Partnerzy

Wyszukiwarka

Biznes
Gdańsk bursztynem stoi

Razem z żoną Anną prowadzi Galerię Bursztynu PRESTIGE od prawie 30 lat. Jarosław Niedzielski opowiada, jak branża zmieniała się na jego oczach i w jaki sposób miłość do bursztynu przerodziła się w biznes.

Redakcja
2024-12-03
5 minut czytania

Razem z żoną Anną prowadzi Galerię Bursztynu PRESTIGE od prawie 30 lat. Jarosław Niedzielski opowiada, jak branża zmieniała się na jego oczach i w jaki sposób miłość do bursztynu przerodziła się w biznes.

Jak narodziła się Pana miłość do bursztynu, która potem się przerodziła w sprawnie działający biznes?

Historia naszej firmy, którą prowadzę wraz z żoną Anną, liczy już prawie 30 lat. Zaczynaliśmy od pierwszej galerii na ulicy Piwnej 1/2 w Gdańsku w budynku Pomorskiej Izby Rzemieślniczej. W tym lokalu stawialiśmy pierwsze kroki w handlu. Wówczas każdy produkt był trudny do pozyskania, a skupialiśmy się na połączeniu rzemiosła i wyrobów jubilerskich, głównie w srebrze. Natomiast od początku naszej działalności bursztyn stanowił część kolekcji. Wraz z rozwojem biznesu ewoluowało myślenie o biżuterii, czy zapotrzebowaniu klientów. Dość szybko postawiliśmy na bursztyn, w którym widzieliśmy duże możliwości. W ten sposób wokół niego przebranżowiliśmy się w galerię jubilerską.

Co sprawia, że bursztyn jest wyjątkowym produktem dla klientów?

Pozwolę sobie przedstawić tezę, iż bursztyn bałtycki jako żywica kopalna jest jednym z najciekawszych materiałów na świecie, gdyż oferuje nam szerokie spektrum jego wykorzystania. Od branży jubilerskiej poprzez zdobniczą, użytkową aż po szeroko rozumianą kosmetyczną. Z uwagi na małą masę właściwą bursztynu możemy projektować biżuterię przy wykorzystaniu dużych bryłek, a efekt końcowy nie przytłoczy swoją wagą. Jego wyjątkowość podkreśla też fakt, że został ukształtowany przez naturę i zachwyca szeroką paletą barw. Zidentyfikowano ok. 200 kolorów bursztynu, składa się z blisko 70 związków chemicznych. Piękne jest również w nim to, że będąc w tej branży prawie 30 lat wciąż potrafi zaskoczyć mnie swoją różnorodnością.

Jak ta branża oraz towarzyszące jej trendy zmieniały się przez lata?

W mojej opinii zawsze na trendy mają wpływ ludzie, zarówno projektanci, którzy je kreują i lansują jak i konsumenci, którzy je akceptują. Finalny produkt zależy od ich wyobraźni, możliwości, chęci, pasji i miłości. Ja akurat mam tą przyjemność oraz szczęście, że spotkałem na dotychczasowej zawodowej drodze takich producentów, projektantów, którzy czują to samo i razem tworzymy piękną, bursztynową historię. Ideą, która nam wraz z żoną zawsze przyświeca, jest współpraca z takimi ludźmi, którzy podobnie postrzegają bursztyn jak my. Z niektórymi współpraca trwa już ponad 20 lat, co świadczy o tym, że nie tylko relacje biznesowe są ważne, ale też międzyludzkie. Chcieliśmy odejść od stereotypu, że bursztyn jest tylko pamiątką znad morza. Dlatego w naszych galeriach pokazujemy bursztyn w nowoczesnej oprawie srebrnej, złotej jak również w połączeniu z kamieniami szlachetnymi.

Zobacz też: Docenianie kultury i wartości w biznesie

Jaki asortyment oferuje Pańska Galeria Bursztynu PRESTIGE?

Specjalizujemy się w sprzedaży biżuterii z bursztynem oraz z kamieniami szlachetnymi, której niepowtarzalne wzory łączą w sobie nowoczesność i elegancję. Nasze kolekcje to harmonijne połączenie naturalnego piękna bursztynu ze szlachetnością złota. W naszej ofercie realizujemy również unikatowe projekty na indywidualne zamówienie.

Jak Pan ocenia obecną pozycję Polski w branży bursztynniczej na świecie ?

Z moich obserwacji wynika, że jest dość mocna, ale konkurencja i walka o rynki jak w każdej branży jest duża. Dlatego nieustannie musimy się rozwijać, promować i pokazywać w świecie. Tylko dzięki wsłuchiwaniu się w potrzeby rynku, wzornictwu oraz podnoszeniu jakości nasza branża może dominować w świecie biżuterii z bursztynem. Znaczącą rolę w promocji branży bursztynniczej w świecie odgrywa miasto Gdańsk, które z uwagi na kultywowaną od wieków tradycję wydobycia i obróbki bursztynu zasłużyło sobie na miano Światowej Stolicy Bursztynu.

W jaki sposób stara się Pan pozyskać klientów?

Naszymi klientami są turyści z Polski i z całego świata. Zabiegamy o nich poprzez wysoki standard wizerunku naszych galerii oraz wyróżniającą się na tle bardzo licznej konkurencji luksusową biżuterię.

Jaką widzi Pan przyszłość przed branżą bursztynniczą w Polsce?

No cóż, na nią ma wpływ bardzo wiele czynników, zarówno tych naszych regionalnych jak i globalnych. W pierwszej kolejności dużym zagrożeniem dla przyszłości branży bursztynniczej w Polsce jest niestety stale rosnące koszty produkcji i surowców, co przekłada się na coraz wyższą cenę produktu. Natomiast dużym problemem jest również brak chętnych do pracy w tym zawodzie. Szansą do rozwoju upatruję w zacieśnieniu współpracy różnych środowisk związanych z tą branżą. Wpływ na nią będzie miała też promocja bursztynnictwa wśród młodzieży, by móc w przyszłości pozyskać młodych adeptów tego zawodu.

Rozmawiał: Przemysław Schenk

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl