Partnerzy

Wyszukiwarka

Biznes
CSR w Piekarni Koszykowa z Malborka

Tajemniczy dla mniejszych przedsiębiorców skrót CSR. Domena zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu przypisana jest mentalności wielkich korporacji. Czy na pewno? Pan Andrzej Wolanin, niewielki przedsiębiorca z Malborka, potwierdził, że odpowiedzialny biznes powinien dotyczyć każdego. Wysoka świadomość, że trzeba pozostawić przyszłym pokoleniom w miarę bezpieczną planetę – to powód, dla którego działamy odpowiedzialnie. Nie zyski, nie […]

Redakcja
2018-06-11
4 minuty czytania

Tajemniczy dla mniejszych przedsiębiorców skrót CSR. Domena zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu przypisana jest mentalności wielkich korporacji. Czy na pewno?

Pan Andrzej Wolanin, niewielki przedsiębiorca z Malborka, potwierdził, że odpowiedzialny biznes powinien dotyczyć każdego. Wysoka świadomość, że trzeba pozostawić przyszłym pokoleniom w miarę bezpieczną planetę – to powód, dla którego działamy odpowiedzialnie. Nie zyski, nie poprawa wizerunku – dla Pana Andrzeja to tylko skutki uboczne stosowania CSR. Piekarnia Koszykowa z Malborka, której Pan Andrzej jest właścicielem, to firma rodzinna z tradycjami. Na rynku lokalnym i krajowym istnieje od roku 1995. Od tamtej pory wypieka i oferuje codziennie dla swoich klientów szeroki asortyment pieczywa, bułek, drożdżówek, rogali, pączków i świeżych wyrobów piekarniczych, ciast i ciastek oraz wiele innych. Jest znany ze swojej odpowiedzialności wobec konsumentów.

Odpowiedzialność wobec klientów

Pan Andrzej Wolanin zetknął się po raz pierwszy z terminem CSR, przygotowując się do audycji w lokalnym radio. Prowadząca zaprosiła go do programu, gdyż usłyszała od organizacji pozarządowych, jak chętnie i bezinteresownie wspiera lokalne inicjatywy. Po audycji, w której opowiadał o społecznej odpowiedzialności, przez trzy miesiące planował i realizował strategię w swojej firmie. Jakie działania podejmował? Jako pierwszy niewielki przedsiębiorca w województwie pomorskim zorganizował edukacyjną kampanię społeczną pod nazwą „Chleb jest zdrowy”. Jej wynikiem jest nie tylko popularyzacja zdrowego żywienia, ale także powstanie pięknych legend o chlebie, które już niedługo doczekają się publikacji. Przed świadomym wdrożeniem strategii starał się działać równie racjonalnie. – Szczególną odpowiedzialność zawsze czułem wobec konsumentów – zapewnia Andrzej Wolanin. – Nie szliśmy nigdy na łatwiznę, wykorzystujemy tradycyjne metody wyrabiania i wypiekania chleba.

Konsument ma trudny wybór

– Pracownicy, którzy pracują ze mną od dwudziestu lat wiedzą, że nie ma tu żadnej ściemy – kontynuuje przedsiębiorca. – Naturalne produkty, żadnej chemii. Myślę, że to jest jeden ze sposobów, który gwarantuje zatrzymanie przy sobie pracowników. A jak przyciągnąć klientów? – Współczesny konsument ma trudny wybór, jest zabiegany i nie ma czasu na przemyślenia zakupowe -wyjaśnia Wolanin. – Często idzie na skróty – pachnący, lśniący i ciepły chleb w hipermarkecie daje nam poczucie, że jest zdrowy. To złudne wrażenie. Tłumaczę konsumentom, że najzdrowszy jest chleb czerstwy, popękany – to zewnętrzne oznaki, że nie jest skażony chemicznymi ulepszaczami.

Idea, która przyświeca najlepszym

Firma działająca odpowiedzialnie to firma, która dba o środowisko nie tylko dlatego, że takie są wymogi prawne. – Ekologii uczyła mnie mama – mówi właściciel firmy Koszykowa. – Nie wiem, jak to zrobiła, ale w domu nic się nie marnowało. Choć nie mówiło się wtedy o segregacji śmieci, mama je segregowała. Jest to dla mnie naturalne, choć zrównoważony rozwój to nie lada wyzwanie w dobie rozwoju współczesnej technologii. Pani Beata Rychcik, socjolożka, autorka i prowadząca w lokalnym radio audycję o społecznej odpowiedzialności biznesu cieszy się ze spotkania Pana Andrzeja. Podkreśla w rozmowie, że Społeczna Odpowiedzialność Biznesu to nie tylko trend, to idea, która przyświeca najlepszym. – Pan Andrzej Wolanin, właściciel Piekarni Koszykowa z Malborka znajduje się w gronie firm, które w swojej strategii biznesowej uwzględniają nie tylko korzyści finansowe, ale także wyższe wartości – przekonuje Rychcik. – Trwająca trzy miesiące współpraca zaowocowała. Pan Andrzej dalej prowadzi swoje kampanie edukacyjne. Pani Beata bacznie obserwuje jak zmienia się nastawienie środowiska biznesowego wobec koncepcji zrównoważonego rozwoju i CSR. Ministerstwo Rozwoju wspiera i monitoruje te działania poprzez utworzenie Zespołu ds. edukacji i popularyzacji CSR w MŚP, a Pani Beata jest koordynatorką jednej z podgrup, która zajmuje się przygotowaniem briefu ogólnopolskiej kampanii społecznej, która ma zwiększyć świadomość mniejszych firm na temat odpowiedzialnego biznesu.

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl