Partnerzy

Wyszukiwarka

Samorząd
Nigdy nie byliśmy daleko od szosy

Wywiad ze starostą kwidzyńskim Jerzym Godzikiem. Nawet gdy nie było mostu przez Wisłę łączącego region z autostradą A-1? Tak nas usytuowała historia. Krzyżacy wybudowali tu potężny zamek, co oczywiście rzutowało pozytywnie też na rozwój gospodarczy otaczających ziem. Już w 14 wieku przez port w Korzeniewie wożono towary do Gdańska – zboże, drewno – a stamtąd […]

Redakcja
2019-10-18
5 minut czytania

Wywiad ze starostą kwidzyńskim Jerzym Godzikiem.

Nawet gdy nie było mostu przez Wisłę łączącego region z autostradą A-1?

Tak nas usytuowała historia. Krzyżacy wybudowali tu potężny zamek, co oczywiście rzutowało pozytywnie też na rozwój gospodarczy otaczających ziem. Już w 14 wieku przez port w Korzeniewie wożono towary do Gdańska – zboże, drewno – a stamtąd dalej w świat. 19 wiek sprawił, że rzeczny transport wodny stracił na znaczeniu na rzecz kolei żelaznej, co dało naszemu regionowi impuls do rozwoju, ponieważ Prusacy (byliśmy w tym zaborze), najpierw zainwestowali w linię kolejową Malbork – Toruń, a na początku XX wieku w linię Smętowo – Prabuty – z mostem wiślanym między Grabówkiem a Opaleniem. Nasz region mógł korzystać z połączeń komunikacyjnych we wszystkich kierunkach.

A potem Polska odzyskała niepodległość…

Niestety dla gospodarki tych ziem nie przyniosło to pozytywnych skutków. Lewobrzeżna część Wisły, z wąskim pasem po prawej, kwidzyńskiej stronie, została włączona do Polski – w tym ów, nieco ponad 10-letni most. Polityczne przepychanki i utrudnienia sprawiły, że był coraz mniej użytkowany, w końcu polskie władze postanowiły go rozebrać, większość przęseł przetransportowano Wisłą i wybudowano z nich most w Toruniu. Kwidzyn znalazł się za rzeką…

Ale przyszła II wojna światowa…

I ruszyła budowa mostu. Niemcy zaczęli intensywnie odbudowywać ten rozebrany przez Polaków most do Opalenia. Niestety znów mieliśmy pecha. 27. stycznia 1945 roku wycofujące się wojska niemieckie wysadziły praktycznie gotowy most – był już nawet po próbach wytrzymałościowych. Zaczęła się prowizorka – mosty saperskie, pontonowe, promy – co trwało aż do 26 lipca 2013 roku, iedy to uruchomiono obecny, nowy most.

Niemniej te uporczywe próby budowania świadczą o potencjale Waszych ziem, których rozwój tego wymaga…

Oczywiście. Proszę zwrócić uwagę, że nawet w czasach braku mostu, region się rozwijał, prócz tradycyjnego przemysłu rolno-spożywczego osiedliły się u nas międzynarodowe, wysoko zaawansowane technologicznie firmy jak : International Paper, LACROIX, Elektronics, SEB-TEAM i inne, co jednocześnie napędza rozwój współpracujących z nimi średnich i małych firm lokalnych.

Poza tym przecież przez cały czas dysponowaliście połączeniami komunikacyjnymi po prawej stronie Wisły…

Było to mniej wygodne niż rzeczywistość obecna, szczególnie że i one wymagają inwestycji

Co w tej kwestii w ostatnich czasach się działo?

Od 2004 roku pozyskaliśmy około 180 mln funduszy zewnętrznych i wybudowaliśmy 20 km dróg, w tym małą obwodnicę Kwidzyna, mosty i wiadukty, które znalazły się na trasie. Ale ponad 200 km dróg wymaga remontów i przebudowy. Budżet powiatu na to nie wystarczy, więc wciąż szukamy funduszy zewnętrznych. 18. sierpnia br. u wojewody odbyło się uroczyste podpisanie umowy o dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych modernizacji drogi Pastwa – Korzeniewo. To 6 kilometrów, koszt całej inwestycji wynosi 4 miliony zł, z tego dofinansowanie 1 949 000 złotych. Niemniej staranie się o pieniądze z tego Funduszu nastręcza nam pewne trudności techniczne…

Konieczność posiadania wkładu własnego?

To mniej. Chodzi o to, że zgłaszane przez samorządy drogi muszą mieć najmniej 5 metrów szerokości, a u nas to 4 – 4,5 metra, bo takie kiedyś budowano. Wystarczały do przewozu buraków czy innych płodów rolnych transportem konnym. Obecnie jeżdżą po nich TIR-y i ciężkie maszyny rolnicze, więc drogi szybko się zużywają. W dodatku nasze powiatowe drogi często nie mają poboczy, więc ich ewentualne poszerzenie wymagałoby wykupu gruntów, należących przeważnie do prywatnych właścicieli.

W związku z istnieniem na terenie miasta dużych, innowacyjnych przedsiębiorstw, jesteście pewnie zobligowani do szczególnej dbałości o rozwój szkolnictwa zawodowego?

Na terenie Kwidzyna działają dwa licea ogólnokształcące i 3 trzy szkoły o profilu zawodowym oraz Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Prabutach. Już w roku 2017 podpisaliśmy umowy z wykonawcami na renowację i rewitalizację ZSP nr 1 im. Stanisława Staszica i ZSP nr 2 im. Marii Curie – Skłodowskiej. Pozyskaliśmy na to 18,9 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO województwa pomorskiego na lata 2014 – 2020. Wkład własny samorządu wyniósł 2,9 mln złotych. Do tego doszło 2,2 mln zł z funduszu społecznego UE w ramach projektu” „Podniesienie jakości szkolnictwa zawodowego w powiecie kwidzyńskim – większa zatrudnialność uczniów”. W tym przypadku Unia pokrywała 90% kosztów. Projekty dotyczące obu szkół były trudne i kosztowne, bo obie placówki mieszczą się w budynkach historycznych, będących pod opieką konserwatora zabytków. Na bieżąco współpracujemy z kwidzyńskimi wiodącymi zakładami pracy, więc nasze szkolnictwo zawodowe jest na wysokim poziomie.

Pewnie współpracujecie też z Kwidzyńskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym?

To oczywiste. Niedawno bo 4-7 września br. gościliśmy przedstawicielstwo współpracującego z nami powiatu Osterholtz z Niemiec. Wspólnie realizujemy projekt „”Spacer do wiedzy – transfer wiedzy i wymiana doświadczeń pomiędzy Powiatem Kwidzyńskim a Powiatem Osterholtz”, który jest dofinansowywany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej. Goście zwiedzili obie nasze świeżo wyremontowane szkoły a część konferencyjna odbyła się właśnie w Parku. Zainteresowanie nią było bardzo duże, uczestniczyli w obradach także przedstawiciele ościennych samorządów, w tym spoza województwa pomorskiego.

Czego wobec tego życzyliby sobie jeszcze samorządowcy i mieszkańcy Ziemi Kwidzyńskiej?

Aby w Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego znalazła się budowa tzw. dużej obwodnicy Kwidzyna. Ciężko będzie, bo to koszt porównywalny z budową mostu przez Wisłę.

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl