Na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG trwają prace nad pojazdem do identyfikacji min morskich oraz obiektów niebezpiecznych o kryptonimie TUKAN.
Na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG trwają prace nad pojazdem do identyfikacji min morskich oraz obiektów niebezpiecznych o kryptonimie TUKAN.
Na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG trwają prace nad pojazdem do identyfikacji min morskich oraz obiektów niebezpiecznych o kryptonimie TUKAN.
Ten projekt, którzy w przyszłości mógłby być wykorzystywany na potrzeby Marynarki Wojennej RP, zyskał grant w wysokości ponad 8,6 mln złotych od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Projekt TUKAN dotyczy procesu wykrywania, klasyfikacji i identyfikacji min morskich oraz improwizowanych środków wybuchowych z wykorzystaniem pojazdów podwodnych sterowanych zdalnie oraz automatycznie. Pojazd rozpoznawczy przystosowany jest do wodowania z nawodnych platform załogowych oraz bezzałogowych, sterowanych zdalnie, drogą radiową.
Sam system składa się z półautonomicznego pojazdu podwodnego, konsoli operatora i serwera z oprogramowaniem bazującym na sztucznej inteligencji. Konstrukcja o masie ok. 100 kg będzie zdolna do pracy na głębokości do 200 metrów. Pojazd wyposażony jest w sonar boczny i czołowy oraz kamerę.
Kierownikiem projektu „Opracowanie podwodnego półautonomicznego pojazdu do poszukiwania i identyfikacji min morskich oraz obiektów niebezpiecznych, kr. TUKAN” jest prof. Jerzy Kowalski z Instytutu Budowy Okrętów. Natomiast pomysłodawcą pojazdu i liderem rozwiązań technologicznych jest prof. Lech Rowiński.
Prace trwają już od czterech lat, a ich zakończenie jest planowane na grudzień 2025 r.
Przemysław Schenk/pg.edu.pl
fot. materiały prasowe