Z początkiem czerwca na gdańskim lotnisku powitaliśmy po długiej przerwie, pierwsze rejsowe samoloty. LOT wznowił regularne połączenia krajowe, trzy dziennie z Warszawą i jedno z Krakowem. Od 17 czerwca Wizz Air uruchomił loty do Alesund, Bergen, Bodo, Paryż Beauvais, Dortmund,Eindhoven, Reykyjavik, Kristiansand, Oslo Gardenmoen, Stavanger, Turku, Tromso, Trondheim, Oslo Torp. Pierwszy samolot Ryanaira, zgodnie z zapowiedzią, wystartuje 1 lipca. Tuż […]
Redakcja
2020-07-03
4 minuty czytania
Z początkiem czerwca na gdańskim lotnisku powitaliśmy po długiej przerwie, pierwsze rejsowe samoloty. LOT wznowił regularne połączenia krajowe, trzy dziennie z Warszawą i jedno z Krakowem. Od 17 czerwca Wizz Air uruchomił loty do Alesund, Bergen, Bodo, Paryż Beauvais, Dortmund,Eindhoven, Reykyjavik, Kristiansand, Oslo Gardenmoen, Stavanger, Turku, Tromso, Trondheim, Oslo Torp.
Pierwszy samolot Ryanaira, zgodnie z zapowiedzią, wystartuje 1 lipca. Tuż przed inauguracją lotów LOT-em, prezes naszego Portu Lotniczego Tomasz Kloskowski osobiście przedstawił dziennikarzom jak obiekt przygotował się na przybycie pierwszych pasażerów, podkreślając, że nic nie będzie już takie jak przed epidemią korona wirusową.
Zatem wejście do budynku możliwe jest tylko jednymi drzwiami, i jedynie dla pasażerów, załóg samolotów oraz pracowników lotniska. Wyjątek uczyni się tylko dla opiekunów osób niepełnosprawnych. Odprowadzający będą musieli pożegnać się przed drzwiami. Pożądane jest, aby pasażerowie przed podróżą dokonali odprawy online i posiadali kartę pokładową w telefonie, a nie w formie papierowej.
Przy wejściu na teren terminala, wycelowane w przybywających są kamery termowizyjne mierzące temperaturę, które mogą jednocześnie obsłużyć kilka osób. Od tego momentu wszyscy wchodzący muszą pamiętać o stosowaniu się do zasad obowiązujących w miejscach użyteczności publicznej, czyli zachowaniu dystansu co najmniej 1,5 metra, oraz obowiązku zakrywania nosa i ust. Aby potoki pasażerów uporządkować, salę podzielono na kilka sektorów, przyporządkowanych poszczególnym przewoźnikom i oznaczonych ich kolorami, a w każdym sektorze sprokurowano rodzaj labiryntu. Pasażer, wszedłszy w labiryntową trasę, dotrze nią aż do stanowiska odprawy. Nowością jest, że odprawy można dokonać nawet kilka godzin przed odlotem, choć wystarczy zrobić to 2 godziny przed odlotem. Pasażerowie będą mogli wybrać dowolne stanowisko, o ile jest obsługiwane przez ich przewoźnika. Pracownicy sprawdzają karty pokładowe i dowody osobiste siedząc za ściankami z pleksi.
Na terenie całego terminala wyznaczono szlaki poruszania się pasażerów, umieszczono znaczniki na podłogach, ścianach, fotelach i urządzeniach. W sklepach i punktach gastronomicznych zalecane jest płacenie w formie elektronicznej. Jednak nie wszystkie punkty działalności komercyjnej będą otwarte. Dla obsługi pasażerów lotów krajowych, przewidziany jest jeden sklep wolnocłowy i jeden tradycyjny, ogólnodostępny. Przyszłościowo możliwe będzie otwieranie innych placówek, ale tylko tych, które są w stanie zapewnić dystans między podróżnymi. Wszystkie przestrzenie i powierzchnie, z którymi mają kontakt podróżni, muszą być regularnie czyszczone i dezynfekowane. Ponadto personel lotniskowy zobowiązany jest zapewnić pasażerom dostęp do środków dezynfekcyjnych. Wejście na pokład samolotu możliwe jest w sposób uporządkowany i przy zachowaniu szczególnych zasad bezpieczeństwa. Wejście na pokład oraz jego opuszczenie po przylocie musi odbywać się strefowo, w ściśle określonej kolejności według numeru zajmowanego miejsca. Dla zachowania odpowiednich odległości, pasażerowie powinni zajmować miejsca zgodnie z planem szachownicy. Najlepiej by wpuszczanie pasażerów odbywało się rzędami, licząc od najdalszego rzędu od wyjścia, przy którym znajduje się rękaw, poczynając od siedzących przy oknie, następnie na środkowych miejscach i na końcu siedzących przy głównej alejce. Pasażerowie przez cały czas lotu zobowiązani są mieć zakryte usta i nos, a personel pokładowy jest wyposażony w maseczki i rękawiczki. Pasażerowie muszą mieć do dyspozycji chusteczki lub żele antybakteryjne. Serwis pokładowy został ograniczony do minimum. Zrezygnowano z dań gorących, a wszystkie napoje i przekąski są serwowane w indywidualnych, jednorazowych opakowaniach. Linie lotnicze protestują przeciw ograniczeniu liczby pasażerów do 50% miejsc. Ograniczenie to uniemożliwia im osiągniecie rentowności. Zgodnie z zapowiedzią, w przypadku przewoźników, do których samolotów nie wchodzi się przez rękaw a podjeżdża autobusem, lotniska powinny tak zorganizować transport, aby zachować dystans między pasażerami