Ostatnia dekada to ogromne wzbogacenie rynku powierzchni komercyjnych – zwłaszcza handlowych. Duże przedsięwzięcia były realizowane zarówno w największych aglomeracjach, jak i w miejscowościach nieco mniejszych. Zmiany demograficzne oraz konsekwencja przyrostu nowoczesnej powierzchni handlowej poskutkowały wzrostem nasycenia owej przestrzeni. Świadczą o tym raporty i analizy dotyczące pierwszego półrocza. Z danych prezentowanych przez Główny Urząd Statystyczny oraz […]
Redakcja
2019-08-22
3 minuty czytania
Ostatnia dekada to ogromne wzbogacenie rynku powierzchni komercyjnych – zwłaszcza handlowych. Duże przedsięwzięcia były realizowane zarówno w największych aglomeracjach, jak i w miejscowościach nieco mniejszych. Zmiany demograficzne oraz konsekwencja przyrostu nowoczesnej powierzchni handlowej poskutkowały wzrostem nasycenia owej przestrzeni. Świadczą o tym raporty i analizy dotyczące pierwszego półrocza.
Z danych prezentowanych przez Główny Urząd Statystyczny oraz analiz przygotowanych przez ekspertów z Metropolitan Investment możemy wyczytać, iż najwyższy wskaźnik podaży powierzchni handlowych dotyczy największych polskich miast. W aglomeracjach tych koncentruje się powyżej 9 milionów metrów kwadratowych GLA. Ten rezultat odpowiada 67% podaży całkowitej. W miastach mniejszych – do 10 tysięcy mieszkańców procent jest znacznie niższy i wynosi zaledwie 1.6 ogólnej powierzchni najmu. Najbardziej popularnym formatem w tym obszarze wciąż pozostają centra handlowe. Obecnie stanowią one aż 84.5% całkowitej powierzchni zasobów rynkowych w Polsce. Ciekawostkę stanowi fakt, iż w ostatnich ośmiu latach zanotowaliśmy spadek popularności owego formatu na poziomie 4.7%. Na przestrzeni ostatnich lat dynamiczny przyrost powierzchni handlowej realizowanej w formie parków handlowych. Od 2010 roku wzrost tego wariantu formatowego wyniósł aż 111%.
Raporty z końca maja ukazały, że nasycenie powierzchnią handlową w naszym kraju osiągnęło poziom 353 metrów kwadratowych na 1000 mieszkańców. Co ciekawe w przywołanym już roku 2010 wartość ta oscylowała w granicach 240 metrów kwadratowych w tej samej skali. Analogicznie poziom nasycenia pozostaje najwyższy w największych miastach. W aglomeracjach format parków handlowych najczęściej towarzyszy dużym osiedlom mieszkaniowym. Z analizy parametru nasycenia możemy odczytać, iż najwyższym poziomem odznaczają się województwa : dolnośląskie, mazowieckie oraz pomorskie. W północnej części kraju poziom ten oscyluje w granicach 466 metrów kwadratowych na 1000 mieszkańców. Największym centrum handlowym w województwie jest gdyńska Riviera (70 tysięcy mkw.). Tuż za jej plecami znajduje się Forum Gdańsk (GLA – 62 tysięce mkw.)
Łukasz Włodarczyk, Prezes Zarządu Metropolitan Investment S.A.
Nie ma wątpliwości, że polski rynek powierzchni handlowych jest bliski nasycenia. Polska szybko zbliża się do standardów europejskich, przynajmniej jeśli chodzi o galerie w dużych miastach. W Metropolitan Investment szczególnie bliski jest nam rynek parków handlowych. Już dawno temu zdaliśmy sobie sprawę z tego, że dziś jest czas na mniejsze projekty i mniejsze miasta. W ciągu trzech lat istnienia naszej firmy zbudowaliśmy i skomercjalizowaliśmy ponad 41 tys. m kw. GLA powierzchni handlowej, w tym pięć retail parków takich jak Metro Park Wisła, Metro Park Biała Podlaska, Metro Park Świecie, Metro Park Biłgoraj i Metro Park Koło. W planach i realizacji znajdują się kolejne obiekty.