Partnerzy

Wyszukiwarka

Biznes
Zmiany w Kodeksie Drogowym

Każdego kierowcę, ale i każdego pieszego powinny zainteresować zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r., czyli tzw. Kodeksu Drogowego. W poniższym artykule znajdziemy odpowiedzi na główne pytania: od kiedy obwiązują nas nowe regulacje oraz jakie dokładnie zmiany wejdą w życie? Bardzo ważną datą dla wszystkich użytkowników dróg jest 1 czerwca 2021 r. Od tego dnia […]

Ryszard Stopa
2021-06-09
5 minut czytania

Każdego kierowcę, ale i każdego pieszego powinny zainteresować zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r., czyli tzw. Kodeksu Drogowego. W poniższym artykule znajdziemy odpowiedzi na główne pytania: od kiedy obwiązują nas nowe regulacje oraz jakie dokładnie zmiany wejdą w życie?

Bardzo ważną datą dla wszystkich użytkowników dróg jest 1 czerwca 2021 r. Od tego dnia obowiązują nas nowe przepisy Kodeksu Drogowego. Zmiany dotyczą pierwszeństwa pieszych na przejściach, zakazu korzystania z telefonów komórkowych w czasie przechodzenia przez jezdnię, koniec jazdy „na zderzaku” oraz zmianę maksymalnej prędkości na obszarze zabudowanym w godzinach nocnych.

Kierujący pojazdem zbliżający się do przejścia dla pieszych ma obowiązek zachowania szczególnej ostrożności oraz ustąpienia pierwszeństwa pieszemu już znajdującemu się na przejściu. Takie nakazy obowiązują obecnie. Po zmianach, kierowcy zbliżający się do przejścia dla pieszych nie tylko muszą zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu, ale również zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić pieszego na niebezpieczeństwo oraz ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście.
Kierowcy będą zmuszeni nie tylko do dokładnej obserwacji przejścia dla pieszych, ale również jego okolicy. Będą musieli stworzyć możliwość bezpiecznego przejścia pieszym znajdującym się już na przejściu, ale również pieszym dopiero wchodzącym na przejście. Należy pamiętać, że zmiany dotyczące pierwszeństwa pieszych przy wchodzeniu na przejście nie będą dotyczyły tramwajów. Uzasadnia się to tym, iż droga hamowania tramwaju z pasażerami jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z podobną prędkością samochodu osobowego. Dodatkowo, pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko musi zachować szczególną ostrożność nie tylko podczas przechodzenia ale również w czasie wchodzenia na jezdnię lub torowisko.

Kolejną ze zmian, dość kontrowersyjną jest zakaz korzystania z telefonów w czasie przechodzenia lub w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko. Zakaz rozszerzony jest o zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych w sposób prowadzący do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na przejściu, jezdni lub torowisku. Zmiany są spowodowane dość częstymi wypadkami na drogach, do których przyczynia się spoglądanie w telefon zamiast wokół siebie, a także słuchanie muzyki w słuchawkach czy też inne czynności, które ograniczają nasze skupienie na drodze i widoczność tego, co się na niej dzieje w danym momencie. Wielu kierowców uznaje tę zmianę za pozytywną.

Jedną z głównych przyczyn wypadków na drogach ekspresowych i autostradach jest niezachowanie prawidłowej odległości od pojazdu jadącego przed nami, a więc tak zwana „jazda na zderzaku”. Jest to nagminny problem na polskich drogach, natomiast bardzo poważny w szczególności na drogach szybkiego ruchu. Zgodnie z nowymi przepisami bezpieczna odległość między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych będzie wynosić połowę prędkości z jaką właśnie jedzie kierujący pojazdem. Zatem, jeśli kierowca będzie poruszał się z prędkością 120 km/h to odległość od poprzedzającego samochodu będzie wynosić ok. 60 m. Obowiązek zachowania pomiędzy pojazdami bezpiecznej odległości na drogach ekspresowych i autostradach nie będzie dotyczył sytuacji, w której kierowca będzie wykonywał manewr wyprzedzania. Uzasadnieniem takich zmian jest ich wprowadzenie w wielu europejskich państwach, w tym w Niemczech i w konsekwencji spadek wypadków na drogach szybkiego ruchu.

Bardzo istotną kwestią dla kierowców jest zmiana maksymalnej prędkości w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych. Obecnie dopuszczalna prędkość pojazdów na obszarze zabudowanych wynosi w godzinach nocnych, czyli od 23:00 do 5:00- 60 km/h, a w pozostałych godzinach 50 km/h. Po wejściu w życie nowych przepisów, dopuszczalna prędkość pojazdów na obszarze zabudowanym wynosić będzie 50 km/h niezależnie od pory dnia. Różnica nieznaczna natomiast ma ogromne znaczenie jeśli chodzi o długość hamowania pojazdu oraz potencjalnych konsekwencji zdarzeń drogowych, zwłaszcza na obszarze zabudowanym, gdzie pieszych jest więcej.

Trwają prace nad unormowaniem kwestii związanych z korzystaniem z hulajnóg elektrycznych. Wielu pieszych uważa, że poruszanie się tymi urządzeniami po chodnikach jest niebezpieczne z uwagi na często zbyt dużą prędkość z jaką poruszają się użytkownicy hulajnóg. Zmiany mają dotyczyć zakazu poruszania się tymi urządzeniami po chodnikach. Nie znamy jeszcze szczegółów.

Zmiany w Kodeksie Drogowym mają prowadzić do zwiększenia ostrożności na drodze oraz przejściach, zarówno kierowców, jak i pieszych. Duża liczba wypadków na drogach z powodu niezachowania szczególnej ostrożności powoduje wprowadzanie coraz bardziej innowacyjnych, a zarazem kontrowersyjnych rozwiązań, takich jak na przykład wyżej opisany zakaz korzystania z telefonów podczas wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię lub torowisko. Pamiętajmy, że zmiany wchodzą w życie z dniem 1 czerwca 2021 r., dlatego warto zapoznać się z nimi i je respektować, miedzy innymi by uniknąć kar i mandatów.

radca prawny
Ryszard Stopa
Kancelaria Radcy Prawnego

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl