Od kontaktów do kontraktów, czyli China Homelife Poland
Rośnie ranga targów China Homelife Poland, największych w Europie Centralnej i Wschodniej targów artykułów chińskich. Ofertą wystawców zainteresowało się kilkanaście tysięcy handlowców, przedsiębiorców i odwiedzających targi. Tegoroczna edycja została wzmocniona o filar eksportowy – targi Export Expo. Regionem patronackim targów było Mazowsze. O sukcesie targów i potrzebie rozwoju gospodarczych kontaktów z chińskimi producentami świadczy fakt, […]
Redakcja
2019-06-03
6 minut czytania
Rośnie ranga targów China Homelife Poland, największych w Europie Centralnej i Wschodniej targów artykułów chińskich. Ofertą wystawców zainteresowało się kilkanaście tysięcy handlowców, przedsiębiorców i odwiedzających targi. Tegoroczna edycja została wzmocniona o filar eksportowy – targi Export Expo. Regionem patronackim targów było Mazowsze.
O sukcesie targów i potrzebie rozwoju gospodarczych kontaktów z chińskimi producentami świadczy fakt, że już postanowiono o ich kontynuacji. Wystawcy odnotowali zainteresowanie ich produktami. Potwierdza to słuszność realizacji programu Hosted Buyers, czyli zapraszanie handlowców do odwiedzenia targów zapewniając transport, poczęstunek, a dla gości z zagranicy także nocleg. Łącznie przyjęto około 5000 przedsiębiorców.
Kolejna, dziewiąta edycja targów planowana jest na maj 2020 roku. Po raz czwarty będzie im towarzyszył Kongres Gospodarczy Krajów Europy Centralnej i Wschodniej. Więcej powierzchni zajmą wystawcy w strefie targów Export Expo. Zaproszenie jest kierowane do eksporterów z Europy Centralnej i Wschodniej.
Polska na szlaku Pasa i Drogi
Targi China Homelife Poland organizowane są przez firmę Meorient International Exhibition przy współpracy z Warszawską Izbą Gospodarczą. China Homelife to międzynarodowy brand – pod taką samą nazwą podobne targi odbywają się w trzynastu regionach świata. China Homelife Poland są jedyną w tej części Europy edycją tego wydarzenia obejmującego swym zasięgiem szesnaście krajów Europy Centralnej i Wschodniej. To ważna platforma do realizacji wielkiego chińskiego projektu „Jeden Pas, jedna Droga”.
Na targi do Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawą w dniach 29-31 maja przyjechało około 1100 wystawców ze wschodniego wybrzeża Chińskiej Republiki Ludowej (prowincji Zhejiang, Guangdond, Anhui, Shandong) oraz Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkongu. Wśród nich znajdowali się producenci czołowych marek, w tym ASD, Longliqi, Hengyi Petrochemical, Chunfeng Garment, Double Gun, Rider Intelligence, Jinfulai i Huajian. Proponowali oni produkty z branż, takich jak: elektronika, materiały budowlane, meble, odzież i tekstylia, oświetlenie, wyposażenie domów (dekoracje) oraz upominki. Na stoiskach obecni byli certyfikowani dostawcy i producenci, sprawdzeni kontrahenci, gwarantujący jakość oferowanych produktów i sprawną dostawę.
Powyższe wartości podkreślał Xu Ming, sekretarz generalny Urzędu Ludowego miasta Hangzhou podczas uroczystej gali Europejskie Laury Przedsiębiorczości. Gratulując nagrodzonym oraz Warszawskiej Izbie Gospodarczej, mówił o jakości działania. – Jakość jest życiem produktów. Ma szczególne znaczenie na rynku europejskim – zapewniał Xu Ming. – W Hangzhou oraz prowincji Zhejiang przywiązujemy szczególną uwagę do jakości produktów. Mam nadzieję, że dzięki temu zdobędą one odbiorców na rynkach światowych.
Samorządy i media
Inicjatywy Warszawskiej Izby Gospodarczej doceniają urzędy centralne oraz władze samorządowe, obejmując targi i kongres patronatem. Tegoroczne wydarzenia odbywały się pod patronatem honorowym Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej, Polskiej Organizacji Turystycznej oraz marszałków województw dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, łódzkiego, mazowieckiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego.
Targi i kongres to także ciekawe wydarzenia dla dziennikarzy. Organizatorzy wydarzenia gościli przedstawicieli mediów z krajów Europy Centralnej i Wschodniej oraz Chin. Ogólnochińskie Stowarzyszenie Dziennikarzy reprezentował sekretarz generalny i wiceprezes Hu Xiaohan. Stowarzyszenie Polskich Medów i Ogólnochińskie Stowarzyszenie Dziennikarzy zawarły umowę o wzajemnej współpracy. Prezes Hu Xiaohan zapewnił, że otworzyły się nowe drogi dla rozwoju partnerstwa, co powinno zaowocować częstszymi kontaktami i nowymi możliwościami prezentacji obu krajów.
Szczyt samorządów gospodarczych
Zaproszenie Warszawskiej Izby Gospodarczej przyjęli przedstawiciele ponad pięcdziesięciu izb i organizacji gospodarczych z Białorusi, Chorwacji, Czech, Litwy, Łotwy, Mołdawii, Polski, Rosji, Słowacji oraz Ukrainy. Byli wśród nich mieszkańcy m.in. Brześcia, Doniecka, Drohobycza, Edinet, Homla, Iwano-Frankiwska, Kaliningradu, Kijowa, Lwowa, Mińska, Rygi, Równego, Smoleńska, Wilna, a także Sankt Petersburga.
Izba Przemysłowo-Handlowa z Petersburga to jedną z najstarszych i największych Izb w Rosji. Zrzesza ponad 4000 rosyjskich i zagranicznych małych, średnich oraz dużych firm. Współpracuje z izbami z siedemdziesiąciu krajów i podpisała ponad 150 umów o współpracy z organizacjami zagranicznymi. Wiceprzewodnicząca Izby Ekaterina Lebedeva kolejną umowę zawarła z Warszawską Izbą Gospodarczą. Marek Traczyk, prezes WIG, podpisał porozumienia o współpracy gospodarczej także z szefami innych organizacji gospodarczych, tj. Smoleńskiej Izby Przemysłowo-Handlowej (Rosja), Krajowej Konfederacji Przedsiębiorczości (Białoruś), Wołyńskiej Izby Gospodarczej (Ukraina), Izby Gospodarczej Miasta Homel (Białoruś), czy też Izby Gospodarczej Miasta Iwano-Frankiwsk (Ukraina).
Filar Export Expo
Specjalnym patronatem wydarzenia wyróżnił Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. Regionem patronackim targów i kongresu zostało Mazowsze.
– Ogromnie cieszy mnie, że ta ważna inicjatywa na stałe zagościła na Mazowszu w sercu Polski, wychodząc naprzeciw perspektywie zacieśnienia relacji handlowych regionu Europy Centralnej i Wschodniej z Chinami. (…) Ważne jest również, że po raz pierwszy zdecydowano o zorganizowaniu targów Export Expo, co umożliwia ekspozycje towarów produkowanych w tym regionie Europy – mówił marszałek Adam Struzik, gratulując organizatorom przedsięwzięcia.
Zdaniem marszałka Struzika województwo mazowieckie ma szansę stać się dogodnym centrum wspierającym transpozycję chińskiego potencjału i wprowadzanie chińskich jakościowych marek na rynek Polski i innych państw Europy Centralnej i Wschodniej.
Z polskich sadów na chińskie stoły
Stoiska, punkty informacyjne izb gospodarczych mieściły się po sąsiedzku z ekspozycją Mazowsza. Samorząd Województwa Mazowieckiego zorganizował wielowymiarowe stanowisko regionalne zadedykowane promocji przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie Mazowsza zainteresowanych podjęciem międzynarodowej współpracy. Produkty i oferty prezentowali przedsiębiorcy w branżach takich jak: przetwórstwo rolno-spożywcze, turystyka, kosmetyki, meble, spedycja międzynarodowa oraz platformy e-commerce.
Kontaktami z importerami z Chin szczególnie zainteresowana jest branżą rolno-spożywcza.
Nadzieje na poprawę naszej sytuacji handlowej eksperci rynku pokładają w żywności.
Tysiące rozmów
Do centrum Ptak Warsaw Expo przybyli także handlowcy z całej Polski. Organizatorzy zaproponowali bardzo dobrze przyjęty program match-makingu, dzięki któremu do przedsiębiorców dobierani są odpowiedni chińscy producenci. Podczas targów możliwe były spotkania kupców z dostawcami.
Targi China Homelife dały możliwość dokładnego zapoznania się z asortymentem, a w przypadku bariery językowej porozmawiania za pośrednictwem tłumacza. Wydarzenie pozwoliło umocnić to, co jest najważniejsze w relacjach biznesowych: wzajemne zaufanie i przyczyniło się do zacieśnienia współpracy pomiędzy przedsiębiorcami z Chin i Polski.