Partnerzy

Wyszukiwarka

Najnowsze
Rynek biurowy w Trójmieście – pierwszy milion coraz bliżej

Jeszcze w tym roku zasoby powierzchni biurowej w Trójmieście przekroczą próg 1 mln mkw. – szacują eksperci firmy doradczej Newmark. Opracowali oni raport o sytuacji rynku biurowego w regionach, z którego wynika, że zarówno w Trójmieście, jak i w siedmiu pozostałych największych regionach kraju mamy wysoką podaż, stabilny popyt i mniejszy wolumen powierzchni w budowie. Utrzymująca się w niektórych miastach wysoka dostępność powierzchni biurowej sprawia, że […]

Redakcja
2022-05-18
6 minut czytania

Jeszcze w tym roku zasoby powierzchni biurowej w Trójmieście przekroczą próg 1 mln mkw. – szacują eksperci firmy doradczej Newmark. Opracowali oni raport o sytuacji rynku biurowego w regionach, z którego wynika, że zarówno w Trójmieście, jak i w siedmiu pozostałych największych regionach kraju mamy wysoką podaż, stabilny popyt i mniejszy wolumen powierzchni w budowie.

Utrzymująca się w niektórych miastach wysoka dostępność powierzchni biurowej sprawia, że najemcy nadal mają duże możliwości wyboru. Aktywność deweloperów na rynkach regionalnych utrzymuje się na relatywnie wysokim poziomie, niemniej wolumen powierzchni biurowej w inwestycjach będących w trakcie realizacji zmniejszył się w porównaniu z IV kw. 2021 r. o ponad 25%. Na koniec I kw. 2022 r. w budowie pozostawało prawie 550 000 mkw., z czego 20% było zabezpieczone umowami przednajmu.

– Możliwości rozpoczynania nowych inwestycji biurowych są obecnie w dużym stopniu uzależnione nie tylko od aktywności najemców i zgłaszanego zapotrzebowania na biura, lecz także od dostępności i cen materiałów budowlanych oraz sytuacji na rynku pracy (niedobory siły roboczej oraz jej wysoki koszt). W kolejnych miesiącach możemy się spodziewać dalszego zmniejszania się wolumenu powierzchni biurowej będącej w budowie – mówi Agnieszka Giermakowska, Dyrektor Działu Badań Rynkowych i Doradztwa w Newmark Polska.

Na koniec I kw. 2022 r. całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej na ośmiu największych rynkach regionalnych (Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Katowice, Poznań, Łódź, Lublin, Szczecin) wyniosły ponad 6,27 mln mkw. Deweloperzy dostarczyli ponad 243 500 mkw. biur, co jest najwyższym kwartalnym wolumenem odnotowanym w pierwszym kwartale w regionach.

Do użytku oddano łącznie 16 budynków biurowych, w tym 10 oferujących ponad 10 000 mkw. Wśród największych ukończonych inwestycji w I kw. 2022 r. znalazły się: budynki A1 i A2 w ramach kompleksu Global Office Park w Katowicach (łącznie 55 200 mkw.), .KTW II też w Katowicach (39 900 mkw.), Midpoint71 we Wrocławiu (36 200 mkw.) i Format w Trójmieście (16 000 mkw.).

Kraków i Wrocław to pierwsze rynki regionalne w Polsce, których zasoby powierzchni biurowej przekroczyły próg 1 mln mkw. W 2022 r. do ich grona prawdopodobnie dołączy Trójmiasto, gdzie aktualnie istnieje już ponad 992 000 mkw. biur. Wolumen transakcji w I kw. 2022 r. na rynku trójmiejskim wyniósł 22 500 mkw.

Ponad połowę popytu na wszystkich rynkach regionalnych wygenerowały firmy z sektora IT oraz finansowego – odpowiednio 30,9% i 20%. Na trzecim miejscu znalazła się branża produkcyjna, której udział w całkowitym wolumenie transakcji najmu sięgnął 15,7%. Na koniec I kw. 2022 r. poziom pustostanów na głównych regionalnych rynkach biurowych wyniósł 15,5% i był wyższy o 1,4 p.p. w porównaniu z IV kw. 2021 r. i o 2,6 p.p. rok do roku. Wzrost wskaźnika powierzchni niewynajętej odnotowano w Katowicach, Lublinie, Łodzi i Trójmieście, natomiast w Krakowie, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu współczynnik pustostanów się obniżył. Na wszystkich regionalnych rynkach biurowych w Polsce obserwuje się rownież presję na wzrost czynszów przy jednoczesnym ograniczaniu pakietu zachęt oferowanych przez deweloperów i właścicieli budynków biurowych. Dotyczy to przede wszystkim budynków i lokalizacji charakteryzujących się ograniczoną dostępnością powierzchni biurowej.

Biurowiec K2 w Gdyni

Nie zmienia to faktu, że w trójmiejskich centrach biurowych sporo się dzieje. Format w Gdańsku zapełnia się najemcami. Aż 6000 mkw. zajęła niedawno firma Ergo Technology & Services. Docelowo pracować tutaj będzie aż 700 osób. Pozwolenie na użytkowanie biurowca K2 w Gdyni otrzymała też firma Vastint Poland. Budynek, o powierzchni najmu 11 400 m2, powstał w eksponowanym punkcie miasta, przy ul. Kieleckiej. Pierwszy najemca, gdyńska firma spedycyjna C.Hartwig Gdynia S.A., wprowadzi się już we wrześniu tego roku.
Z kolei Globalworth, właściciel i zarządca Tryton Business House, oferującego 25 500 mkw. najwyżej klasy biur i powierzchni usługowych w sąsiedztwie Stoczni Gdańskiej i Europejskiego Centrum Solidarności. w Gdańsku, przedłużył umowy z kolejnymi najemcami: EY, Eltel Networks, UPC i PGS Software na łączną powierzchnię ponad 3600 mkw. Biurowy kompleks przechodzi też metamorfozę, dzięki której stanie się jeszcze bardziej nowoczesny i komfortowy. W marcu w budynku zainstalowano stacje do ładowania samochodów elektrycznych (Elocity) oraz hulajnóg i rowerów elektrycznych (E-ON). W planach jest również wyposażenie najemców w dedykowaną aplikację Globalworth, dzięki której ich pracownicy skorzystają z bezdotykowego dostępu do biura, przywołają windy przez smartfon, otworzą szlaban do parkingu czy zarezerwują salkę konferencyjną lub miejsce parkingowe.

Zmiany także w Olivia Business Centre. A w zasadzie w Olivia Centre, bo tak teraz nazywa się ten kompleks, który ze wszystkimi swoimi udogodnieniami w coraz większym stopniu staje się ważnym elementem tkanki społecznej miasta Gdańska. Przez lata rozwoju utworzonych zostało tutaj 12 tysięcy miejsc pracy, do czego należy dodać pracowników firm kooperantów. W Olivii znajdują się biura ponad 200 firm, wśród których są największe światowe korporacje, jak Amazon, Bayer, Nike czy EPAM; średnie firmy z kilkunastu branży, ale także małe i mikroprzedsiębiorstwa, skupione głównie w coworkingu O4. Polityka rozwoju Olivii obejmuje stopniowe wprowadzanie kolejnych udogodnień, które powodują, że miejsce to staje się coraz modniejszą lokalizacją, w której przyjemnie jest spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi nie tylko w tygodniu, ale również w weekendy.

„Regularnie wprowadzamy coraz to nowe usługi by żyło Wam się i pracowało o wiele lepiej. Na terenie Olivii działa ogólnodostępny ogród botaniczny – Olivia Garden, cieszący się olbrzymią popularnością taras widokowy (na wysokości 130 metrów nad ziemią), 8 restauracji, centrum medyczne i apteka. Mamy też przedszkole i szkołę. Działa tu salon piękności, jest punkt obsługi klienta Energi czy Centrum Rozwoju Talentów. Są też myjnia samochodowa i sklep spożywczy. Teraz nasz pozabiznesowy charakter zostanie podkreślony również w nazwie, która od maja 2022 roku brzmi Olivia Centre, a uzupełnia ją hasło „More than business”, czyli „Więcej, niż biznes” – czytamy w komunikacie prasowym Olivia Centre.

TEKST: Witt Miller ZDJĘCIA: mat.prasowe

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl