Musimy aktywnie działać na rzecz wzmacniania współpracy gospodarczej
O potrzebie rozwoju stosunków gospodarczych, popularności China Homelife Poland i konieczności nawiązywania nowych kontaktów z Markiem Traczykiem, prezesem Warszawskiej Izby Gospodarczej, rozmawia Anna Walk. Tysiące produktów, setki wystawców i mnóstwo odwiedzających. Sukces targów China Homelife Poland jest niepodważalny. Jakie najważniejsze korzyści wynikają z ich organizacji? Ósma edycja targów China Homelife Poland ma znaczący wpływ na […]
Redakcja
2019-06-10
4 minuty czytania
O potrzebie rozwoju stosunków gospodarczych, popularności China Homelife Poland i konieczności nawiązywania nowych kontaktów z Markiem Traczykiem, prezesem Warszawskiej Izby Gospodarczej, rozmawia Anna Walk.
Tysiące produktów, setki wystawców i mnóstwo odwiedzających. Sukces targów China Homelife Poland jest niepodważalny. Jakie najważniejsze korzyści wynikają z ich organizacji?
Ósma edycja targów China Homelife Poland ma znaczący wpływ na rozwój relacji chińsko-polskich, jak i stosunków z państwami Europy Centralnej oraz Wschodniej. Niewątpliwym sukcesem okazał się udział ponad dwóch tysięcy handlowców z Europy Centralnej i Wschodniej, którzy przyjechali na nasze zaproszenie, mając zapewnione pokrycie kosztów transportu, wyżywienia i noclegu. Krajowych przedsiębiorców w grupach zorganizowanych przyjęliśmy ponad 3000 osób. Niemniej ważne było zorganizowanie targów Export Expo, które po raz pierwszy towarzyszyły China Homelife Poland. Bez wątpienia odniosły one sukces. Wystawcy, którzy w nich uczestniczyli, zapewniali, że organizowany przez nas program Hosted Buyers w ich przypadku sprawdził się doskonale. Każdy z nich mógł liczyć na kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu kontrahentów.
Skąd w ogóle wzięła się potrzeba rozwoju relacji chińsko-polskich i kontaktów z państwami Europy Centralnej oraz Wschodniej?
Rocznice, które obecnie obchodzimy, a także zmiany dokonane w latach 90. zmieniły pozycję gospodarczą naszego kraju w świecie. Polska otworzyła się na nowe rynki, nawiązując wiele cennych kontaktów eksportowych. Ostatnie lata to nowe wyzwania, które wiążą się z zablokowaniem wschodnich granic i aktualnie wojną handlową, którą Stany Zjednoczone prowadzą z Chinami. To, co obecnie się dzieje, ma ogromny wpływ na polską gospodarkę. Wobec tych wydarzeń musimy aktywnie działać na rzecz wzmacniania współpracy i zdobywanie nowych kontaktów. W stosunku do Zachodu jesteśmy krajem na dorobku. Nasze sukcesy gospodarcze zawdzięczamy głównie małym i średnim firmom. To dzięki nim polska gospodarka jest w dobrej kondycji, a samorządowcy i politycy mogą mówić o odnoszeniu sukcesu. Ten sukces jest zasługą przedsiębiorców, którzy ciężką pracą i determinacją sprawiają, że nasz kraj stale się rozwija. Mimo licznych przeszkód w postaci między innymi spięć politycznych na linii Polska – państwa ościenne (i nie tylko) jest chęć współpracy z polskimi przedsiębiorcami. Otwarte dla nas są zarówno rynki Bliskiego Wschodu, jak i Chin, czy też Stanów Zjednoczonych. Przedsiębiorcy nie chcą być stroną tych sporów.
Nawiązane kontakty to jedno, ale China Homelife Poland to też wymierne korzyści w postaci podpisanych umów. Kilka ważnych porozumień o współpracy podpisała między innymi Warszawska Izba Gospodarcza.
W tegorocznej edycji China Homelife Poland uczestniczyli przedstawiciele ponad pięćdziesięciu izb gospodarczych z Europy Centralnej i Wschodniej. Dla nas to była doskonała okazja do nawiązania współpracy z kolejnymi samorządami gospodarczymi. W sumie podpisaliśmy sześć umów z przedstawicielami izb z Ukrainy, Rosji, Białorusi oraz Estonii. Dzięki nawiązanej współpracy możemy nie tylko aktywnie wpływać na inne formy współdziałania gospodarczego z państwami Europy Centralnej i Wschodniej, ale także wychodzić z inicjatywami proeksportowymi na rynkach trzecich, typu Azja, Bliski Wschód, Afryka czy też obie Ameryki.
Ranga China Homelife Poland stale rośnie. Co składa się na sukces największych w Europie Środkowej i Wschodniej targów artykułów chińskich?
To w głównej mierze efekt realizacji programu Hosted Buyers, w ramach którego zaprosiliśmy w sumie pięć tysięcy handlowców i co najmniej drugie tyle odwiedzających. To największa impreza organizowana zgodnie z zasadą Hosted Buyers, czyli opłacania kosztów przyjazdu, nie tylko w tej części Europy, ale i na terenie całego Starego Kontynentu. Cieszy nas to, że już dzisiaj możemy zapowiedzieć kolejną edycję China Homelife Poland, która również zorganizowana zostanie w maju. W przyszłym roku mamy zamiar położyć większy nacisk na promocję produktów eksportowych nie tylko z Polski, ale i z Europy Centralnej oraz Wschodniej. Targi Export Expo zorganizowane zostaną na powierzchni wystawienniczej liczącej ponad 3 tys. metrów kwadratowych.