Do portu w Gdyni będą mogły wejść statki o długości nawet 400 metrów i szerokości sięgającej 58 metrów. Urząd Morski i Port Gdynia zawarły umowę dotyczącą pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych. Tor wodny w ciągu niespełna dwóch lat będzie miał do 17 metrów głębokości, co otworzy nowe możliwości. – Obecne do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 metrów […]
Redakcja
2022-03-29
3 minuty czytania
Do portu w Gdyni będą mogły wejść statki o długości nawet 400 metrów i szerokości sięgającej 58 metrów. Urząd Morski i Port Gdynia zawarły umowę dotyczącą pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych. Tor wodny w ciągu niespełna dwóch lat będzie miał do 17 metrów głębokości, co otworzy nowe możliwości.
– Obecne do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 metrów i długości do 340 metrów. Realizacja naszego przedsięwzięcia znacząco zwiększy te parametry i wraz z dwoma pozostałymi częściami, realizowanymi przez Zarząd Portu, wpłynie na jeszcze większą atrakcyjność portu i wzrost przeładunków. Zapewnienie bezpiecznej i efektywnej infrastruktury dostępowej od strony morza jest dla nas priorytetem – powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Przypomnijmy, że to jeden z łącznie trzech etapów większego projektu prowadzonego wspólnie przez Urząd Morski i Port Gdynia. Pozostałe dwie części, za które odpowiada bezpośrednio portowa spółka to rozbudowa Obrotnicy nr 2 z przebudową nabrzeża Gościnnego oraz pogłębienie akwenów wewnętrznych.
Poprawa bezpieczeństwa nastąpi również poprzez rozbudowę i przebudowę głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizację oznakowania nawigacyjnego.
– Port Gdynia, będący częścią transeuropejskiej sieci transportowej biegnącej miedzy Bałtykiem a Morzem Adriatyckim, dostosowuje swoją infrastrukturę do zmieniających się wymagań armatorów i firm z branży morskiej. Dzięki kolejnym inwestycjom poprawiamy bezpieczeństwo portu, jednocześnie w znacznym stopniu zwiększając potencjał przeładunkowy portu, co ma swoje odzwierciedlenie w corocznych rekordach portu. Zrealizowana inwestycja poprawi wydajność i pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości usług portowych – zapowiedział Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.
Tor wodny po zakończeniu prac na długości ok. 3,7 km będzie miał szerokość w dnie 280 m i głębokość 17 m. Łączna kubatura robót czerpalnych wynosi 3,5 mln m3, z czego 650 tys. zostanie wbudowane w brzeg morski, w ramach sztucznego zasilania (refulacji).
Przebudowie i rozbudowie ulegnie również Falochron Główny Wschodni w części południowej i północnej. Wzdłuż falochronu, po obydwu jego stronach oraz od czoła, wykonana zostanie stalowa ścianka szczelna. Natomiast wykonanie i remont oznakowania nawigacyjnego obejmie tor podejściowy oraz wejście do portu.
Przedsięwzięcie dotyczące rozwoju portowej infrastruktury w Gdyni jest wspierane ze środków unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość projektu to niemal 127 milionów złotych, z czego dofinansowanie ze środków europejskich wynosi prawie 108 milionów złotych.
TEKST: Witt Miller ZDJĘCIA: mat. prasowe Portu Gdynia