Partnerzy

Wyszukiwarka

Biznes
Koniec gigantycznej inwestycji w gdańskim porcie

Port Gdańsk ogłosił finalizacje inwestycji wartej 595 milionów złotych. Zmodernizowano blisko 5 km nabrzeży i 7 km toru wodnego. Jednocześnie Dworzec Drzewny wrócił do użytkowania. Inwestycja objęła swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON. Remont przeszło w sumie prawie 5 km nabrzeży […]

Redakcja
2022-06-28
2 minuty czytania

Port Gdańsk ogłosił finalizacje inwestycji wartej 595 milionów złotych. Zmodernizowano blisko 5 km nabrzeży i 7 km toru wodnego. Jednocześnie Dworzec Drzewny wrócił do użytkowania.

Inwestycja objęła swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON.

Remont przeszło w sumie prawie 5 km nabrzeży oraz ponad 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego.

Z kolei przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny pozwoliła włączyć je do eksploatacji i nadać mu charakter nabrzeża uniwersalnego. Nieużytkowane od lat nabrzeże może obsługiwać nawet największe jednostki wchodzące do Portu Wewnętrznego. Dzierżawcą nabrzeża jest Port Gdański Eksploatacja S.A.

Dotąd było to nabrzeże skarpowe, ze względu na zły stan techniczny od wielu lat nieużytkowane. Dziś możemy obserwować jak pracują na nim największe dźwigi – mówi tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. – Najtrudniejsze w całym projekcie było prowadzenie wszystkich budów podczas operacji przeładunkowych, nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju.

Po pogłębieniu i regulacji toru wodnego, dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do Portu Wewnętrznego zwiększyło się. Obecnie w kanale portowym mogą być już obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast w Kanale Kaszubskim – statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.

Podczas prac specjalistyczne ekipy nurków wydobyły 60 obiektów niebezpiecznych. Były to granaty moździerzowe, pociski artyleryjskie, taśmy z amunicją strzelecką (wojenną). Wszystkie te znaleziska zostały zabezpieczone przez wojsko – dodaje Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji ZMPG S.A.

Projekt “Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym” był współfinansowany w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF („Connecting Europe Facility” – „Łącząc Europę”). Jego realizacja rozpoczęła się w 2016 r. Całkowity koszt to ponad 595 mln zł.

AUTOR: mat. pras. ZDJĘCIE: Port Gdańsk

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl