Umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) w ciągu drogi ekspresowej S6 zostały podpisane. Pierwszy odcinek między Chwaszczynem a Żukowem ma długość 16,3 km. Drugi to 16-kilometrowy odcinek między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe wraz z 7-kilometrową obwodnicą Żukowa. Zakończenie prac budowlanych zaplanowano w II kwartale 2025 r. – Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to trasa, której budowa pozwoli […]
Redakcja
2021-05-07
7 minut czytania
Umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) w ciągu drogi ekspresowej S6 zostały podpisane.
Pierwszy odcinek między Chwaszczynem a Żukowem ma długość 16,3 km. Drugi to 16-kilometrowy odcinek między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe wraz z 7-kilometrową obwodnicą Żukowa. Zakończenie prac budowlanych zaplanowano w II kwartale 2025 r. – Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to trasa, której budowa pozwoli na usprawnienie układu komunikacyjnego Trójmiasta i Pomorza Gdańskiego. Dzięki niej ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza tereny zurbanizowane i zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja tej trasy jest możliwa dzięki decyzji rządu o przeznaczeniu na ten cel dodatkowych środków w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Podpisane umowy obejmują wykonanie projektu i budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Wykonawcy na podstawie Koncepcji programowej opracują dokumentację techniczną, a następnie, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, rozpoczną prace budowlane. Wybudowana trasa będzie dwujezdniową drogą ekspresową (po dwa pasy w każdym kierunku), z rezerwą pod trzeci pas. Łączna długość nowej trasy wraz z obwodnicą Żukowa to ok. 39 km.
S6 Chwaszczyno – Żukowo W ramach realizacji zadania o długości ok. 16,3 km zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Dokończony zostanie też węzeł Chwaszczyno (na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską). Koszt prac to ok. 715,2 mln zł.
S6 Żukowo – Gdańsk Południe Inwestycja obejmuje realizację drogi ekspresowej o długości ok. 16 km oraz obwodnicy Żukowa o długości ok. 7 km. W ramach zadania zostaną wybudowane węzły Żukowo i Lublewo. Rozbudowany zostanie także węzeł Gdańsk Południe na styku istniejących S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Przewidziano również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino. Obwodnica Żukowa połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do drogi krajowej nr 20 w miejscowości Glincz. Koszt prac to ok. 777 mln zł. Przyszła droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska. Będą to m.in. ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego. Pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy na dalsze odcinki S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą Obwodnicę Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6.
Budowa S6 W budowie w województwie pomorskim są już trzy odcinki S6 między Bożympolem Wielkim a Gdynią o łącznej długości ok. 41 km. Natomiast w fazie przetargu na projekt i budowę jest jeszcze pięć odcinków drogi ekspresowej o łącznej długości ok. 72 km między Słupskiem a Bożympolem Wielkim. Całość trasy S6 w województwach pomorskim i zachodniopomorskim będzie oddana do ruchu w 2025 r. Do dyspozycji kierowców będzie to w sumie blisko 200 km drogi ekspresowej.
Krzysztof Hildebrandt prezydent Wejherowa Budowa Trasy Kaszubskiej diametralnie zmieni sytuację w mieście. Aktualnie ruch odbywa się obecnym przebiegiem drogi krajowej nr 6 w układzie wschód-zachód, a nowa trasa spowoduje zmianę kierunku ruchu na południe-północ. Przy istniejącej sieci komunikacyjnej, miasto nie było przygotowane na przejęcie takiego natężenia ruchu ze zmienionego kierunku. Aby zatem uchronić się przed całkowitym zakorkowaniem, od wielu lat przygotowywaliśmy się zmianę układu drogowego w mieście poprzez projektowanie całkiem nowych układów drogowych. Nowy układ drogowy realizowany przez Miasto ma w przyszłości spełniać również inne ważne zadanie tj. wyprowadzić obecny ruch powodowany przez drogę wojewódzką 218 z zabytkowego śródmieścia Miasta. Obecnie realizujemy już kolejny odcinek tego nowego połączenia zachodniego Miasta i jest to połączenie ul. Sucharskiego z ul. Strzelecką. Pozostaje do zrealizowania jeszcze jeden odcinek, który jest jednocześnie odcinkiem strategicznym z punktu widzenia wejherowskich przedsiębiorców, gdyż będzie stanowił istotne połączenie dzielnicy przemysłowej z przyszła trasą kaszubską.
Marcin Horała wiceminister infrastruktury Każdy zmotoryzowany mieszkaniec województwa pomorskiego wie, że Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to najważniejsza inwestycja drogowa, na którą wszyscy z niecierpliwością czekamy. Ciężko mówić o rozwoju gospodarczym, jeżeli nie są zapewnione ku temu warunki. Planowana inwestycja, dzięki usprawnieniu układu komunikacyjnego Trójmiasta i Pomorza Gdańskiego, stanie się impulsem do działania. Sprawny i bezpieczny przejazd, wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zurbanizowane, odciążenie dróg lokalnych, to tylko kilka z korzyści pojawiających się przy tego typu przedsięwzięciach. W założeniach OMT miałaby przejąć tranzyt, który zmierza do Trójmiasta od południa i wschodu, kierując się na zachód. To realna szansa dla województwa pomorskiego na jeszcze lepszą współpracę z województwem zachodnio-pomorskim, ale to także kolejny krok w drodze do polepszenia komunikacji w całej północnej części Polski. Niewykluczone, że inwestycja odegra również rolę w rozwoju transportu intermodalnego morsko-drogowego, najlepszym przykładem mogłyby być ciężarówki opuszczające Port w Gdyni. Społeczeństwo potrzebuje motywatorów do działania i z pewnością podpisanie umów na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta może być jedną z inwestycji, które rekompensują skutki trwającej pandemii.
Wojciech Kankowski burmistrz gminy Żukowo O tym jak ważne jest to zadanie dla mieszkańców gminy Żukowo nie trzeba nikogo przekonywać. Powstanie obwodnicy ma rozwiązać problem korków, a także zredukować zanieczyszczenie powietrza związane z ogromną ilością samochodów codziennie przejeżdżających przez Żukowo. Cieszę się, że w końcu doczekaliśmy tego momentu i, że wspólne starania przyczyniły się do realizacji tej inwestycji. Od wielu lat nasza Gmina zabiegała nie tylko o samo zadanie, ale i jego szybszą realizację. W rozprawach Sądu Administracyjnego uczestniczyłem nie tylko ja, ale też mój Zastępca Tomasz Szymkowiak. Od początku aktywnie wspierał nas (jeszcze jako poseł, potem senator) Stanisław Lamczyk. Myślę, że podpisanie umowy na budowę OMT z obwodnicą Żukowo to wspaniała wiadomość nie tylko dla nas samorządowców, ale przede wszystkim dla mieszkańców naszej gminy.
Bogdan Łapa starosta powiatu kartuskiego Dla mieszkańców powiatu kartuskiego budowa obwodnicy metropolii trójmiejskiej bez wątpienia stanowi strategiczne przedsięwzięcie w zakresie inwestycji drogowych. Samorząd powiatowy zabiegał o jej realizacje od wielu lat. Z pewnością przyczyni się ona do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu, skrócenia czasu przejazdu i podniesienia komfortu podróżowania, poprawy jakości lokalnych połączeń oraz zmniejszenia uciążliwości komunikacyjnych. Co dla nas niezwykle istotne, pozwoli odciążyć centra Żukowa i Chwaszczyna oraz wyprowadzić ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, odblokuje oraz częściowo odciąży istniejącą obwodnicę Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6. Umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego. To arteria komunikacyjna, która postawi nowe perspektywy rozwoju nie tylko przed powiatem kartuskim, ale całym Pomorzem.