44 Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za nami. Jego zwyciężczynią została Agnieszka Holland wraz z filmem „Obywatel Jones”. Okazuje się, że dzieło laureatki „Złotych Lwów” nie jest jedynym wygranym tego festiwalu. O zwycięstwie śmiało może mówić również Jacek Bromski z filmem „Solid Gold” o którym w przededniu gdyńskiego festiwalu było bardzo głośno. Kontrowersje i […]
Redakcja
2019-09-26
2 minuty czytania
44 Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za nami. Jego zwyciężczynią została Agnieszka Holland wraz z filmem „Obywatel Jones”. Okazuje się, że dzieło laureatki „Złotych Lwów” nie jest jedynym wygranym tego festiwalu.
fot. Mateusz Ochocki / KFP
O zwycięstwie śmiało może mówić również Jacek Bromski z filmem „Solid Gold” o którym w przededniu gdyńskiego festiwalu było bardzo głośno. Kontrowersje i rozważania na temat udziału filmu w konkursie stały się dla twórcy dodatkową promocją. W marketingowej karuzeli zdawał się nie brać udziału film Jana Komasy pt. „Boże Ciało”. Dzieło twórcy filmów takich jak „Miasto 44” oraz „Sala samobójców” zostało obsypane wieloma nagrodami (film nagrodzono za najlepszą reżyserię, scenografię oraz drugoplanową rolę kobiecą). Pośród nagród dodatkowych warto wyróżnić Nagrodę Publiczności, Nagrodę Dziennikarzy oraz Złotego Klakiera. Pochwały spadły również na film „Ukryta gra”. Twórca dzieła – Łukasz Kośmicki może się szczycić nagrodą za montaż oraz nagrodą specjalną jury. Podobnym sukcesem okazał się film Macieja Pieprzycy pt. „Ikar. Legenda Mietka Kosza”, który został uhonorowany „Srebrnymi Lwami”, nagrodą za najlepszą rolę męską, muzykę, zdjęcia, charakteryzację oraz kostiumy. W kategorii „Najlepszy Debiut” laureatem został film „Supernova” Bartosza Kruhlika.
Laureatka „Złotych Lwów” – Agnieszka Holland w swoim dziele „Obywatel Jones” przedstawia tragiczną historię Hołodomoru – Wielkiego Głodu, który dotknął Ukrainę w latach 30’ minionego wieku. Film Holland ponadto wyjechał z Gdyni z nagrodą za najlepszą scenografię. Fabuła filmu opowiada o losach młodego dziennikarza Garetha Jonesa (James Norton), który bada temat gwałtownej modernizacji Związku Radzieckiego. Walijski reporter w tym celu udaje się do Moskwy, aby przeprowadzić wywiad ze Stalinem.