Partnerzy

Wyszukiwarka

Motoryzacja
Na wakacje autem i z rowerem

Wakacje to czas, w którym często przesiadamy się z czterech na dwa kółka. Jak zatem najlepiej przetransportować rower (lub kilka rowerów) autem? Wybierając się z rodziną na urlop nierzadko chcemy zabrać ze sobą rowery. Jeśli planujemy takie wakacje (samochodowo – rowerowe) trzeba wcześniej zadbać o to, aby dwukołowce w sposób bezpieczny i wygodny zamontować. Możliwości jest kilka – od przewiezienia wewnątrz […]

Redakcja
2020-08-14
4 minuty czytania

Wakacje to czas, w którym często przesiadamy się z czterech na dwa kółka. Jak zatem najlepiej przetransportować rower (lub kilka rowerów) autem?

Wybierając się z rodziną na urlop nierzadko chcemy zabrać ze sobą rowery. Jeśli planujemy takie wakacje (samochodowo – rowerowe) trzeba wcześniej zadbać o to, aby dwukołowce w sposób bezpieczny i wygodny zamontować.
Możliwości jest kilka – od przewiezienia wewnątrz auta, poprzez różnego rodzaju uchwyty i bagażniki, aż po przyczepę. Przed wybraniem danego rozwiązania warto zastanowić się, jak często będziemy z niego korzystać i ile rowerów będziemy przewozić.

W bagażniku – tanio, ale niewygodnie
Najtańszym rozwiązaniem jest włożenie roweru do bagażnika. Z tym, że w takim przypadku musimy posiadać samochód z otwieraną klapą z tyłu, trzeba wtedy też położyć tylne siedzenia, a co za tym idzie samochodem będą mogły podróżować tylko dwie osoby. Poza tym przy autach typu hatchback może się okazać konieczne zdjęcie przedniego koła roweru. Takie rozwiązanie może się w ogóle nie sprawdzić w mniejszych samochodach, do których rower zwyczajnie się nie zmieści. Nie jest to również dobre rozwiązanie przy przewozie więcej niż jednego roweru i konieczności zabrania ze sobą większej ilości bagaży. Jeśli jednak ktoś wybierze tę opcję – istnieją na rynku specjalne uchwyty właśnie do przewozu rowerów, które montuje się wewnątrz bagażnika.

Rowery – na dach
Drugie – zdecydowanie lepsze – rozwiązanie to bagażnik dachowy lub uchwyty do rowerów, mocowane do uniwersalnego bagażnika dachowego. Zaletami takiego takiego rozwiązania są: możliwość przewiezienia kilku rowerów bez konieczności zdejmowania przednich kół z nich i  pozostawienie pełnej przestrzeni bagażowej w samochodzie. Nie zmniejszamy też w ten sposób widoczności z żadnej strony samochodu. Wadami są: dość uciążliwe podnoszenie roweru, by umocować je na dachu auta, spore opory powietrza podczas jazdy, ograniczenie prędkości podróży i większe zużycie paliwa oraz fakt, że rowery po dłuższym przejeździe będą „ozdobione” owadami. Trzeba też zwracać uwagę przy przejeżdżaniu pod bardzo niskimi mostami czy wiaduktami oraz gdy gałęzie drzew zwieszają się nisko nad jezdnią.

Uchwyty na klapę lub hak
Kolejne rozwiązania to bagażnik mocowany na tylną klapę. Zalety to mniejsze opory powietrza, niż w przypadku przewożenia rowerów na dachu, wady to ograniczenie widoczności do tyłu i zablokowanie dostępu do bagażnika oraz często zasłonięcie tylnych świateł.
Właściciele samochodów wyposażonych w hak mają jeszcze jedną możliwość do wyboru. Bagażnik rowerowy na hak ma sporo zalet: wygodny i szybki montaż bagażnika oraz rowerów, niektóre odchylane modele dają możliwość otworzenia bagażnika, mniejsze opory powietrza niż w przypadku przewożenia rowerów na dachu. Zazwyczaj nie ma też problemu z zasłanianiem świateł w samochodzie, bo takie bagażniki mają swoje światła. Wadą jest ograniczenie widoczności do tyłu, trzeba też pamiętać, że takie bagażniki nie należą do najtańszych.

Dedykowana przyczepa
Ostatnią możliwością przewozu roweru jest przyczepa samochodowa. Na rynku dostępne są nawet specjalne, przeznaczone właśnie do przewożenia rowerów. Jak każde z poprzednich rozwiązań, tak i to ma swoje wady i zalety. Niewątpliwą zaletą jest możliwość przewiezienia kilku rowerów naraz, łatwego ich umieszczenia i dostępu. Do dyspozycji pozostaje nam wówczas cała przestrzeń bagażowa w samochodzie oraz możliwość założenia dodatkowego bagażnika na dach, co przy wyjeździe na dłuższy czas i konieczności zabrania większej ilości bagażu może mieć duże znaczenie. Poza tym w przypadku przyczepy krytej rowery są chronione przed warunkami atmosferycznymi. Wady – to mniejsza zwrotność samochodu z przyczepą, problemy z zaparkowaniem na miejscach parkingowych standardowych wymiarów i ograniczona widoczność.

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl