Port Gdańsk ogłosił finalizacje inwestycji wartej 595 milionów złotych. Zmodernizowano blisko 5 km nabrzeży i 7 km toru wodnego. Jednocześnie Dworzec Drzewny wrócił do użytkowania. Inwestycja objęła swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON. Remont przeszło w sumie prawie 5 km nabrzeży […]
Redakcja
2022-06-28
2 minuty czytania
Port Gdańsk ogłosił finalizacje inwestycji wartej 595 milionów złotych. Zmodernizowano blisko 5 km nabrzeży i 7 km toru wodnego. Jednocześnie Dworzec Drzewny wrócił do użytkowania.
Inwestycja objęła swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON.
Remont przeszło w sumie prawie 5 km nabrzeży oraz ponad 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego.
Z kolei przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny pozwoliła włączyć je do eksploatacji i nadać mu charakter nabrzeża uniwersalnego. Nieużytkowane od lat nabrzeże może obsługiwać nawet największe jednostki wchodzące do Portu Wewnętrznego. Dzierżawcą nabrzeża jest Port Gdański Eksploatacja S.A.
– Dotąd było to nabrzeże skarpowe, ze względu na zły stan techniczny od wielu lat nieużytkowane. Dziś możemy obserwować jak pracują na nim największe dźwigi – mówi tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. – Najtrudniejsze w całym projekcie było prowadzenie wszystkich budów podczas operacji przeładunkowych, nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju.
Po pogłębieniu i regulacji toru wodnego, dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do Portu Wewnętrznego zwiększyło się. Obecnie w kanale portowym mogą być już obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast w Kanale Kaszubskim – statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.
– Podczas prac specjalistyczne ekipy nurków wydobyły 60 obiektów niebezpiecznych. Były to granaty moździerzowe, pociski artyleryjskie, taśmy z amunicją strzelecką (wojenną). Wszystkie te znaleziska zostały zabezpieczone przez wojsko – dodaje Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji ZMPG S.A.
Projekt “Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym” był współfinansowany w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF („Connecting Europe Facility” – „Łącząc Europę”). Jego realizacja rozpoczęła się w 2016 r. Całkowity koszt to ponad 595 mln zł.