Ze specjalistką w doborze odpowiednich produktów finansowych Zarówno klientów detalicznych, jak i komercyjnych, Edytą Szulist, rozmawia Zdzisława Mochnacz. Obala Pani stereotyp „finanse + kobieta = wydatki”. Finanse, które pozwala Pani pozyskać, to przede wszystkim rozwój własnego biznesu. Myślę, że nie tylko ja obalam ten stereotyp, w XXI w. widać coraz większy wzrost przedsiębiorczości kobiet, wynika […]
Redakcja
2019-08-12
6 minut czytania
Ze specjalistką w doborze odpowiednich produktów finansowych Zarówno klientów detalicznych, jak i komercyjnych, Edytą Szulist, rozmawia Zdzisława Mochnacz.
Obala Pani stereotyp „finanse + kobieta = wydatki”. Finanse, które pozwala Pani pozyskać, to przede wszystkim rozwój własnego biznesu.
Myślę, że nie tylko ja obalam ten stereotyp, w XXI w. widać coraz większy wzrost przedsiębiorczości kobiet, wynika to zapewne z coraz mocniejszego trendu, który stawia na rozwój osobisty, a tym samym powiększa świadomości co do równouprawnienia oraz związków stawiających na partnerstwo. W większych aglomeracjach, już coraz mniej kobiet żywi przekonanie, że są one stworzone tylko do rodzenia i wychowywania dzieci oraz zajmowania się gospodarstwem domowym. Takie trendy zachowują się jeszcze ewentualnie w mniejszych aglomeracjach, chociaż i tam jest to trend malejący.
Sama pochodzę z małej typowej polskiej wsi i odkąd pamiętam, już jako młoda dziewczyna, marzyłam o niezależności a w wieku 17 lat, po śmierci mamy, musiałam wykazać się przedsiębiorczością, żeby utrzymać gospodarstwo domowe, gdyż mój ojczym totalnie nie miał do tego głowy.
Jeśli chodzi o finanse, rzeczywiście moją specjalnością jest pozyskiwanie środków na rozwój własnego biznesu (na tzw. cele związane z bieżącą działalnością) zarówno tego, który już funkcjonuje na rynku od ponad roku, jak i też dla nowo powstających firm. Od listopada 2018 r. w ramach poszerzenia swojej oferty nawiązałam współpracę z mFinane S.A, co umożliwiło mi również pozyskiwanie kredytów hipotecznych na zakup nieruchomości, czy budowę domu, zarówno na potrzeby konsumenckie jak i dla firm.
Co w dzisiejszych czasach oznacza określenie „ najkorzystniejszy produkt finansowy” i kto może go otrzymać?
„Najkorzystniejszy produkt finansowy” to taki, w którym klient odda do banku jak najmniej odsetek przez cały okres kredytowania. Często spotykam się z tym, że klienci szukając kredytu bardzo skupiają się na wysokości prowizji od udzielenia, co nie do końca przekłada się na to, czy ten kredyt będzie korzystny czy też nie. Przy kredytach długoterminowych, nie tyle prowizja ma znaczenie, co marża (czyli składnik oprocentowania). Dlatego wybierając produkt dla klienta oceniam go pod wieloma aspektami i nie zawsze prowizja jest najważniejszym aspektem. Z mojego doświadczenia oraz obserwacji wynika, iż dla banków najlepszym typem klienta z najwyższą akceptowalnością są MICRO oraz MŚP wykonujące tzw. wolny zawód. Klienci z tej kategorii mogą otrzymać kredyt nawet na oświadczenie dochodu bez wykazywania dokumentów finansowych. Następnie, Ci którzy prowadzą działalność w ramach JDG. Z coraz większym dystansem i dokładnością, co do analizy firmy, podchodzą banki do działalności prowadzonych w ramach Sp. z O.O. Jeśli o chodzi klienta detalicznego, najlepszy klient to taki, który jest zatrudniony w ramach umowy o pracę na czas nieokreślony. Ci klienci najchętniej finansowani są przez banki, jednakże nie oznacza to wcale, że klienci spoza tej kategorii nie otrzymają korzystnego finansowania. Aby otrzymać korzystne warunki, bardzo dużo zależy od klienta oraz oceny jego firmy jak i wyników finansowych. Jednak pragnę dodać, że też bardzo dużo zależy od Doradcy Finansowego i jego chęci co do negocjacji korzystnych warunków dla klienta w bankach, które taką możliwość dopuszczają.
Analiza, rzetelność, indywidualne podejście do każdego Klienta. To najważniejsze cechy najlepszego Doradcy Finansowego?
Zgadza się, dodałabym do tego jeszcze niebywale ważne doświadczenie oraz wiedza. W branży finansowej jedyną niezmienną jest ciągła zmiana, dlatego należy bardzo śledzić rynek, aby na bieżąco wiedzieć, który z banków ma na obecną chwilę jak najkorzystniejszy kredyt, bądź w którym z banków są w danym momencie atrakcyjne promocje dla klientów.
Pracownia Usług Finansowych Edyta Szulist – Wyróżnikiem Pani działalności jest właśnie „ uszyta na miarę” oferta dla Klienta?
Dokładnie tak! Zanim dobiorę odpowiedni produkt dla klienta, zawsze staram się zrobić analizę, wysłuchać klienta i dowiedzieć na czym klientowi zależy, na jaki cel potrzebuje uzyskać finansowanie, zbadać jego zdolność finansową. Zachęcam również klienta do pobrania raportu BIK, w celu sprawdzenia jego oceny jako klienta oraz historię jego spłacanych kredytów. Czasem jest tak, że oczekiwania klienta nijak mają się do jego możliwości, w związku z tym potrzeba znaleźć bank, który w ogóle udzieli klientowi finansowania. Staram się na tyle zbadać możliwości klienta, aby tez nie popsuć jemu historii kredytowej zbyt dużą liczbą zapytań skierowanych do banków. Kiedy klient szuka sam finansowania na własną rękę, bardzo często powodem odmów w bankach jest właśnie zbyt duża liczba zapytań.
Grafik codzienny wypełniony: permanentnie rozwijająca się kobieta sukcesu, uśmiechnięta mama i piękna żona, to te najważniejsze role. Receptą na skuteczne połączenie wszystkiego jest?
Spokój i świadomość swoich wartości! We wszystkim co robię staram się zachować spokój i pozytywne myślenie, a od kiedy zrobiłam hierarchię swoich wartości o wiele łatwiej jest mi podejmować decyzje, te dotyczące mojej firmy jak i mojej rodziny. Wartości zazwyczaj każdy człowiek ma i ja tez je miałam, jednak kiedy przychodziło do podejmowania decyzji to brak ich hierarchii powodował, że nie zawsze wybór był odpowiedni. Dopiero świadomość, co w życiu jest dla mnie najważniejsze, a co mniej ważne, spowodował, że decyzje podejmowane przeze mnie, były zgodne za mną i przynosiły więcej korzyści. Ważne jest, aby co najmniej raz w roku wracać do swoich wartości, do ich hierarchii, dlatego, że życie nie stoi w miejscu i to co dziś jest dla mnie bardzo ważne i stawiam na pierwszym miejscu, w kolejnym roku może już nie być takie ważne, bo pojawiły się ważniejsze rzeczy. Także zachęcam każdego z czytelników, aby wybrać 5 najważniejszych wartości i uszeregować je od najważniejszych do mniej ważnych i posiłkować się nimi, kiedy stoimy na rozdrożu.