Jak osiąga się sukces wyniku finansowego, nowatorskiej cyfryzacji oraz wprowadzenia nowości produktowych, a także kluczowej działalności CSR, mówi Prezes Zarządu Totalizatora Sportowego, Olgierd Cieślik. Zacznijmy od gratulacji! W końcu jest czego gratulować, bo z roku na rok wynik finansowy Totalizatora Sportowego jest coraz lepszy. Jakie cechy lub umiejętności pozwalają Panu, jako Prezesowi Zarządu, osiągać tak dobre […]
Redakcja
2020-08-16
7 minut czytania
Jak osiąga się sukces wyniku finansowego, nowatorskiej cyfryzacji oraz wprowadzenia nowości produktowych, a także kluczowej działalności CSR, mówi Prezes Zarządu Totalizatora Sportowego, Olgierd Cieślik.
Zacznijmy od gratulacji! W końcu jest czego gratulować, bo z roku na rok wynik finansowy Totalizatora Sportowego jest coraz lepszy. Jakie cechy lub umiejętności pozwalają Panu, jako Prezesowi Zarządu, osiągać tak dobre wyniki?
Jestem zwolennikiem tezy, że suma doświadczeń składa się na aktualny potencjał danej osoby. Wszystko, czym zajmowałem się w swojej wcześniejszej działalności, ukształtowało mnie i obecnie procentuje w codziennej pracy i przy podejmowaniu decyzji. Totalizator Sportowy to złożony biznes, który różni się np. od podmiotów rynku kapitałowego. Nie emitujemy akcji czy obligacji, lecz wciąż mamy przecież do czynienia z interesariuszami – naszymi graczami, beneficjentami wspieranych projektów, wreszcie Skarbem Państwa. Podjąłem to wyzwanie – kierowanie tak dużą i szanowaną organizacją. Efektem jest zarówno bezkolizyjne przeprowadzenie Spółki przez transformację technologiczną, jak i osiągnięte rekordowe wyniki finansowe za ubiegły rok. Chciałbym jednak podkreślić, że nie może być mowy o sukcesie firmy bez zaangażowania wszystkich jej pracowników. Tworzymy zgrany zespół, który gra do jednej bramki. Sukces to nasze wspólne dzieło.
Cyfryzacja Totalizatora Sportowego umożliwiła udostępnienie nowych kanałów dystrybucji i wprowadzenie nowych produktów dedykowanych tylko do internetu. To najważniejsze kroki wejścia w okres przemysłu 4.0?
Wierzę, że to dopiero początek pozytywnych przemian, ale rzeczywiście nasze działania z końca 2018 r. były rewolucją dla spółki. Z perspektywy czasu widzimy, jak bardzo zasadne były podjęte kroki i jak dużym sukcesem się okazały. Wprowadziliśmy znane większości Polakom tradycyjne gry LOTTO do kanału online, uruchomiliśmy też pierwsze i jedyne legalne kasyno internetowe w Polsce oraz sieć salonów gier na automatach poza kasynami. Nie zapomnieliśmy także o wprowadzeniu innowacji w naszych punktach sprzedaży LOTTO – dzięki wdrożeniu płatności kartą, ale także możliwości wypłaty wygranych na kartę płatniczą, staliśmy się jednym z pionierów zarówno na światowym rynku loteryjnym, jak i w całej branży detalicznej. Wszystko to wymagało od nas nowych rozwiązań informatycznych, kompetencji, analizy wielu danych, zbudowania sieci bezpieczeństwa dla nowych procesów. Korzystaliśmy z najnowszych rozwiązań technologicznych, a stawiając na cyfryzację i mobilność – otworzyliśmy się na rzesze klientów, którzy do tej pory nie korzystali z naszych usług. Mieliśmy dobre wyczucie czasu i doskonałą intuicję przy wdrażaniu rozwiązań charakterystycznych dla przemysłu 4.0.
Spółka uruchomiła w 2018 r. jedyne legalne kasyno internetowe w Polsce. Jak dzisiaj plasują się wyniki działalności na rynku e-commerce?
Uruchomienie tego produktu, jak również innych w obszarze e-commerce, przyniosło Spółce rekordowe przychody Od 2019 r. zbieramy owoce tych śmiałych decyzji, bowiem miniony rok był pod kątem sprzedaży najlepszym w historii Totalizatora Sportowego. W 2019 r. obrót we wszystkich obszarach działalności spółki wraz z dopłatami wyniósł blisko 11 mld złotych, podczas gdy w 2018 r. było to ponad 6 mld zł. Doświadczyliśmy skokowego wzrostu wyników i wciąż mamy nadzieję, że mimo okresu niższej sprzedaży spowodowanego koronawirusem, także w tym roku będzie mogli mówić o świetnych wynikach.
Co nowego pojawi się jeszcze w ofercie Totalizatora Sportowego w 2020 r.?
Przede wszystkim wsłuchujemy się w potrzeby naszych Klientów i pracujemy nad ulepszeniem płynności i poszerzeniem oferowanych usług, sprawnością i responsywnością strony lotto.pl czy witryny kasyna internetowego oraz naszych aplikacji mobilnych. W kanale detalicznym, w naszej sieci punktów sprzedaży LOTTO i Salonach gier na automatach, skupiamy się na doskonaleniu obsługi klientów, a z uwagi na obecną sytuację, również na gwarantowaniu komfortu i bezpieczeństwa graczom i pracownikom. To dla nas aktualne priorytety, ale mogę zdradzić, że przyglądamy się kolejnym innowacyjnym rozwiązaniom, o których może być głośno.
W ostatnim czasie społeczna odpowiedzialność nabrała dodatkowego znaczenia. Na samym początku Spółka przekazała ponad 4 mln złotych i 90 samochodów w formie darowizny na walkę z koronawirusem. Obecnie jest to jeszcze wyższa suma. Czy CSR to tylko ważny element rozwoju przedsiębiorstwa, czy coś więcej?
W Totalizatorze Sportowym CSR to tak naprawdę kluczowy element modelu biznesowego. Na całym świecie Loterie spełniają ważną rolę społeczną. Jesteśmy dużym przedsiębiorstwem generującym olbrzymie kwoty do krajowego budżetu, gdyż jako jedyna spółka w Polsce jesteśmy zobligowani do przekazywania ich części w formie dopłat na rzecz konkretnych funduszy ministerialnych wspierających m.in. polski sport i kulturę narodową. Działalność prospołeczna to nasza domena od chwili powstania. Obecna sytuacja epidemiologiczna sprawiła, że wykorzystaliśmy funkcjonujące w spółce kanały, by dalej nieść pomoc. Wspomniane 4 mln zł oraz 90 aut przekazaliśmy przez Fundację LOTTO im. Haliny Konopackiej najbardziej potrzebującym szpitalom. Później zdecydowaliśmy, że nasze wsparcie powinno pójść dalej i postanowiliśmy przekazywać 10 procent ze sprzedaży produktów LOTTO online na walkę z koronawirusem i jego skutkami. Do tej pory ta kwota wynosi już ponad 9 mln zł i stale rośnie. To wsparcie przychodzi Totalizatorowi Sportowemu naturalnie, bo wpisuje się w jego misję społeczną i wartości, którym hołdujemy w naszej spółce.
Totalizator Sportowy w ub.r. odprowadził do budżetu państwa ponad 1 mld zł podatku od gier. Prawie 1,05 mld zł w postaci dopłat na fundusze celowe i ok 300 mln zł z tytułu innych podatków i dywidendy. Te kwoty robią wrażenie! Proszę powiedzieć coś więcej o funduszach celowych, dzięki którym każdego roku setki milionów złotych wspierają sport i kulturę.
Jak już wspomniałem, odprowadzanie dopłat na fundusze celowe czyni z Totalizatora Sportowego firmę unikalną, bo żaden inny podmiot na polskim rynku nie ma takiego obowiązku. Aktualnie odprowadzamy dopłaty na cztery fundusze, z czego dwa największe to Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Fundusz Promocji Kultury. Warto przy tej okazji przypomnieć, że każda złotówka wydana na gry liczbowe LOTTO to 19 gr właśnie dla polskiego sportu i kultury narodowej. To właśnie te drobne kwoty w ciągu roku rosną do potężnej sumy idącej w setki milionów złotych, które później przekazujemy na wsparcie sportu i kultury. To właśnie dlatego przy każdej okazji podkreślam, że gracze LOTTO są największymi mecenasami tych dwóch dziedzin życia społecznego. Dodatkowo odprowadzamy podatki do budżetu państwa, więc tak naprawdę te pieniądze również wracają do wspólnego nam wszystkim „koszyka”. Widzimy, że ten wypracowany model biznesowy sprawdza się, i że nasze działania przynoszą korzyść całemu polskiemu społeczeństwu. Cieszy mnie to jako Polaka i jako osobę zarządzającą tak kluczową dla nas wszystkich spółką.
Panie Prezesie, z serii krótkich pytań:
Ulubiony sport? I dlaczego koszykówka?
Koszykówka to wyjątkowo dynamiczna i widowiskowa dyscyplina, szczególnie jej nowa odmiana 3×3, która zadebiutuje w 2021 roku na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio. Ten sport po prostu dobrze się ogląda, a jeszcze lepiej uprawia.
Pana szczęśliwe liczby na dziś to…
65 – taki jubileusz będzie obchodził Totalizator Sportowy w przyszłym roku.