Partnerzy

Wyszukiwarka

Lifestyle
Od Black Mountain College do Pop Artu

  Wystawa Od Black Mountain College do Pop Artu ukazuje powojenne przeobrażenia artystyczne w Stanach Zjednoczonych na podstawie części zbiorów z Archiv der Avantgarden w Dreźnie. Wybrane z archiwum obrazy i rzeźby, instalacje, szkice architektoniczne, zdjęcia, projekty filmowe, parateatralne i muzyczne, czasopisma, książki, druki, efemera i dokumenty traktowane są na równi jako ważne świadectwa nowatorskich praktyk inicjowanych po drugiej stronie Atlantyku. Owe […]

Redakcja
2021-06-23
3 minuty czytania

 

Peter Moore, Charlotte Moorman z TV Bra Nam June Paika 1969 | fotografia czarno-biała
29,6 x 39,7 cm | © 2021 Barbara Moore / Licensed by VAGA at Artists Rights Society (ARS), NY,
dzięki uprzejmości Paula Cooper Gallery, New York, zdjęcie:Marcus Schneider,
Archiv der Avantgarden – Egidio Marzona, Państwowe Zbiory Sztuki w Dreźnie

Wystawa Od Black Mountain College do Pop Artu ukazuje powojenne przeobrażenia artystyczne w Stanach Zjednoczonych na podstawie części zbiorów z Archiv der Avantgarden w Dreźnie. Wybrane z archiwum obrazy i rzeźby, instalacje, szkice architektoniczne, zdjęcia, projekty filmowe, parateatralne i muzyczne, czasopisma, książki, druki, efemera i dokumenty traktowane są na równi jako ważne świadectwa nowatorskich praktyk inicjowanych po drugiej stronie Atlantyku. Owe obiekty uporządkowane zostały chronologicznie wokół następujących po sobie nurtów, fenonomenów i grup artystycznych, kontynuujących dziedzictwo historycznej awangardy: Black Montain College, sztuka abstrakcyjna, happening, Fluxus, Pop Art, Minimal Art, Postminimalizm, sztuka konceptualna, Land Art.

Wystawa jest wizualnym esejem, który przedstawia powiązania między poszczególnymi obiektami, obrazami oraz słowami, i jednocześnie między danymi środowiskami artystów, konkretnymi szkołami, laboratoriami, galeriami. Prowadzona na podstawie prac narracja przekonuje, że idee awangardy były w Stanach Zjednoczonych nieustannie ożywiane w obszarze kontaktów, spotkań, miejsc, podróży, wymiany wiedzy, indywidualnych eksperymentów i kolektywnych działań. Na wystawie śledzimy mobilność tych idei oraz realizowanych praktyk artystycznych między obszarami środowiska naturalnego a metropoliami, w przestrzeni rozpiętej między Jeziorem Eden, Nowym Jorkiem i Wielkim Jeziorem Słonym. Chronologiczno-przestrzenne ujęcie odsłania ostatecznie procesy, mechanizmy i specyfikę powojennych przemian artystycznych, definiujących szeroko rozumiane pojęcie awangardy.

-Peter Campus, Bez tytulu. 9 polaroids, 1979, kolaż z dziewięciu polaroidów,
27 x 27 cm © 2021 Peter Campus, dzięki u uprzejmości artysty oraz Cristin Tinerey Gallery, New York, Archiv der Avantgarden – Egidio Marzona, Państwowe Zbiory Sztuki w Dreźnie
Fotograf: Marcus Schneider

Artystki i Artyści: Josef Albers, Carl Andre, Stephen Antonakos, Hazel Larsen Archer, Walter Darby Bannard, George Brecht, Bill Bollinger, John Cage, Peter Campus, Chuck Close, Jim Dine, Dan Flavin, Buckminster Fuller, Robert Grosvenor, Al Hansen, Dick Higgins, Robert Indiana, Jasper Johns, Ray Johnson, Allan Kaprow, On Kawara, Alison Knowles, Willem de Kooning, Sol LeWitt, Roy Lichtenstein, George Maciunas, Charlotte Moorman, Robert Motherwell, Bruce Nauman, Louise Nevelson, Claes Oldenburg, Robert Rauschenberg, Man Ray, Ad Reinhardt, Larry Rivers, Dorothea Rockburne, Carolee Schneemann, Paul Shartis, Robert Smithson, Frank Stella, Sun Ra, Richard Tuttle, Cy Twombly, Andy Warhol, Robert Watts, Lawrence Weiner
Kurator: Przemysław Strożek

-Hazel Larsen Archer, Jezioro Eden i Mae West, Black Mountain College, późne lata 40. – wczesne lata 50., fotografia vintage, 7,4 x 13,8 cm © Estate of Hazel Larsen Archer | and Black Mountain College Museum + Arts Centre, Archiv der Avantgarden – Egidio Marzona, Państwowe Zbiory Sztuki w Dreźnie
Fotograf : Herbert Boswank

Wystawa czynna do 3 października.
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Plac Zdrojowy 2
Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl