Partnerzy

Wyszukiwarka

Biznes
Wpływ pandemii na sektor usług biznesowych

Cyfrowe przyspieszenie, hybrydowa rzeczywistość, open talent economy i rewolucja w korzystaniu z powierzchni biurowych – to niektóre z przełomowych zmian na rynku pracy w sektorze nowoczesnych usług biznesowych. ABSL – Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych, we współpracy z partnerami – The Adecco Group i firmą Colliers, przygotował raport „Rok przełomowych zmian z perspektywy sektora usług biznesowych”. W polskich centrach obsługi procesów biznesowych (BPO), centrach […]

Redakcja
2021-04-22
6 minut czytania

Cyfrowe przyspieszenie, hybrydowa rzeczywistość, open talent economy i rewolucja w korzystaniu z powierzchni biurowych – to niektóre z przełomowych zmian na rynku pracy w sektorze nowoczesnych usług biznesowych.

ABSL – Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych, we współpracy z partnerami – The Adecco Group i firmą Colliers, przygotował raport „Rok przełomowych zmian z perspektywy sektora usług biznesowych”. W polskich centrach obsługi procesów biznesowych (BPO), centrach usług wspólnych (SSC/GBS), IT oraz centrach badawczo-rozwojowych (R&D) pracuje prawie 350 000 osób.

Stały wzrost zatrudnienia
Firmy z sektora każdego miesiąca tworzą ponad 2500 miejsc pracy, przy stałym wzroście zatrudnienia na poziomie 10 proc r/r. Zdecydowana większość podmiotów świadczy usługi dla klientów działających w skali globalnej. Doświadczenia z różnych rynków i rozbudowana infrastruktura teleinformatyczna pozwoliły szybko przestawić się na tryb pracy zdalnej. Po roku sektor jest mocno zaangażowany w wypracowywanie rozwiązań prawnych dostosowanych do nowych realiów, niezbędnych do funkcjonowania w nowej rzeczywistości.
– Bardzo dobrze poradziliśmy sobie jako sektor w okresie pandemii. Szybko identyfikowaliśmy rodzące się wyzwania oraz powiązane z nimi nowe trendy, przekładając je na poziom operacyjny i wdrażając skuteczne rozwiązania. Pozwoliło nam to efektywnie wykorzystywać pojawiające się szanse. Nagłe, masowe przejście na pracę zdalną dla wszystkich było wielkim eksperymentem, po którym stosunkowo szybko nadszedł czas na decyzje wymagające wdrożenia docelowych rozwiązań, w tym prawnych – zwraca uwagę Paweł Panczyj, Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju, ABSL.

3T Office – 3T Office Park w Gdyni to dwa 39-metrowe budynki i jedna 50-metrowa wieża

Nowa koncepcja miejsca pracy
Nowe modele pracy, szczególnie w sektorze usług dla biznesu, znacznie wpłynęły na nieruchomości biurowe, z których korzystają korporacje. Uelastyczniane są długoterminowe umowy najmu, redefiniuje się kultura organizacyjna i modele zarządcze, świat fizyczny przeplata się z wirtualnym – tworzy się nowy ekosystem wysokiej jakości miejsc pracy. Według danych Colliers (2020) przed pandemią tylko 34% pracowników deklarowało regularną pracę zdalną (jeden lub więcej dni w tygodniu). Po roku trwania pandemii prawie 67% pracowników stwierdza, iż chciałoby pracować z domu więcej niż 2 dni w tygodniu. To dwa razy więcej osób niż na początku lockdownu (tylko 37%).
Zmiana stała się nieuchronną częścią naszej codziennej rzeczywistości i jedynym sposobem, aby podejść do niej konstruktywnie, jest jej przyjęcie. Kiedy myślimy o przyszłości miejsca pracy, cyfryzacja jest często pierwszą rzeczą, która przychodzi nam do głowy – i choć będziemy w dużej mierze polegać na technologii, w centrum naszej uwagi wciąż pozostają ludzie – ich bezpieczeństwo, dobre samopoczucie, umiejętności i kompetencje – podkreśla Monika Rajska-Wolińska, szefowa polskiego oddziału Colliers.

Nowe modele pracy
Przyspieszenie rozwoju technologii już spowodowało zmiany w organizacji pracy. Trendem staje się otwarta gospodarka talentów (open talent economy) oznaczająca odejście od tradycyjnych struktur organizacyjnych na rzecz dynamicznych sieci. Pracodawcy, menadżerowie i pracownicy muszą odnaleźć się w nowym środowisku, w którym elastyczność i zdolność adaptacji mają pierwszeństwo przed ustrukturyzowanym otoczeniem i standardowymi rolami.
– Liderzy, podobnie jak pracownicy, którymi zarządzają, muszą zdobywać nowe umiejętności. Cechy nowego lidera wyraźnie różnią się od tych, które uznawane były za skuteczne w przeszłości. Nowe przywództwo to empatia, umiejętność jasnej komunikacji, uwzględnianie holistycznych potrzeb pracowników, umiejętne budowanie relacji na wzajemnym zaufaniu, a nie hierarchicznym zarządzaniu – podkreśla Daniel Wocial, CEO The Adecco Group w Polsce, Czechach i Słowacji.

Nowe kompetencje
Nowe pokolenie, które weszło na rynek pracy będzie formowane przez pierwsze doświadczenia zawodowe. Międzynarodowa Organizacja Pracy (ILO) w sierpniu 2020 roku sformułowała pojęcie pokolenia lockdown, określając nim grupę młodzieży i młodych dorosłych (18-29 lat), która w czasie pandemii COVID-19 stawia pierwsze zawodowe kroki. Jednocześnie m. in. przyspieszona cyfryzacja wymusza pozyskiwanie nowych kompetencji. Z danych The Adecco Group wynika, że 54 proc. firm planuje wdrażać upskilling i reskilling przynajmniej dla części pracowników, a 32 proc. firm już zdefiniowało kompetencje, jakich firma będzie potrzebowała w przyszłości, i w tym kierunku planuje rozwój pracowników.
– Kluczowym elementem rynku pracy w perspektywie długoterminowej jest dostępność pracowników posiadających odpowiednie kompetencje. Uwzględniając nasze potrzeby jako sektora usług wiedzochłonnych, musimy zadbać, aby już dziś położony został zdecydowanie większy nacisk na rozwój kompetencji cyfrowych, naukę języków obcych oraz programy nauczania współtworzone z myślą o kompetencjach przyszłości – zaznacza Paweł Panczyj.

Błażej Kucharski
dyrektor regionalny Colliers International
W Trójmieście zdecydowana większość sektora usług biznesowych świetnie sobie radzi, aczkolwiek zewnętrzne zawirowania będące następstwem pandemii wpływają na weryfikację planów niektórych firm. Niemniej, w trudnych i nieprzewidywalnych czasach dla tego sektora niezwykle ważna jest zdolność pracowników do szybkiej adaptacji do zachodzących zmian. Bardziej niż koszty liczy się stabilność organizacji. Na świecie jest wiele rynków, gdzie koszty pracy są niższe niż w Polsce, ale pandemia udowodniła, że tanie destynacje przy lockdownie mają trudności z organizacją pracy, choćby z trybem home office. Polska natomiast z dnia na dzień mogła technologicznie i infrastrukturalnie podołać wyzwaniu. To gwarantuje bezpieczeństwo procesów. Dla sektora usług biznesowych Polska wciąż jest atrakcyjnym rynkiem. Colliers spodziewa się za rekordowych wejść do Polski nowych firm z początkiem czwartego kwartału 2021 roku. Pandemia nie zatrzymała też aktywności deweloperów. W budowie pozostaje 132,2 tys. mkw. nowej powierzchni biurowej. W 2021 roku spodziewamy się oddania do użytku kilku istotnych dla Trójmiasta projektów, m.in. największej w historii Gdyni inwestycji biurowej, czyli 3T Office Park (38,2 tys. mkw.). To również ważny rok dla rozwoju terenów postoczniowych i obszaru Młodego Miasta, gdzie powstaje budynek C300, kolejny etap kompleksu biurowego Centrala realizowanego przez dewelopera Inopa (prawie 14 tys. mkw.) oraz pierwszy etap Palio – inwestycji biurowej realizowanej przez Cavatinę (około 16 tys. mkw.).

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl