Przełom grudnia i stycznia dla przedsiębiorców jest zawsze bardzo pracowity. Wiąże się on bowiem z wieloma formalnościami, które trzeba wypełnić przed zamknięciem jednego i rozpoczęciem kolejnego roku podatkowego. Ten czas to także moment podejmowania ważnych decyzji, które wpływają na przyszłość firmy. Coraz więcej przedsiębiorstw z naszego regionu zwraca się o wsparcie do doświadczonych partnerów biznesowych, którzy na co dzień analizują […]
Redakcja
2020-12-23
6 minut czytania
Przełom grudnia i stycznia dla przedsiębiorców jest zawsze bardzo pracowity. Wiąże się on bowiem z wieloma formalnościami, które trzeba wypełnić przed zamknięciem jednego i rozpoczęciem kolejnego roku podatkowego. Ten czas to także moment podejmowania ważnych decyzji, które wpływają na przyszłość firmy. Coraz więcej przedsiębiorstw z naszego regionu zwraca się o wsparcie do doświadczonych partnerów biznesowych, którzy na co dzień analizują funkcjonowanie firm i pomagają unikać błędów w zarządzaniu, poprzez wdrożenie rekomendowanych rozwiązań.
Od 18 lat jesteśmy aktywnym uczestnikiem rynku usług z zakresu HR. Wspieramy przedsiębiorców w całym kraju, również tych z woj. pomorskiego, z którego się wywodzimy i które jest nam szczególnie bliskie. Nasz region jest niezwykle różnorodny, każdy powiat w województwie pomorskim ma swoją specyfikę ulegającą ciągłym zmianom. Podobnie jak jego mieszkańcy, otoczenie biznesowe, infrastruktura, wiodące branże, a także rynek pracy – wojewódzki i powiatowy. Pracownicy naszych lokalnych oddziałów – wspólnie z nami – obserwują te zmiany od wielu lat. Niejednokrotnie mieliśmy realny wpływ na ich przebieg – tworząc nowe miejsca pracy i rozwoju dla mieszkańców Pomorza czy wspierając prowadzone w naszym regionie biznesy – zarówno te międzynarodowe, jak i ogólnopolskie czy lokalne. W ubiegłym roku, w ramach pracy tymczasowej, zatrudniliśmy niemal 22 tys. osób, w tym wiele z nich na terenie województwa pomorskiego, gdzie nasz zespół reprezentują rekruterzy z 7 oddziałów zlokalizowanych w Gdyni, Sopocie, Słupsku, Tczewie, Kwidzynie i Pruszczu Gdańskim oraz Centrali w Gdańsku. Dzięki ich pracy nasi klienci uniknęli niebezpiecznych przestojów oraz braków kadrowych i mogli skupić się na rozwoju biznesu. Pracę tymczasową w woj. pomorskim oferowaliśmy także kandydatom z innych krajów – najczęściej z Ukrainy, Białorusi, Litwy, Łotwy, Mołdawii czy Gruzji. Partnerom pomagaliśmy nie tylko w procesie rekrutacji międzynarodowej kadry, ale też legalizacji pracy obcokrajowców. W sumie, w woj. pomorskim, w 2020 r. (styczeń-październik) zatrudniliśmy 4 220 osoby, w tym obcokrajowców – zasilili oni szeregi wielu firm w regionie. Procesy outsourcowane nam przez pracodawców z Pomorza dotyczyły także obsługi kadrowo-płacowej, doradztwa biznesowego i szkoleń oraz rekrutacji specjalistów na najwyższe stanowiska. Było ich wiele i były niezwykle złożone, jednak za każdym razem kończyły się sukcesem powierzonych nam zadań.
Trzymać rękę na pulsie W każdej firmie – również naszej – niezwykle ważne jest przeprowadzanie różnego rodzaju audytów, które wykonujemy cyklicznie. O wsparcie w tym zakresie często proszą nas także pomorscy przedsiębiorcy, którzy podobnie jak my rozwijają swoją działalność, powiększają zakres oferowanych produktów i usług, zwiększają zatrudnienie oraz zdobywają coraz lepszą pozycję na rynku. Z naszych doświadczeń wynika, że firmy z regionu często zmagają się z problemami kadrowymi i organizacyjnymi, dlatego też proszą o eksperckie wsparcie. Rozumieją oni bowiem, że każda zmiana w firmie wymaga modyfikacji stylu zarządzania, aby je dobrze dobrać potrzebny jest audyt. Jest on bardzo przydatny, gdy zwiększamy zatrudnienie, tworzymy nowe działy, wprowadzamy nowe usługi, wchodzimy na rynki międzynarodowe czy rozwijamy sprzedaż poprzez innowacyjne kanały komunikacji. Funkcjonowanie firmy ulega wtedy zmianie i nietrudno tutaj o błędy. Nasi klienci, dzięki przeprowadzonemu audytowi, zyskują obiektywną opinię nt. działania ich organizacji, pozwalającą na uniknięcie kryzysów w zarządzaniu, zdefiniowanie słabych stron oraz wskazanie mocnych, a także rekomendacje na przyszłość wraz z dobranymi narzędziami zarządczymi. W przypadku, gdy zatrudniamy cudzoziemców, musimy mieć świadomość, że znalezienie pracownika z zagranicy to tylko połowa sukcesu. Wymagana jest także kompleksowa analiza procedur i praktyk stosowanych w firmie z zakresu legalizacji pracy obcokrajowców. Nawet drobne niedopatrzenie może doprowadzić do ukarania przedsiębiorcy i skutkować „zablokowaniem” możliwości zatrudnienia cudzoziemców na okres do 2 lat. Przeprowadzane przez nas audyty zawsze kończą się sporządzeniem raportu, który zawiera opis zastosowanych procedur i praktyk, wykryte błędy oraz sugerowaną metodę ich naprawy. Pokazujemy możliwości optymalizacji i niezbędnych zmian z powodu popełnionych błędów, a także z przyjęcia niewłaściwego lub nieoptymalnego trybu zatrudnienia. Sam proces budowania strategii zwykle podzielony jest na 3 etapy. Pierwszy to weryfikacja dokumentów cudzoziemców (prawo pobytu, prawo do pracy w Rzeczypospolitej Polskiej, umowy) pod kątem legalności ich pobytu i pracy. Drugi, obejmuje konsultacje i szkolenia dla pracodawców w zakresie ustawodawstwa dotyczącego pobytu i zatrudnienia cudzoziemców na terytorium Polski. Trzeci – pomoc w wyborze najskuteczniejszej procedury mającej na celu usprawnienie legalnego zatrudnienia cudzoziemca.
Co w trawie piszczy? Pomorze to region wielkich możliwości i prężnie rozwijających się przedsiębiorstw. Obserwujemy rosnące zainteresowanie audytami potencjału inwestycyjnego, które wykonujemy dla naszych lokalnych partnerów biznesowych. Na ich prośbę pozyskujemy kompleksowe informacje o rynku i przeprowadzamy rozmowy z przedstawicielami lokalnej administracji publicznej, środowiskami naukowymi czy wojewódzkimi organizacjami. Analizujemy najlepsze źródła pozyskiwania określonych kandydatów, stawki oferowane w regionie, motywacje pracowników do zmiany miejsca zatrudnienia, przeprowadzamy audyt działania konkurencji oraz wskazujemy trendy i określamy prognozy dla lokalnego rynku pracy, który obejmuje planowana inwestycja. Mimo odnoszonych sukcesów biznesowych, mamy świadomość, że współpraca na najwyższym poziomie wymaga od nas ciągłych zmian i realnej wiedzy nt. opinii naszych klientów o świadczonych przez nas usługach. Dlatego oprócz stałego kontaktu z partnerami biznesowymi, przeprowadziliśmy także badanie satysfakcji klientów. W niezależnym audycie osiągnęliśmy ocenę na poziomie 90% zadowolenia. Wskaźnik oceny współpracy wyniósł 91%, a oceny kontaktu aż 93%. Bardzo wysoka nota, którą nasi klienci wystawili Grupie Progres jest dla nas ogromnym wyróżnieniem i potwierdza, że najwyższy poziom usług naszej firmy oraz jakość obsługi spełniają oczekiwania nawet najbardziej wymagających partnerów biznesowych. Dla każdego, poważnego gracza w swojej branży, niezależna ocena danej organizacji, procesu, projektu lub produktu musi być kluczowym działaniem. Nie powinniśmy bać się złych opinii, bo one – paradoksalnie – mogą pomóc we wprowadzeniu kluczowych zmian, wyeliminowaniu niedoskonałości, a finalnie wzmocnieniu pozycji danej organizacji na rynku. Noworocznym postanowieniem przedsiębiorców, którzy do tej pory nie byli przekonani o zasadności przeprowadzania audytów, powinno być ich wdrożenie do strategii firmy, a w przyszłości przeprowadzenie najlepiej z pomocą ekspertów pracujących w Grupie Progres. Cezary Maciołek, Wiceprezes Zarządu Grupy Progres.