Partnerzy

Wyszukiwarka

Samorząd
Chojnice nie zwalniają!

Pakiet inwestycji realizowanych na terenie miasta Chojnice. Chojnickie „deszczówki” zapewnią 70% retencji wód opadowych i roztopowych w całym województwie Pomorskim. Poprawa gospodarki wodami opadowymi i roztopowymi na terenie MOF Chojnice-Człuchów to projekt partnerski realizowany na obszarze Gminy Miejskiej Chojnice i Gminy Miejskiej Człuchów, należących do dwubiegunowego Chojnicko-Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego, w formie partnerstwa, w którym Gmina Miejska Chojnice pełni funkcję lidera. […]

Redakcja
2020-10-25
4 minuty czytania

Pakiet inwestycji realizowanych na terenie miasta Chojnice.

Chojnickie „deszczówki” zapewnią 70% retencji wód opadowych i roztopowych w całym województwie Pomorskim. Poprawa gospodarki wodami opadowymi i roztopowymi na terenie MOF Chojnice-Człuchów to projekt partnerski realizowany na obszarze Gminy Miejskiej Chojnice i Gminy Miejskiej Człuchów, należących do dwubiegunowego Chojnicko-Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego, w formie partnerstwa, w którym Gmina Miejska Chojnice pełni funkcję lidera. Realizacja przedmiotowego projektu wypełni w 70% współczynnik retencji wód opadowych na terenie województwa Pomorskiego. Ten niebagatelny współczynnik procentowy, świadczy zarówno o rozległości działań podjętych przez miasto Chojnice w tym zakresie, jak i pozostawienia innych gmin daleko w tyle w realizacji podobnych zadań. Szacowana obecnie wartość zakresu realizowanego przez Gminę Miejską Chojnice to około 81,5 mln zł, gdzie pierwotna kwota wnioskowana wynosiła około 62 mln zł, a po przetargach wzrosła o około 18,5 mln zł. Mówiąc najogólniej, cały projekt polega na budowie systemu kanalizacji wód deszczowych i roztopowych, w skład w którego wchodzą m.in. kolektory deszczowe, 12 separatorów, system przepustów, zastawek i śluz oraz 4 zbiorniki retencyjne, o łącznej pojemności 90 tysięcy metrów sześc. Największy z nich, którego budowa właśnie się rozpoczęła tzw. Zbiornik Sobierajczyka będzie wstanie pomieścić 60 tysięcy metrów sześc. Nie jest to łatwy projekt pod względem infrastrukturalnym. Wiele części chojnickich „deszczówek” przebiega pod głównymi arteriami drogowymi w mieście. Głębokie wykopy, często nawet do 6 metrów, instalacja nowych kolektorów wymusiła na nas zamknięcie wielu ulic i bardzo często do paraliżu komunikacyjnego miasta. Dodatkowo po zakończeniu prac odtwarzaliśmy nawierzchnię dróg do stanu pierwotnego. Bardzo często prace dotyczyły nawet podbudowy tych dróg, bo wykonane 30-40 lat nie spełniały obecnych norm. Zakończenie całej inwestycji przewidziane jest na 30 czerwca 2020 roku. Węzeł transporotowy – integrujący szansą na nowe połączenia z stolicą województwa. Jest to wielomilionowy projekt realizowany w partnerstwie z PKP PLK oraz Powiatem Chojnickim. Szacowna wartość całego przedsięwzięcia to 63 mln zł i już teraz wiemy, że ta kwota na pewno zostanie przekroczona. Działanie przewiduje utworzenie węzła transportowego w Chojnicach, zakup niskopodłogowego proekologicznego taboru autobusowego, rozwój systemu ścieżek rowerowych. Celem przedsięwzięcia jest zintegrowanie elementów infrastruktury transportu zbiorowego, a także poprawa sprawności ich funkcjonowania. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy dostępności użytkowników do węzłowej infrastruktury transportu zbiorowego i rowerowego oraz wpłynie na jakość i zakres oferowanych usług. W efekcie przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury dworcowej powstanie kompleks odpowiadający obecnym potrzebom podróżnych, przystający do dzisiejszych realiów, potrzeb i trendów w rozwoju transportu publicznego.
O ile pierwsza cześć dotycząca taboru autobusowego oraz budowy systemu ścieżek rowerowych zakończała pomyślnie o tyle trwają prace przy dworcu kolejowym. Wyspowość naszego dworca wymusiła konieczność przeniesienia dworca autobusowego. Skomunikowanie nowego dworca autobusowego i kolejowego wymuszają wydłużenie przejścia podziemnego o  kilka metrów. Te zadanie realizuje PKP PLK za bagatela 17 mln złotych! Trwają prace projektowe odnośnie przebudowy i modernizacji dworca kolejowego, którego właścicielem jest Miasto Chojnice. Całość projektu spina Wojewódzki Konserwator Zabytków, więc wydaję się koszt tej części inwestycji przetargu nie zamknie się nawet 20 mln złotych. Do tego dochodzi budowa nowych parkingów przy obu dworcach. Końcowy termin realizacji przewidziany jest na koniec 2022 roku. Inne inwestycje – kończymy budowę targowiska przy ul. Młodzieżowej (wartość ok. 6 mln złotych) oraz za moment rozpoczynamy przebudowę zabytkowej fosy miejskiej (wartość ok. 3 mln złotych). Czynnie inwestujemy środki z Funduszu Dróg Samorządowych (inwestycje: kilkanaście milionów) oraz aplikujemy o wielomilionowe środki z kolejnych tzw. tarcz antykryzysowych dla samorządu.

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl