymon Sikorski, CEO agencji Publicon.
Jak korzystać z mediów w czasie epidemii COVID-19?
1. Sprawdzaj źródła – wyszukuj cytowane raporty oraz publikacje. 2. Nie udostępniaj treści, których nie jesteś pewien. 3. Zestawiaj ze sobą informacje z różnych źródeł, również zagranicznych – nie polegaj wyłącznie na jednym medium. 4. W pierwszej kolejności sięgaj po informacje ze stron rządowych, instytucji i publikacji naukowych. 5. Nie czerp informacji z komentarzy. 6. Bądź wyczulony na mocne nacechowane emocjonalnie treści. 7. Jeśli masz wątpliwości względem fotografii – użyj funkcji wyszukiwania obrazem Google. 8. Bądź wyczulony na błędy ortograficzne oraz niepoprawną składnię zdań. Ich nadmiar może sugerować, że źródło jest niepewne. 9. Sprawdzaj domeny – jeśli nazwa budzi Twój niepokój, możliwe, że strona nie jest pewnym źródłem informacji. 10. Upewnij się kto jest autorem tekstu – czy nie stoi za nim podmiot mający swój interes w podawaniu konkretnych informacji.
Ilość publikacji medialnych związanych z koronawirusem różni się w zależności od obszaru kraju. Dane zawarte w raporcie wykazują pewną tendencję, która ma związek z liczbą zakażonych osób w poszczególnych województwach. Im większa liczba osób zakażonych oraz ofiar na danym terenie, tym więcej publikacji medialnych, za które odpowiadają w dużej mierze media lokalne.
Liczba publikacji medialnych w poszczególnych województwach :
W dobie azjatyckiego wirusa prawdziwe oblężenie przeżywają także media społecznościowe. Podstawowym przekaźnikiem informacji jest w tym przypadku Twitter.
TOP 10 kanałów w mediach społecznościowych :
Rzeczpospolita (Twitter) 788 portal tvp.info (Twitter) 620 Polskie Radio 24 (Twitter) 607 Tvn24 (Twitter) 555 Radio ZET NEWS (Twitter) 452 PolsatNews.pl (Twitter) 477 PolskieRadio24.pl (Twitter) 439 Polskie_Sluzby (Twitter) 416 Telewizja Republika (Twitter) 386 Polska Dzisiaj (Facebook) 332