Partnerzy

Wyszukiwarka

Biznes
Marzec, kwiecień i maj to trudne miesiące dla biznesu. Jak bank funkcjonował w czasie pandemii?

Tak, to niełatwy czas, ale kiedy stanęliśmy „twarzą w twarz” z trudnościami, zmierzyliśmy się z nimi, a w konsekwencji je pokonaliśmy. Wszystkie placówki banku były dostępne dla klientów jednak z ograniczeniami związanymi z ogólnie obowiązującymi obostrzeniami. Znaczna część naszej kadry została oddelegowana do pracy zdalnej. Wykonywanie niektórych czynności bankowych „na odległość”, które jeszcze niedawno wydawało się nierealne w obecnej sytuacji stało się […]

Redakcja
2020-06-29
4 minuty czytania

Tak, to niełatwy czas, ale kiedy stanęliśmy „twarzą w twarz” z trudnościami, zmierzyliśmy się z nimi, a w konsekwencji je pokonaliśmy. Wszystkie placówki banku były dostępne dla klientów jednak z ograniczeniami związanymi z ogólnie obowiązującymi obostrzeniami. Znaczna część naszej kadry została oddelegowana do pracy zdalnej.

Wykonywanie niektórych czynności bankowych „na odległość”, które jeszcze niedawno wydawało się nierealne w obecnej sytuacji stało się możliwe. Procedury te wymagały od nas wielu przygotowań, weryfikacji i analiz oraz niemałych nakładów finansowych. Tak jak powiedziałam na początku: trudna sytuacja do rozwiązania – to fenomen zmiany! Jednak w obliczu pracy wykonywanej zdalnie przez pracowników banku trzeba mieć na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo i zagrożenia z niej wynikające.

Czy Kaszubski Bank Spółdzielczy podobnie jak inne banki umożliwia przedsiębiorcom złożenie wniosków o subwencje w ramach tarczy antykryzysowej?

Tak, klienci Kaszubskiego Banku Spółdzielczego mają możliwość złożenia wniosków o subwencję w ramach tarczy antykryzysowej za pośrednictwem bankowości elektronicznej, bez konieczność wizyty w banku. To również kolejne doświadczenie, które udowodniło nam, że zmiany są potrzebne i nieuniknione. Nasi klienci również od pierwszych dni kwietnia mogą skorzystać z odroczenia spłat rat kredytów i pożyczek – wnioski te również składne są za pośrednictwem narzędzi elektronicznych bez wizyty w banku.

Czy doświadczenia z Covid-19 wpłyną na zmiany modelu biznesowego banku?

 

Myślę, że doświadczenia z Covid-19 wpłyną na zmiany nie tylko modelu biznesowego naszego banku, ale dotyczyć będą wielu innych dziedzin gospodarczych, czy też nawet zwykłych, codziennych zachowań ludzi. Patrząc na możliwość wykonywania pracy zdalnej, a tym samym na ograniczenie kosztów pracy myślę, że musimy rozważyć utrzymanie takiego trybu pracy. Efektywność pracy zdalnej oceniam wysoko, chociaż w naszej naturze jest utrzymywanie relacji międzyludzkich – po prostu lubimy być razem. Niektórzy pracownicy cenią sobie możliwość pracy w domu, inni zaś z niecierpliwością czekają powrotu do bezpośredniej obsługi klienta – powrotu do banku. A jeśli chodzi o zmiany w codziennych naszych zachowaniach, o których wspomniałam wyżej, to miałam na myśli choćby zakupy za pośrednictwem Internetu, czy też płatność za zakupy kartą płatniczą – wielu z nas jeszcze przed chwilą nie było do tego przekonanych, a teraz stało się normalnością.

Jak prowadzić biznes bankowy obserwując działa Rady Polityki Pieniężnej w zakresie rekordowo niskich podstawowych stóp procentowych? Na jakie ewentualnie zmiany w zakresie sektora bankowego powinni być przygotowani klienci?

Tak, to niewątpliwie trudna sytuacja dla nas (sektora bankowego) – w najbliższym czasie nie mamy co liczyć na przychody z marży odsetkowej, to również nie dobry czas dla naszych klientów depozytowych, jednak patrząc od strony kredytobiorców – to pomyślny czas na inwestycje i kredytowanie biznesu w celu jego odbudowy. Uważam, że należy skalkulować koszty produktów bankowych i niestety zmienić ich ceny.

Czego można spodziewać się, gdy konsumenci i przedsiębiorcy po okresie odroczonych spłat kredytów i pożyczek będą wracać do ich dalszej spłaty?

Normalnym jest, że zaciągnięte zobowiązania należy spłacić. Odroczenie spłat rat, to tylko chwilowe wsparcie. Uważam, że zarówno konsumenci i przedsiębiorcy przystąpią do terminowej obsługi swoich długów, będą pewnie też tacy, którzy stracili pracę, czy biznes i w takich sytuacjach będzie konieczność restrukturyzacji, czy też rozważenie innych indywidualnych możliwości spłat. Niewątpliwie sprzyjającą sytuacją do spłat zobowiązań jest również polityka w zakresie niskich stóp procentowych, która ma wpłynąć na przywrócenie życia gospodarczego.

Odpowiada Pani Karolina Żurowska – Prezes Kaszubskiego Banku Spółdzielczego.

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl