Partnerzy

Wyszukiwarka

Biznes
COVID-19 i wirus dezinformacji

Publicon wraz z Press Service opublikowali raport medialny w którym znajduje się wiele statystyk związanych z funkcjonowaniem mediów w czasie epidemii. Temat COVID-19 obrósł wieloma mitami. W jaki sposób walczyć z dezinformacją? Na tym przykładzie widać duży problem z dezinformacją. W obliczu paniki i tak licznych publikacji, z którymi ludzie mają do czynienia, nie wiedzą, […]

Redakcja
2020-03-15
3 minuty czytania

Publicon wraz z Press Service opublikowali raport medialny w którym znajduje się wiele statystyk związanych z funkcjonowaniem mediów w czasie epidemii. Temat COVID-19 obrósł wieloma mitami. W jaki sposób walczyć z dezinformacją?

Na tym przykładzie widać duży problem z dezinformacją. W obliczu paniki i tak licznych
publikacji, z którymi ludzie mają do czynienia, nie wiedzą, komu ufać, w co wierzyć. Fake newsy mają podobny zasięg jak sprawdzona wiedza. Potrzebna jest obecnie rzetelna edukacja
medialna. Władza publiczna powinna walczyć z nieprawdziwymi informacjami. To egzamin nie tylko dla ludzi, ale i dla mediów, które są odpowiedzialne za kreowanie przekazu i mają wpływ na to, jak kształtują się nastroje społeczne. W tej sytuacji kluczowe jest mądre konsumowanie mediów i weryfikowanie źródeł – mówi Szymon Sikorski, CEO agencji Publicon.

Jak korzystać z mediów w czasie epidemii COVID-19?

1. Sprawdzaj źródła – wyszukuj cytowane raporty oraz publikacje.
2. Nie udostępniaj treści, których nie jesteś pewien.
3. Zestawiaj ze sobą informacje z różnych źródeł, również zagranicznych – nie polegaj wyłącznie na jednym medium.
4. W pierwszej kolejności sięgaj po informacje ze stron rządowych, instytucji i publikacji naukowych.
5. Nie czerp informacji z komentarzy.
6. Bądź wyczulony na mocne nacechowane emocjonalnie treści.
7. Jeśli masz wątpliwości względem fotografii – użyj funkcji wyszukiwania obrazem Google.
8. Bądź wyczulony na błędy ortograficzne oraz niepoprawną składnię zdań. Ich nadmiar może sugerować, że źródło jest niepewne.
9. Sprawdzaj domeny – jeśli nazwa budzi Twój niepokój, możliwe, że strona nie jest pewnym źródłem informacji.
10. Upewnij się kto jest autorem tekstu – czy nie stoi za nim podmiot mający swój interes w podawaniu konkretnych informacji.

Ilość publikacji medialnych związanych z koronawirusem różni się w zależności od obszaru kraju. Dane zawarte w raporcie wykazują pewną tendencję, która ma związek z liczbą zakażonych osób w poszczególnych województwach. Im większa liczba osób zakażonych oraz ofiar na danym terenie, tym więcej publikacji medialnych, za które odpowiadają w dużej mierze media lokalne. 

Liczba publikacji medialnych w poszczególnych województwach :

Pomorskie – 5114
Podlaskie – 3117
Małopolskie – 6888
Opolskie – 2900
Wielkopolskie – 6885
Mazowieckie – 6678
Kujawsko-Pomorskie – 5702
Podkarpackie – 3649
Świętokrzyskie – 2482
Łódzkie – 3665
Zachodnio-Pomorskie – 5037
Lubuskie – 3372
Dolnośląskie – 8841
Lubelskie – 3854
Śląskie – 8398
Warmińsko-Mazurskie – 4257

W dobie azjatyckiego wirusa prawdziwe oblężenie przeżywają także media społecznościowe. Podstawowym przekaźnikiem informacji jest w tym przypadku Twitter.

TOP 10 kanałów w mediach społecznościowych :

Rzeczpospolita (Twitter) 788
portal tvp.info (Twitter) 620
Polskie Radio 24 (Twitter) 607
Tvn24 (Twitter) 555
Radio ZET NEWS (Twitter) 452
PolsatNews.pl (Twitter) 477
PolskieRadio24.pl (Twitter) 439
Polskie_Sluzby (Twitter) 416
Telewizja Republika (Twitter) 386
Polska Dzisiaj (Facebook) 332

 

Źródło – Publicon/LinkedIN

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl