Rusza budowa szóstego stanowiska przeładunkowego w Naftoporcie, co oznacza kolejny krok rozwoju dla Portu Gdańsk.

Rusza budowa szóstego stanowiska przeładunkowego w Naftoporcie, co oznacza kolejny krok rozwoju dla Portu Gdańsk.
Rusza budowa szóstego stanowiska przeładunkowego w Naftoporcie, co oznacza kolejny krok rozwoju dla Portu Gdańsk.
Ta rozpoczęta inwestycja niesie ze sobą wiele potencjalnych korzyści, przede wszystkim zwiększy potencjał przeładunkowy terminalu oraz wzmocni bezpieczeństwo energetyczne oraz gospodarcze kraju. Naftoport odpowiada za ponad 50% przeładunków ogółem w Porcie Gdańsk. W 2024 r. osiągnął rekordowe wyniki – 489 obsłużonych tankowców i ok. 39 mln ton przeładunków ropy i paliw. Dlatego inwestycja polegająca na jego rozbudowie, ma ogromne znaczenie. Zwiększy możliwości operacyjne Naftoportu i jego przepustowość do 49 mln ton rocznie.

Rozpoczęty projekt obejmuje powstanie nowego nabrzeża, dróg dojazdowych, infrastruktury technicznej, estakad rurowych oraz systemów zabezpieczeń środowiskowych. Będzie to drugie stanowisko w Naftoporcie przystosowane do obsługi największych tankowców świata – VLCC (Very Large Crude Carrier), o długości ponad 300 metrów i zanurzeniu do 15. Nowe stanowisko pozwoli na obsługę czterech dużych zbiornikowców jednocześnie, skracając tym samym cykle przeładunkowe. Zdolność przeładunkowa nowego obiektu sięgnie ok. 9 mln ton rocznie.
Koszt inwestycji wyniesie ok 455 mln zł netto, a zakończenie prac budowlanych wraz z rozpoczęciem przeładunków surowca przewidziano na drugie półrocze 2028 r.
Przemysław Schenk
fot. Port Gdańsk

