Partnerzy

Wyszukiwarka

Biznes
Nasza wiedza to sukces Twojej firmy

Z Pawłem Królem, prezesem firmy Volutica, rozmawiamy m.in. o tym, jak ważne dla firm jest doradztwo biznesowe oraz analizowania problemów i rozwiązywanie kryzysów, rozmawia Rafał Korbut. Zacznijmy może od doradztwa biznesowego. To, że jest potrzebne, jest sprawą dość oczywistą. Ale dlaczego to tak ważny aspekt przy prowadzeniu biznesu i czy firmy z tego korzystają? – Każda z firm boryka się na […]

Redakcja
2020-12-02
11 minut czytania

Z Pawłem Królem, prezesem firmy Volutica, rozmawiamy m.in. o tym, jak ważne dla firm jest doradztwo biznesowe oraz analizowania problemów i rozwiązywanie kryzysów, rozmawia Rafał Korbut.

Zacznijmy może od doradztwa biznesowego. To, że jest potrzebne, jest sprawą dość oczywistą. Ale dlaczego to tak ważny aspekt przy prowadzeniu biznesu i czy firmy z tego korzystają?

– Każda z firm boryka się na co dzień z rozmaitymi problemami. A istota problemu jest jednocześnie kluczem do jego rozwiązania. Z kolei aby określić tę istotę problemu często jest potrzebne inne spojrzenie, z zewnątrz. Do przemierzania nowych dróg w biznesie potrzebna jest analiza funkcjonowania marki, diagnoza ewentualnych błędów, wyeliminowanie przeszkód za pomocą strategii oraz tworzenie wartościowych raportów. I tu właśnie pojawia się doradztwo biznesowe, którego ideą jest osiąganie nowych celów w toku ewolucji. Konsulting jest ofertą dopasowaną do konkretnych potrzeb klientów; jest usługą, z której korzystają największe korporacje na świecie, ale także małe i średnie przedsiębiorstwa.

I tym właśnie zajmuje się prowadzona przez Pana firma Volutica? Stawianiem kresu kryzysom, analizą, przygotowywaniem planów działania i pomagania w wypracowaniu przez firmy realnych efektów?

– Dokładnie tak. Firma Volultica na co dzień pomaga firmom rozwijać się w sposób świadomy. Oferujemy budowanie strategii biznesowej, porady w zakresie zarządzania i działania w sytuacji kryzysowej, analizę strategii PR, komunikacji wewnętrznej firmy, a także ocenę i analizę finansową. Ponadto proponujemy raporty finansowe, poparte szczegółowym komentarzem. W pracy posługujemy się bogatym zapleczem kontaktów i własnym doświadczeniem. Do tej pory skutecznie wspieraliśmy firmy z wielu gałęzi przemysłu.

Jak te działania wyglądają w praktyce?

– W naszej branży nie ma utartego schematu postępowania. Wszystko zaczyna się od spotkania, podczas którego omawiamy sytuację firmy i wyciągamy wnioski. To czas na chłodną kalkulację. W kolejnym kroku, na podstawie zgromadzonych danych proponujemy sposób działania i przedstawiamy mini i makro strategię. Dostarczamy informacje w sposób transparentny, pomagamy w negocjacjach i planowaniu zmian w firmie oraz przedstawiamy sposoby na rozwiązanie problemów. Regularne spotkania pozwalają nie tylko na odpowiednią analizę problemów, ale i reagowanie na zagrożenia z wyprzedzeniem. Na końcu przedstawiamy efekty i dyskutujemy nad sytuacją firmy. Dajemy podmuch, który rozwija skrzydła.

Do kogo jest skierowana oferta firmy Volutica?

– Działamy z myślą o małych i średnich firmach. Kierujemy swoją ofertę do ambitnych przedsiębiorców, którzy chcieliby wejść na nowy poziom w biznesie lub nie mają czasu na analizę własnej działalności. Pomagamy także inwestorom, którzy chcą mądrze ulokować swój kapitał, lub założyć działalność gospodarczą na terytorium Polski Doskonałym przykładem są przedsiębiorcy którzy rozwinęli swój biznes w oparciu o własne umiejętności i stanowią trzon organizacji, często działając jako multidyscyplinarni menagerowie tzn. są jednocześnie dyrektorami projektów wykonawcami, zarządzają finansami i budują wizję firmy. Kiedy ilość zadań zaczyna być nie do opanowania lub kosztuje ich zbyt dużo błędów, pojawiamy się my. Pomagamy płynnie przejść na wyższy poziom w krzywej Greinera, w efekcie czego otrzymujemy ustrukturyzowaną i dojrzała organizację.

Można zatem w skrócie powiedzieć, że jest to firma, która pomaga innym rozwiązywać problemy, które wydają się nie do rozwiązania…

– Jesteśmy firmą, która ma plan. Naszą misją jest przede wszystkim znajdowanie rozwiązań tam, gdzie inni widzą problemy. Zajmujemy się podawaniem lekarstwa na rzadkie przypadłości biznesu i wyjście poza przetarte szlaki myślenia. Likwidujemy złe nawyki, zanim staną się normą. Cechuje nas rzetelność i dokładność, która jest poparta realnymi działaniami i wynikami. Projekty odpowiadają założeniom i są zaplanowane z troską o detale, które świadczą o końcowym powodzeniu.

Wielu managerów podkreśla, że sprawne działanie każdej firmy jest uzależnione od kadry zarządzającej i pracowników, czyli po prostu od ludzi. Czy Pan także jest tego zdania?

– Oczywiście. Zdobyte doświadczenie w różnych firmach pozwala mi na precyzyjne określanie celów. Do naszych największych osiągnięć mogę zaliczyć; budowę strategii zarządzania kryzysowego oraz jej nadzór co pozwoliło wyprowadzić firmę z blisko 25- milionowego długu (czyli bankructwa). Innym przykładem jest reforma organizacyjna która zmieniła nawyki z lat 70-tych i wprowadziła firmę w XXI wiek osiągając przy tym wskaźnik ROS na poziomie 22%. Firmy, które pomagałem zakładać, radzą sobie doskonale np. firma transportowa która w 2016 roku dysponowała kapitałem 100 tys. PLN i miała 1 auto dostawcze obecnie zwiększyła flotę 7 -krotnie, zachowując dynamikę wzrostu 120 % rok do roku. Godna uwagi jest również ocena wiarygodności kontrahenta, w jednej z firm udało nam się podnieś w ciągu 3 lat wskaźnik Altmana z poziomu 1,18 (zagrożenie bankructwem) do poziomu 8,2 (ponadprzeciętna dla tej branży).

Co jest zatem potrzebne, aby odnieść sukces? Szersza wizja, pomysł, strategia?

– Prowadzenie biznesu przypomina partię szachów. Tylko dobra strategia pozwala odnieść sukces w dłuższej perspektywie czasu. O sukcesie nie decyduje jeden ruch, ale cała seria udanych posunięć. Dlatego my, bazując na doświadczeniu i wiedzy, pomagamy spojrzeć na interesy analitycznie i odnieść sukces na każdym polu. Podstawą naszych działań jest zaufanie i lojalność względem klienta.

Wspomniał Pan o szachach. Na szachownicy znajdują się różne figury, które mają różne zadania i różne możliwości. Czy w biznesie jest tak samo?

– Aby to dobrze zrozumieć:
poznajmy nasze figury!

 

 

Pionek – Budowa Strategii.
Zacznijmy od zapoznania. Jeśli inicjatywa zmiany przywiodła Cię do nas, znaczy to, że chcesz się rozwijać i poruszać naprzód. Pierwszy ruch to czas, aby przeanalizować dotychczasowe dokonania i poddać je ocenie. Naszym zadaniem jest zebrać informacje i na ich podstawie zaproponować mikro lub makro strategię. Projekt strategii jest dopasowany do charakteru i działalności firmy.

Laufer – Dostarczenie informacji
Czas na grę. Jeśli manager lub właściciel firmy nie ma doświadczenia w analizie finansowej, wszystko tłumaczymy krok po kroku. Tym razem chodzi o klarowne przedstawienie faktów i chwilę prawdy. Każdy gracz musi być świadomy swoich słabości. Bazując na danych, proponujemy kolejne ruch. Co istotne, dajemy firmie wsparcie przy negocjacjach i planowaniu ewentualnych zmian, w tym także personalnych.

Wieża – Diagnoza błędów
Kluczowym elementem zmiany jest świadomość. W związku z tym stawiamy na szczerą rozmowę . Zawieść może nie tylko zarządzanie finansami, ale również komunikacja na różnych szczeblach lub relacje biznesowe, czy też wizerunek społeczny. Pomożemy Ci określić, który ruch w partii można wykonać lepiej. Roszada pozwala chronić Króla, naszym celem jest przygotowanie planu w którym zarząd jest zawsze pod naszą opieką.

Skoczek – analiza PR i komunikacja
Wydźwięk społeczny kampanii reklamowej ma wielki wpływ na postrzeganie firmy. Często może on szkodzić interesom, a ocena działań speców od PR wcale nie jest proste. Podobnie jak komunikacja, od której w firmie zależy bardzo wiele. Zmiany mogą uchronić zarząd przed problemami. Stosujemy bufory komunikacyjne i wszelkie metody poprawy relacji między pracownikami na wszystkich szczeblach.

Hetman – raporty z komentarzem
W dokonywaniu ostatecznych ruchów potrzebna jest wiedza i precyzja. Tylko ona pozwala na kolejne plany i rozwój swojego interesu. Jednym z elementów doradztwa biznesowego, które oferujemy, jest dostarczenie szczegółowych raportów opatrzonym obszernym komentarzem. Warto na nie postawić, ponieważ w przeciwieństwie do diagramów sprzedażowych, analizy własnych ruchów nie są łatwe w interpretacji i wyciągania wartościowych wniosków.

Król – rozwiązanie problemów
Dobry strateg musi być także elastyczny. Z tego względu zalecamy przeprowadzenie całej serii spotkań, które zmierzają do podjęcia kroków. Zaletą korzystania z wielu konsultacji jest reagowanie na aktualną sytuację firmy. Dobre praktyki z dziedziny doradztwa biznesowego to także realny plan działania, który można natychmiast wprowadzić w życie.

A zatem: rozpocznijmy grę! To dobry moment na zmiany?

– Coraz większy pęd sprawia, że wielu managerów i właścicieli nie ma czasu na dokładną analizę działań firmy. Jeśli więc chciałbyś rozpocząć inwestycję, ale nie masz pewności, czy to dobry pomysł; jeśli Twoje metody nie przynoszą efektów i nie wiesz, co jest tego przyczyną – zgłoś się do nas. Niekiedy mały detal może zadecydować o losach biznesu. Warto więc przeważyć szalę na swoją stronę. Skorzystaj z konsultacji i postaw na strategię dopasowaną do Twoich potrzeb. Za nami już wiele udanych projektów z różnych branż, przed nami perspektywa rozwoju nowych firm. Dodam jeszcze, że dbamy o dane klienta i dyskrecję, która jest nieodzownym elementem etyki pracy. Jeśli nasza oferta Cię zainteresowała, czekamy na kontakt!

Na chwilę zostawmy doradztwo biznesowe i Voluticę – warto bowiem wspomnieć o obecnym projekcie Oekotec. Proszę przybliżyć, co to jest za projekt i jaka jest jego idea.

– Obecnie zajmujemy się wprowadzeniem na rynek biodegradowalnych środków czystości. Środowisko wymaga opieki, lecz nie jesteśmy wstanie w krótkim czasie zmienić naszych nawyków. Dlatego świadome firmy przezbrajają swoje produkcję lub wprowadzają elementy, ograniczające eksploatowanie zasobów naturalnych. Produkty Oekotec pozwalają na ograniczanie zużycia najważniejszego surowca, czyli wody. Tworzymy linie produktów dedykowanych między innymi dla przemysłu spożywczego, czy motoryzacyjnego. Perłą w naszej koronie jest produkt dedykowany dla fanów jednośladów. MTB, Enduro, Motocross – to dyscypliny, w których coraz częściej odnajdują się Polacy. Przygotowaliśmy dla nich specjalny pakiet środków czyszczących i konserwacyjnych. Ludzie, którzy cenią sobie naturę, z pewnością docenią te wysokiej jakości produkty środowiskowe. Dodam jeszcze, że to nie jedyna forma, jaką wspieramy środowisko. 3% z każdej zarobionej złotówki przekazujemy na pomoc afrykańskim słoniom.

Kończąc tę rozmowę poproszę o podzielenie się planami na najbliższą (a może i tę nieco dalszą?) przyszłość. Jaki kierunek rozwojowy uważa Pan za przyszłościowy, w jakim kierunku chce Pan dalej rozwijać firmę?

– Pandemia spowodowana wirusem Sars-CoV-2 wyeksponowała niektóre z naszych obszarów życia, czego efektem był bardzo dynamiczny rozwój spółek z branży higieny osobistej, obsługi pracy zdalnej czy logistyki. Projekty związane z rozwojem sieci bezprzewodowych stają się wiodącymi tematami wielu spotkań biznesowych. Każdy kryzys napędza automatyzację. To właśnie te firmy będą wiodły prym w nadchodzących latach. Nie możemy też zapomnieć o branży medycznej którą czeka wielka reforma od etapu edukacji personelu przez obsługę pacjenta aż po zagospodarowanie odpadów. Nadchodzą trudne ale zarazem ciekawe czasy, więc tym bardziej należy przyjrzeć się swojej działalności i wyznaczyć nowe realne cele. Volutica z pewnością będzie wspierać te obszary. W nadchodzących miesiącach planujemy pozyskiwać przedsiębiorców zagranicznych chętnych do inwestowania na terytorium pomorza. Już w pierwszym kwartale 2020 roku zaobserwowaliśmy wzmożony ruch zapytań o możliwości prowadzenia firmy w Gdańsku, Poznaniu czy Krakowie. Inwestorzy zagraniczni widzą w Polsce wielkie możliwości, co potwierdza zasadność budowania organizacji wspierających.

 

 

Paweł Król,
manager wielu branż
Założyciel i właściciel firmy Volutica. W swojej karierze zawodowej kierował firmami i spółkami, działającymi w wielu dziedzinach gospodarki. Efektywnie działa w pozyskiwaniu środków na realizację projektów społecznych między innymi dla szkół, wolontariuszy, organizacji społecznych i klubów sportowych. Dziś aktywnie pomaga osiągnąć zawodowy sukces wielu partnerom handlowym. Jako inżynier i manager stawia na nieszablonowe metody i dokładną analizę działań. Jego motto to: „Nie możemy rozwiązywać problemów, używając takiego samego schematu myślowego, jakim posługiwaliśmy się w trakcie ich pojawienia się” (A. Einstein).

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl