Z roku na rok firmy coraz chętniej inwestują w nowe auta użytkowe. Obecnie nowe pojazdy są częściej nabywane przez przedsiębiorców, niż przez osoby prywatne. Jakie kryteria biorą pod uwagę osoby prowadzące działalność decydując się na zakup samochodu, który powinien spełniać przede wszystkim funkcje praktyczne? Sieć kryteriów i korzyści Statystyki figurujące w raportach wskazują, że dla […]
Redakcja
2019-10-30
6 minut czytania
Z roku na rok firmy coraz chętniej inwestują w nowe auta użytkowe. Obecnie nowe pojazdy są częściej nabywane przez przedsiębiorców, niż przez osoby prywatne. Jakie kryteria biorą pod uwagę osoby prowadzące działalność decydując się na zakup samochodu, który powinien spełniać przede wszystkim funkcje praktyczne?
Sieć kryteriów i korzyści
Statystyki figurujące w raportach wskazują, że dla 39% przedsiębiorców najważniejszym kryterium pozostaje cena. Zaledwie 9% osób mniej szuka zalet w kosztach użytkowania. Dla 22% ankietowanych najważniejszym kryterium jest bezawaryjność, która w przypadku samochodów przeznaczonych do celów praktycznych powinna być obowiązkowa. Na kolejnych pozycjach znajdują się kryteria takie jak marka, komfort oraz wielkość. Eksperci ze świata owych segmentów motoryzacji jednym głosem przyznają, że gabaryty pojazdu użytkowego powinny być w hierarchii kryteriów na znacznie wyższej lokacie. Nie bez znaczenia są audyty prowadzone w średnich i dużych przedsiębiorstwach. Główną rolę w tego rodzaju przedsięwzięciach gra zazwyczaj manager floty, który przywiązuje ogromną wagę do wymiarów auta mając na uwadze aspekty ekonomiczne działalności.
Zysk w wariancie potencjalnym
Istotnym etapem dla klientów instytucjonalnych okazuje się analiza wydatków całkowitych wynikających z użytkowania pojazdu. „Total Cost of Ownership” jest w tym przypadku wyliczeniem, które poza ceną auta oraz wysokością poziomu zużycia paliwa skupia się również na kosztach obsługi oraz serwisowania. Rodzime przedsiębiorstwa stawiają częściej na pojazdy wyposażone w silniki wysokosprężynowe, które choć na pozór droższe w trakcie procesu transakcyjnego, to w praktyce gwarantują zysk potencjalny w trakcie użytkowania. Tego typu myślenie bywa złudne, ponieważ raporty mechaniczne rzadko przewidują sumy wydawane na części wadliwe, takie jak koło dwumasowe, wtryskiwacze, filtry oraz turbosprężarki. Alternatywnym wyborem w takiej sytuacji może być napęd hybrydowy, który zyskał w ostatnich latach na popularności ze względu na wspomniany walor ekonomiczny. Z badań wynika, że aktualnie co 4 osoba w firmie zdecydowałaby się właśnie na taką opcję. 40% potencjalnych właścicieli aut cieszy się natomiast z innowacyjności napędów hybrydowych oraz zastosowania nowych technologii.
Zmienne zamiłowania przedsiębiorców
W 2014 roku na szczycie listy pojazdów użytkowych stanowiących floty polskich przedsiębiorstw znalazły się Skody. Dzieła naszych południowych sąsiadów wiodą prym po dziś ze względu na stosunkowo niskie ceny i bezawaryjność, choć w firmach nowoczesnych ów trend ulega stopniowym zmianom. Coraz większą popularnością cieszą się Fordy, Ople oraz Toyoty. Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że samochody z Azji trafiają w gusta przedstawicieli firm ze względu na spore zróżnicowanie i szeroki wybór w poszczególnych segmentach. Cechy konstrukcyjne poszczególnych aut wskazują na ich walory praktyczne oraz stricte użytkowe. Nie bez znaczenia jest również współczesny trend proekologiczny, który z pewnością przyczyni się pozytywnie do kreowania marki i pozytywnego wizerunku danej firmy.
Michał Balcerzak, Specjalista ds. Sprzedaży samochodów Dostawczych – Toyota Walder
Rozwój społeczeństw od zawsze wiązał się z koniecznością zapewnienia transportu towarów i ludzi. Choć od czasów wynalezienia koła przez Sumeryjczyków, minęły wieki, potrzeba ta jest nadal aktualna. Dzisiaj możliwości doboru odpowiednich środków transportu, jakie pozwolą nam osiągnąć sukces jest ogromna. Dlatego też u podstaw każdego planu biznesowego, powinniśmy dobrać właściwe narzędzie pracy jakim jest pojazd użytkowy. Osobiście polecam modele TOYOTA PROACE i PROACE VERSO, które zostały objęte bardzo korzystnym wsparciem rabatowym oraz promocyjnym finansowaniem w tym najmem długoterminowym. Powstały także specjalne programy dedykowane branżom takim jak stowarzyszenia sportowe lub przewoźnicy i kurierzy.
Radosław Popowicz, Specjalista ds. Sprzedaży Samochodów Nowych – Citroen
W przypadku aut użytkowych, które sprawdzą się świetnie jako pojazdy typowo praktyczne, gwarantując wysoką funkcjonalność oraz podwyższony komfort jazdy, polecam szeroką gamę Citroena. Szczególną uwagę zwracam na modele Berlingo, Jumpy oraz Jumper. Owe warianty łączą wytrzymałe silniki, zróżnicowane wymiary oraz idealna geometria, która umożliwia zabudowanie auta pod indywidualne preferencje jego użytkownika.
Daniel Bartel, Kierownik ds. Sprzedaży – Nissan
Doskonałym autem użytkowym, który łączy w sobie cechy praktyczne z intrygującym designem, jest najnowszy Nissan Navara 4×4. Pojazd jest nie tylko wytrzymały, ale także zwrotny i elegancki. Zastosowanie innowacyjnego 5-drążkowego zawieszenia ze sprężynami śrubowymi w jednotonowym pick’upie sprawia, że auto sprawdzi się znakomicie na każdym rodzaju nawierzchni: zarówno w betonowej dżungli, jak i w terenie niedostępnym. Propozycją godną rozważenia w owym segmencie jest również van – Nissan E-NV200, który wpisuje się w ekologiczny trend użytkowania pojazdów w pełni elektrycznych. Ogromna przestrzeń ładunkowa, większe zasięgi oraz funkcja szybkiego ładowania sprawia, że najnowszy model vana sprawdzi się świetnie jako auto w małym oraz średnim przedsiębiorstwie.
Paweł Kotlewski, Szef Działu Sprzedaży Flotowej FordStore Euro-Car Gdynia
Dzisiejsza gama pojazdów użytkowych marki Ford jest bardzo bogata. Co więcej, pojazdy te łączą funkcje użytkowe z codziennym komfortem podróżowania, czy to na dłuższych trasach, czy w ramach codziennych rodzinnych obowiązków. Jeśli miałbym polecić auto dla początkującego przedsiębiorcy, zwróciłbym uwagę na rodzinę Fordów Tourneo, a zwłaszcza na modele Connect i Custom. Pojazdy te charakteryzują się wysokim standardem wykończenia wnętrza, świetnymi właściwościami jezdnymi, a jednocześnie wyjątkowo dużą przestrzenią wewnątrz. Zastosowanie innowacyjnych systemów konfigurowania foteli w tylnej części pojazdu sprawia, że samochody z rodziny Tourneo doskonale sprawdzą się także w małym i większym biznesie, zdecydowanie zostawiając w tyle standardowe kombi. Godnymi uwagi są również modele Courier oraz Ranger, uzupełniające gamę modelową Forda do poziomu, który pozwoli każdemu dobrać odpowiedni pojazd.