Z Mirosławem Murzydło, wójtem gminy Subkowy, o mocnych stronach gminy, jej rozwoju oraz wyzwaniach, stojących przed władzami samorządowymi, rozmawia Rafał Korbut. Gmina Subkowy, leżąca we wschodniej części województwa pomorskiego, położona jest przy ważnych szlakach komunikacji samochodowej i kolejowej. To z pewnością ma duże znaczenie dla funkcjonowania i rozwoju gminy? – Rzeczywiście przez teren gminy przebiega Droga Krajowa nr 91, magistrala […]
Redakcja
2021-06-29
5 minut czytania
Z Mirosławem Murzydło, wójtem gminy Subkowy, o mocnych stronach gminy, jej rozwoju oraz wyzwaniach, stojących przed władzami samorządowymi, rozmawia Rafał Korbut.
Gmina Subkowy, leżąca we wschodniej części województwa pomorskiego, położona jest przy ważnych szlakach komunikacji samochodowej i kolejowej. To z pewnością ma duże znaczenie dla funkcjonowania i rozwoju gminy?
– Rzeczywiście przez teren gminy przebiega Droga Krajowa nr 91, magistrala węglowa oraz w niewielkim zakresie Autostrada Bursztynowa. Duży wpływ na życie mieszkańców gminy miało oddanie do użytku autostrady. Trudno sobie wyobrazić tę ogromną ilość samochodów, która musiałaby przejechać przez gminę. Niesamowity hałas, ogromna ilość zanieczyszczeń a przede wszystkim zagrożenie bezpieczeństwa. Pamiętam ciszę, do której trudno było się przyzwyczaić, gdy transport samochodowy przeniósł się na autostradę. Dzięki niej znacznie skrócił się czas podróży do Gdańska. Dzisiaj tę trasę możemy pokonać w około 40 minut. Po oddaniu do użytku przystanku kolejowego Subkowy Centrum znacznie wzbogacona została oferta transportowa dla sporej grupy mieszkańców gminy. Jako ciekawostkę dodam, że Subkowy są jedną z nielicznych miejscowości w województwie, która posiada dwa przystanki kolejowe. Niestety przecinające gminę szlaki transportu kolejowego i drogowego jak również gazociąg i ropociąg a także bardzo wysokiej klasy grunty orne stanowią duże utrudnienie w procesie planowania przestrzennego a w konsekwencji w rozwoju gospodarczym gminy.
Jeśli już mówimy o rozwoju, to ważna jest współpraca z innymi samorządami. Jak ta współpraca (czy to z innymi gminami, czy z samorządem powiatu czy w końcu z władzami województwa) się układa?
– Powiat tczewski jest chyba jedynym, który na utrzymaniu ma historyczny most przez Wisłę. Jest to bardzo kosztowne i skutkuje ograniczeniem możliwości inwestowania w pozostałą infrastrukturę drogową zlokalizowaną w dużej mierze między innymi w gminie Subkowy. Takim sposobem, chcąc aby na naszym terenie realizowane były inwestycje, zmuszeni jesteśmy dofinansowywać działania powiatu. Gminy z powiatu tczewskiego bardzo dobrze współpracują w dziedzinie pozyskiwania środków unijnych. Jesteśmy współzałożycielami Lokalnej Grupy Działania „Wstęga Kociewia”. To dzięki LGD realizujemy szereg działań inwestycyjnych ale również o charakterze integracyjnym dla naszych społeczności. Współdziałamy także w Lokalnej Organizacji Turystycznej LOT Kociewie w celu promocji turystycznej regionu. Nasza współpraca z władzami województwa w dużej mierze ogranicza się do roli beneficjenta środków, którymi dysponuje Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Udaje nam się to w różnym okresie z różnymi efektami jednak zdecydowanie za małymi w stosunku do naszych potrzeb. Ponadto gmina jest członkiem Związku Gmin Pomorskich oraz Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot. Współpracujemy z niemiecką gminą Steimbke z okolic Hanoweru oraz ukraińską gminą Wielikodolinskoje z okolic Odessy.
A jeśli chodzi o rozwój biznesu – jak to wygląda w gminie Subkowy? Czy współpraca z przedsiębiorcami jest istotna dla Pana – wójta – oraz rady gminy?
– W gminie funkcjonuje duża firma branży drzewnej oraz jedna produkująca środki ochrony roślin, ponadto dobrze działają firmy transportowe. Przeważają jednak mikroprzedsiębiorstwa. Współpraca z nimi jest bardzo istotna. Przecież ich podatki stanowią duży zastrzyk w dochodach gminy, a spora grupa mieszkańców znajduje tam zatrudnienie. Chciałoby się, aby przedsiębiorców było więcej, ale jak już wspomniałem gminę charakteryzuje przewaga gruntów rolnych dobrej klasy, co uzależnia nas od zgody władz centralnych na wyłączenie ich z produkcji rolnej, a to stanowi znaczne ograniczenie w rozwoju.
Jakie najważniejsze zadania udało się w ostatnich latach zrealizować?
– Od ponad dekady mierzymy się z rozwiązaniem problemu prawidłowej gospodarki ściekowej. Zadanie bardzo kosztowne jednak realizowane sukcesywnie. Wybudowaliśmy gminną oczyszczalnię ścieków i ponad 30 km sieci kanalizacyjnej oraz 50 przydomowych oczyszczalni.
A jakie jeszcze wyzwania stoją przed samorządem gminy w najbliższych miesiącach, a może i latach? Co jest priorytetem?
– W najbliższym czasie zamierzamy rozbudować budynek Szkoły Podstawowej w Subkowach. Jest to zadanie kosztowne jednak niezbędne do zapewnienia bezpiecznych, na miarę XXI wieku warunków nauczania. Obecnie część dzieci uczy się w starym zabytkowym budynku, który nie spełnia określonych wymogów. Ponadto wspólnie z OMGGS zamierzamy w przyszłości w ramach PPP wybudować infrastrukturę drogową na jednym z osiedli w Subkowach.
Gdyby miał Pan wskazać, jakie będą główne obszary rozwoju gminy (infrastruktura drogowa, edukacja, ekologia, rolnictwo, sport i rekreacja, turystyka, a może jeszcze coś innego), to co by to było?
– Rolnictwo było, jest i prawdopodobnie w dalszym ciągu będzie głównym kierunkiem w rozwoju gminy, natomiast wszystkie wymienione przez Pana obszary wymagają sukcesywnych działań. W edukacji wspomniana już rozbudowa szkoły. W sporcie modernizacja obiektu szatni w Subkowach, w ekologii rozbudowa oczyszczalni ścieków i kanalizowanie kolejnych obszarów gminy.