Jak grzyby po deszczu… Czyli przegląd kluczowych inwestycji
Szalejąca epidemia sparaliżowała część prowadzonych inwestycji, ale są też takie, które rosną niczym grzyby po deszczu. W ostatnim czasie przyjrzeliśmy się kilku z nich i z biznesowego punktu widzenia największe wrażenie robią na nas dwie inwestycje – Biurowiec Officyna w Gdańsku oraz Terminal Promowy w Porcie Gdynia. Co łączy owe przedsięwzięcia? Odpowiedź brzmi : wiecha. […]
Redakcja
2020-06-10
4 minuty czytania
Szalejąca epidemia sparaliżowała część prowadzonych inwestycji, ale są też takie, które rosną niczym grzyby po deszczu. W ostatnim czasie przyjrzeliśmy się kilku z nich i z biznesowego punktu widzenia największe wrażenie robią na nas dwie inwestycje – Biurowiec Officyna w Gdańsku oraz Terminal Promowy w Porcie Gdynia. Co łączy owe przedsięwzięcia? Odpowiedź brzmi : wiecha.
Bo to właśnie wiecha zawisła nad II etapem inwestycji Officyna we Wrzeszczu, której deweloperem jest Torus. Nowoczesny obiekt, który został złożony z 5 kondygnacji oferuje powierzchnię biurową na poziomie 7.3 tysiąca metrów kwadratowych. Ukończenie prac związanych z aktualnym etapem zostało zwieńczone symbolicznym montażem najwyższego punktu konstrukcyjnego budynku. O postępie realizowanej inwestycji świadczy fakt, że powierzchnie biurowe zajmują już pierwsi najemcy. Koncepcja architektoniczna obiektu zakłada zagospodarowanie dwóch lokali znajdujących się na parterze oraz typowych powierzchni biurowych ulokowanych na wyższych piętrach. Najwyższe z nich będzie jednak w tej kwestii ograniczone, a wszystko za sprawą przestronnego tarasu o powierzchni niespełna 270 metrów kwadratowych. Ponadto w ramach inwestycji powstanie 70 miejsc parkingowych w hali podziemnej i 35 miejsc parkingowych w przestrzeni zewnętrznej. Ukończenie całkowitej realizacji inwestycji zaplanowano na II kwartał 2021 roku.
Szczytowy punkt prowadzonej inwestycji osiągnął także Port Gdynia. Mowa pracach związanych z budową Publicznego Terminalu Portowego za który odpowiada Korporacja Budowlana Doraco. W opinii ekspertów jest to największa od 50 lat inwestycja realizowana w tym porcie. Jej realizacja przyczyni się do przyjmowania większych promów o długości do 240 metrów oraz skrócenia czasu związanego z zawijaniem jednostek do portu. W konsekwencji zwiększona dostępność poprawi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciąganie ładunków i inwestycji kapitałowych oraz kształtowanie ich w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju. Przedsięwzięcie kreuje możliwości do kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych.
Fot. Port Gdynia
Wiecha zawieszona na obiekcie Publicznego Terminalu Promowego nawiązała do symboli morskich. Konstrukcja składa się z dwóch kręgów – głównego o średnicy 120cm, który to imituje koło sterowe oraz kręgu pośredniego nawiązującego do motywów kwiatowych. Całość została wciągnięta symbolicznie na najwyższy punkt budowy. To kolejny innowacyjny symbol po kamieniu węgielnym, który był imitacją kotwicy z transatlantyka MS Piłsudski, siostrzanej jednostki MS Batory, które cumowały przy historycznym nabrzeżu francuskim.
Adam Meller,
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia
Projekt „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia” obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m3 i magazynu 7 tys. m3, przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m². Oprócz tego DORACO wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m³ betonu.-Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych oraz powstanie nowych miejsc pracy Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T.