Partnerzy

Wyszukiwarka

Biznes
Gwarancje Ubezpieczeniowe

Czy musiałeś kiedyś wpłacić w gotówce Gwarancje : Wadium, Zwrotu Zaliczki, Należytego Wykonania, Usunięcia Wad i Usterek?  Gdy Inwestor organizuje przetarg, aby zaoszczędzić czas, stawia próg dla przystępujących do tego przetargu. Stawia konkretne wymagania: może oczekiwać udokumentowania kompetencji, doświadczenia przy realizacji podobnych inwestycji jako dowodu pozwalającego na realizację zlecenia. Jednym z takich dowodów jest kaucja […]

Redakcja
2019-09-18
3 minuty czytania

Czy musiałeś kiedyś wpłacić w gotówce Gwarancje : Wadium, Zwrotu Zaliczki, Należytego Wykonania, Usunięcia Wad i Usterek? 

Gdy Inwestor organizuje przetarg, aby zaoszczędzić czas, stawia próg dla przystępujących do tego przetargu. Stawia konkretne wymagania: może oczekiwać udokumentowania kompetencji, doświadczenia przy realizacji podobnych inwestycji jako dowodu pozwalającego na realizację zlecenia. Jednym z takich dowodów jest kaucja wadialna. Stosuje się ją po to żeby do kontraktu stawali poważni partnerzy, posiadający odpowiednią zdolność finansową , którzy po wygraniu przetargu nie wycofają się z podpisania umowy. Jeśli przedsiębiorca szukając kontraktu startuje w kilku takich przetargach i w każdym musi wpłacić wadium, to zmniejsza swoją płynność finansową. Można taką wpłatę zastąpić Gwarancją Ubezpieczeniową lub Bankową. Ubezpieczeniowa ma ten plus, że nie zmniejsza zdolności kredytowej w banku, a gdy ktoś korzysta z kredytowania to ważne. Taka Gwarancja najczęściej kosztuje ułamek wymaganej kwoty wadium, więc bardzo korzystnie wpływa na Cash Flow, czyli zasoby gotówki w firmie.
Gdy Inwestor jest gotów zaliczkować dane zlecenie, chciałby mieć pewność, że w razie nie wykonania tego zlecenia jego zaliczka bezpiecznie do niego wróci. Taką Gwarancję Zwrotu Zaliczki dają Towarzystwa Ubezpieczeniowe i banki. Bank jednak może zablokować kwotę zaliczki na rachunku na poczet późniejszej zapłaty, ale czy o to chodzi wykonawcy? Wydaje mi się że wykonawcy chodzi o to, żeby mieć pieniądze na realizację zlecenia.
Po rozstrzygnięciu przetargu Inwestor chce się zabezpieczyć, przed przedłużeniem się prac w kontrakcie lub ich nienależytym wykonaniem. Żąda od wykonawcy przed podpisaniem umowy wniesienia równowartości najczęściej 10% wartości kontraktu w gotówce lub Gwarancji Należytego Wykonania Umowy. Po wykonaniu całego zadania i odbiorze końcowym, oczywiście zobowiązuje się zwrócić zdeponowanie pieniądze. Jeśli taki kontrakt trwa np. rok, to przedsiębiorca wykonujący prace ma w tym czasie dużo mniej środków w obrocie. A jeśli równolegle wykonuje inne zlecenia, to możliwość dysponowanie pieniędzmi z depozytu, była by na wagę złota. Gwarancja ubezpieczeniowa zastępuje depozyt gotówki na czas trwania kontraktu. Potrzebne?
Inwestor po zakończeniu kontraktu, chce mieć pewność, że gdyby w okresie gwarancji i rękojmi, do której się zobowiązuje, w umowie coś się niedobrego stało z przedmiotem kontraktu, to wykonawca poprawnie zareaguje, czyli naprawi lub wymieni uszkodzenie. Dlatego na ten czas zatrzymuje najczęściej 3% -5% kwoty z umowy. Zatrzymuje kwotę po to, żeby mógł w razie nie wykonania naprawy lub wymiany zlecić ją komuś innemu i z tych zatrzymanych pieniędzy zapłacić za usługę. Rękojmia najczęściej trwa kilka miesięcy do kilku lat. Dla firmy realizującej kontrakt to zamrożenie niemałych kwot na długi czas. Proszę sobie wyobrazić, że firma zrealizowała w ciągu np. 5 lat kontrakty na kwotę 20 mln i z nich w depozycie leży u Inwestorów 1 mln. można go odblokować Gwarancją Usunięcia Wad i Usterek. Przyda się?
Jest oczywiście kilka warunków udzielenia takich Gwarancji np. firma musi prowadzić działalność ponad 2 lata, inaczej Towarzystwa nie zaryzykują Gwarancji dla podmiotu, który nie jest jeszcze przewidywalny. Ważne są wyniki finansowe, niezaleganie w Urzędzie Skarbowym, ZUS, bo to one mają pierwszeństwa w dochodzeniu roszczeń. Ale szczegóły trzeba omówić indywidualnie.

Zapraszam. Tomasz Błoński.

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl