Partnerzy

Wyszukiwarka

Felietony
Odpowiedzialność biznesu w szerokiej perspektywie

Kiedyś pracowaliśmy nad kodeksami etyki i dialogiem. Mierzyliśmy się z regulowaniem kwestii niepożądanych zachowań, aby zapobiegać mobbingowi.

Jolanta Szydłowska
2023-12-15
3 minuty czytania

Kiedyś pracowaliśmy nad kodeksami etyki i dialogiem. Mierzyliśmy się z regulowaniem kwestii niepożądanych zachowań, aby zapobiegać mobbingowi.

Potem nadszedł czas społecznej odpowiedzialności biznesu, różnorodności, komunikacji międzypokoleniowej, wyzwań klimatycznych itd. Najwięksi nadają tempo i stawiają wymagania całym łańcuchom kontrahentów. Zmieniamy się. Ostatnie 30 lat to ogrom zmian w świadomości i odpowiedzialności przedsiębiorców. Proces zmian nie przebiega wszędzie tak samo.

Sporo jest też działań na pokaz, ale realne oddziaływanie przedsiębiorców będzie coraz mocniejsze i szersze. Dlatego wymagajmy więcej od siebie i od naszych partnerów, aby łańcuch dobrych praktyk nie ulegał zerwaniu.

Przykłady prawidłowych działań

Dwa przykłady działań – nie wymagają  nakładów, ale dodatkowej staranności. Pierwszy dotyczy nękających naszą społeczność, gospodarkę i środowisko zagrożeń, które niosą nielegalne składowiska odpadów. Zawierając umowy i powierzając odpady firmom, zwracajmy uwagę, czy odbiorca deklarujący transport i utylizację ma odpowiednie instalacje, które gwarantują, że odpady nie wylądują w innym miejscu, niż się spodziewamy? Jeśli ją ma, sprawdźmy, gdzie i czy cena, jaką proponuje, gwarantuje dowiezienie odpadów na miejsce. Nie przecinajmy naszej odpowiedzialności na etapie podpisu pod umową i ulgi, że problem mamy z głowy. Staranność i przewidywanie następstw mogą mieć ogromne skutki w tym obszarze.

Drugi przykład dotyczy relacji biznesu ze światem sportu. Sport zawsze wydawał mi się piękny, przyjazny dzieciom, kojarzył z fair play. Jednak ciągle odkrywam jego mroczne strony. Do świadomości społecznej dochodzą informacje o  molestowaniu seksualnym, przemocy wobec dzieci i młodzieży, fizycznej i psychicznej.  Związki sportowe, regionalne i krajowe często nie są aktywne w rozliczaniu takich spraw i ich eliminowaniu. Przecież w dużej mierze sport finansują firmy.  Zanim przekażecie środki, zapytajcie, czy związek lub klub ma kodeks etyki. Zapytajcie o politykę przeciwdziałania dyskryminacji, działaniom niepożądanym i mobbingowi. Dopytajcie, czy i jak chroniona jest młodzież oraz dzieci przed przemocą (pamiętając, że przemoc to również oddziaływanie na psychikę, poczucie własnej wartości, godność). Zacznijmy wymagać. Zaprośmy do współpracy pod konkretnymi warunkami.

Zmieniamy się, idziemy do przodu. Dbajmy o to, aby nasze otoczenie podążało z nami. Skoro finansujemy, kontraktujemy różne działania, musimy mieć świadomość, że nasze pieniądze mogą służyć zrównoważonemu rozwojowi lub go niszczyć.

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl