Partnerzy

Wyszukiwarka

Biznes
Pomorska Metropolia rowerową stolicą Polski

Podsumowanie dotychczasowej działalności, tort, balony, nagrody i premiera „Twarzy MEVO” – tak wyglądały drugie urodziny systemu roweru metropolitalnego.

Redakcja
2025-12-23
6 minut czytania

Podsumowanie dotychczasowej działalności, tort, balony, nagrody i premiera „Twarzy MEVO” – tak wyglądały drugie urodziny systemu roweru metropolitalnego.

Po dwóch latach istnienia najnowocześniejszego systemu rowerowego w Polsce na liczniku jest 21 milionów przejechanych kilometrów, 6 milionów podróży i 630 tysięcy użytkowników. Te liczby robią wrażenie i były powodem do zadowolenia podczas uroczystych urodzin na których spotkali się użytkownicy, samorządowcy i partnerzy projektu. Całe wydarzenie rozpoczęła konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli Pucka, Pruszcza Gdańskiego (gminy), Kosakowa, Gdańska, Sopotu, Sierakowic, Gdyni oraz Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Gdańsk liderem MEVO

Aż 70% wszystkich przejechanych kilometrów pochodzi z Gdańska.

– Jest nas już ponad 600 tys. użytkowników, którzy przejechali 21 mln km, czyli 500 okrążeń Ziemi. Dzięki MEVO nasza Metropolia jest rowerową stolicą Polski – mówił Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska.

W Pucku system także działa zgodnie z oczekiwaniami.

– Projekt MEVO pokazuje, jak ważna jest Metropolia. Jesteśmy w MEVO od początku. Wyniki mamy bardzo dobre, nasi mieszkańcy przejechali ponad 40 tys. km podczas 10 tys. podróży. Łączy nas MEVO i łączy nas Metropolia. Dzięki MEVO łatwo można dotrzeć z Pucka do Władysławowa czy do Gdańska. Tak dla Metropolii – podkreślała burmistrz Pucka Hanna Pruchniewska.

Sopot również chwalił się dobrymi wynikami: 2 mln kilometrów i ponad 400 tys. przejazdów.

– Z dużą satysfakcją obserwujemy fakt, że MEVO zyskuje większą popularność nie tylko wśród mieszkańców, ale też wśród turystów i gości odwiedzających Sopot. W sierpniu, czyli w szczycie sezonu letniego – trzy najpopularniejsze stacje w całym systemie MEVO były właśnie w Sopocie. Ilekroć patrzę na nasze ulice, ścieżki rowerowe i obserwuję mknące czerwone rowery MEVO, to się zastanawiam, jak myśmy funkcjonowali, jak MEVO jeszcze nie było? Trudno to sobie dzisiaj wyobrazić – mówił wiceprezydent Sopotu Michał Banacki.

W Gdyni MEVO zaliczyło już niemal milion przejazdów i 3,3 mln km.

– Gdynianie też polubili MEVO. Zauważyli, że to nie tylko codzienny środek transportu, ale także wkład w zrównoważoną mobilność. Mamy już prawie milion przejazdów i 3,3 mln  przejechanych kilometrów – mówił Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Najmłodsze dziecko

Rower metropolitalny MEVO działa w 17 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot: w Trójmieście, Tczewie, Rumi, Pruszczu Gdańskim (miasto), Redzie, Kartuzach, Pucku, Władysławowie, Sierakowicach, Żukowie, Somoninie, Stężycy, Kosakowie i Kolbudach. 1 sierpnia do systemu dołączyła Gmina Pruszcz Gdański, która w kilka miesięcy zanotowała 41 tys. km i 9 tys. wypożyczeń.

– Gmina Pruszcz Gdański to najmłodsze dziecko w rodzinie MEVO, ale wyniki naszych mieszkańców są fenomenalne. Przez te kilka miesięcy nasi mieszkańcy przejechali ponad 41 tys. km. i 9 tys. razy wypożyczyli rowery. To pokazuje, że nasi mieszkańcy, a nie turyści, jak w innych gminach, chcą być bliżej Gdańska i Pruszcza Gdańskiego. Uważam, że nam się to absolutnie udaje. Pracujemy z mieszkańcami nad nowymi lokalizacjami i mam nadzieję, że już w przyszłym roku będę mogła podzielić się dobrymi informacjami o rozwoju systemu – powiedziała Weronika Chmielowiec, wójt gminy Pruszcz Gdański.

Trudny, ale dobry rok

W lutym br. system stracił w pożarze część floty, którą udało się szybko odbudować. Dzięki temu użytkownicy mogą korzystać z 5300 jednośladów.

– Jedna trzecia projektu za nami, dlatego wielkie podziękowania należą się użytkownikom, samorządowcom i wszystkim, którzy pomagają tworzyć MEVO. Na ostatnich targach Smart City – MEVO było przedstawiane jako największy i najnowocześniejszy system rowerowy w Europie, bo rzadko który system ma odwagę wyjść tak daleko poza centra miast. Nasz projekt ma odwagę i to się sprawdza, że mogą z niego korzystać mieszkańcy dużych miast oraz gmin wiejskich. Rozbudowujemy nasz metropolitalny system transportowy. Wierzę, że w przyszłym roku wjedziemy na MEVO w przekształcenie naszego stowarzyszenia w związek metropolitalny – mówił Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Planowany rozwój systemu

Są gminy, które sukcesywnie rozbudowują system, są i takie, które poważnie zastanawiają się nad tym krokiem. 

– Gdańsk to ⅔ wszystkich przejazdów MEVO, dlatego gminy nieustannie myślą o rozwoju systemu. W planach mamy zwiększenie liczby rowerów i stacji. W Gdańsku powstaje 50 nowych stacji, z których 25 zostało wybranych przez mieszkańców i staną w mieście do końca wiosny – mówił Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska.

– Podobnie jak inne gminy, również Kosakowo rozważa rozwój swojego systemu. MEVO cieszy się dużą popularnością naszych mieszkańców, a w okresie letnim także turystów. To piękna metropolitalna inicjatywa. MEVO to pierwszy krok do budowy Metropolii, gdzie będzie zintegrowany system transportu. Z okazji urodzin życzymy sobie, żeby system jak najszybciej się rozwijał i był jeszcze bardziej widoczny na ulicach – dodała Eunika Niemc, wójt gminy Kosakowo.

– MEVO to nie tylko duże miasta, mieszkańcy gminy Sierakowice także mogą korzystać z systemu. 5,5 tys. przejechanych kilometrów, ponad tysiąc podróży i chcemy, żeby było więcej – mówiła Joanna Koszałka, zastępca wójta gminy Sierakowice.

Współpraca i społeczność

2024 rok przyniósł liczne partnerstwa – ze sportem, kulturą, środowiskiem akademickim i seniorami. Podczas urodzin przedstawiono bohaterów kampanii „Twarze MEVO”: Sylwię, Artura, Michała, panią Barbarę oraz pana Eugeniusza, który potrafi przejechać nawet 5 tys. km rocznie.

Kulminacją wydarzenia był urodzinowy tort oraz „koło fortuny” w którym uczestnicy wygrywali rowerowe gadżety.

MEVO w liczbach po 2 latach

21 mln km (524 okrążenia Ziemi)

6 mln podróży (średni czas 19 minut)

2,5 tys. ton zaoszczędzonego CO₂ (jak roczna absorpcja 200 tys. drzew)

630 tys. użytkowników (60% mężczyzn, połowa w wieku 19–30 lat)

630 mln spalonych kalorii

średnio 3,5 km dziennie

43% wypożyczeń między 13:00 a 16:00

76% przejazdów w tygodniu

tekst: OMGGS

fot. Konrad Kędzior

 

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl