Beyond Zero – Dni elektryfikacji w salonach Toyota Walder
Kilka dekad temu, kiedy producenci zaczęli „walczyć” o jak najmniejszą emisję spalin, rozpoczął się wyścig zbrojeń. Jedni poszli w kierunku małych silników, inni rozwijali technologię jednostek wysokoprężnych, jeszcze inni dokładali wielkie turbiny. Toyota w tym czasie postawiła na hybrydy, czyli wstęp do elektryfikacji. Czas pokazał, że ta ścieżka była „prawidłowa” i dzisiaj wszyscy idą w tym kierunku. Toyota jest niekwestionowanym […]
Redakcja
2022-09-02
4 minuty czytania
Kilka dekad temu, kiedy producenci zaczęli „walczyć” o jak najmniejszą emisję spalin, rozpoczął się wyścig zbrojeń. Jedni poszli w kierunku małych silników, inni rozwijali technologię jednostek wysokoprężnych, jeszcze inni dokładali wielkie turbiny. Toyota w tym czasie postawiła na hybrydy, czyli wstęp do elektryfikacji. Czas pokazał, że ta ścieżka była „prawidłowa” i dzisiaj wszyscy idą w tym kierunku.
Toyota jest niekwestionowanym liderem w kwestii zmian napędowych we współczesnej motoryzacji. Marka ta jako pierwsza postawiła na elektryfikację. W 1997 roku japoński producent wprowadził na rynek pierwszą masowo produkowaną hybrydę – Toyotę Prius. Teraz, ponad 20 lat później, zdecydowano się wprowadzić do oferty samochód elektryczny na baterię (BEV).
To właśnie premierowy bZ4X, obok Corolli Cross, był gwiazdą wydarzenia „Beyond Zero”, które odbywało się w salonach sieci Toyota Walder.
Założeniem całej imprezy jest popularyzacja czterech technologii zelektryfikowanych napędów marki Toyota, czyli produkowanych od ponad 20 lat samoładujących hybryd (HEV), hybryd z możliwością doładowania baterii z zewnątrz plug-in (PHEV), samochodów elektrycznych na baterie (BEV) oraz samochodów elektrycznych na wodór (FCEV) . Wydarzenie organizowane jest w salonach w całym kraju. Wspomniane modele zagościły także w stacjach Grupy Walder w Grudziądzu, Chwaszczynie oraz Rumi. Specjalny, zamknięty pokaz miał miejsce w sobotę 30 lipca.
NOWOŚĆ – Corolla Cross i debiut Vgeneracji układu hybrydowego
Pierwszym z zaprezentowanych samochodów był premierowy pokaz crossover’a Corolla Cross.
Corolla Cross to hybrydowy model z silnikiem 2.0 o mocy 197 KM, dostępny w wersji przednio oraz cztero-napędowej. Adresowany jest do Klientów, którzy poszukują przestronnego samochodu kompaktowej klasy, ale z lekko aktywnym charakterem. Nowa generacja układu hybrydowego oznacza dla kierowcy przede wszystkim niższe zużycie paliwa. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu wydajniejszego akumulatora litowo-jonowego. Zestaw baterii jest mocniejszy i aż o 40 procent lżejszy niż wcześniej. Tym samym możliwe jest pokonywanie jeszcze większych dystansów w trybie wyłącznie elektrycznym i korzystanie z elektrycznego napędu przez dłuższy czas.W całej Polsce dokonano już zamówień na 600 egzemplarzy nowej Corolli Cross. Aż 4 zamówienia złożono natomiast w minioną sobotę, w stacji Toyota Walder w Chwaszczynie.
PREMIERA – elektryczne bZ4X
Toyota bZ4X to pierwszy globalny samochód tej marki z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV). Został on zaprojektowany od podstaw jako pierwszy model z linii bezemisyjnych aut elektrycznych bZ (beyond Zero). Elektryczna Toyota jest dostępna z napędem na przód lub na cztery koła. Wersja FWD ma montowany z przodu elektryczny silnik o mocy 204 KM i 265 Nm momentu obrotowego. bZ4X AWD o mocy 218 KM jest napędzany dwoma 109-konnymi silnikami elektrycznymi przy przedniej i tylnej osi i dysponuje 336 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zasięg samochodu w cyklu mieszanym wg WLTP wynosi 516 km dla odmiany FWD i 470 km dla wersji AWD. W nazwie modelu litery bZ oznaczają Beyond Zero, liczba 4 odnosi się do segmentu (4 to samochód średniej wielkości), zaś za znakiem X kryje się rodzaj nadwozia SUV/crossover.
Toyota Mirai – auto elektryczne, które wytwarza prąd z wodoru
Ostatnim z zaprezentowanych modeli jest II generacja Toyoty Mirai. W Polsce sprzedano już 60 sztuk tego samochodu, z czego dwa egzemplarze zostały zakupione w salonie w Chwaszczynie. Toyota Mirai nie generuje żadnych spalin, CO² ani szkodliwych substancji. Jedynym produktem ubocznym działania napędu na ogniwa paliwowe jest para wodna. Ciekawostką jest, że samochód nie tylko nie zanieczyszcza powietrza, ale także je oczyszcza ! W przeciwieństwie do samochodów elektrycznych jakie znamy, Mirai bardzo szybko może zostać zatankowany. Odbywa się to niemal tak sprawnie, jak w przypadku np. paliwa LPG. Trwa nie więcej niż 5 minut.
Cykl prezentacji „Beyond Zero – Dni Elektryfikacji” jest jak nauka. Chociaż ma rozrywkowy wydźwięk, to jednak bardzo wyraźnie przekazuje cenną wiedzę, jak już wkrótce będzie wyglądać motoryzacja i nie tylko.
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
RAV4 Plug-in Hybrid to nowy flagowy SUV w gamie Toyoty, o największej mocy i najlepszych osiągach w 26-letniej historii RAV4. Napęd o mocy 306 KM pozwala rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,0 sekund. W napędzaniu przednich kół współpracuje z nim generator oraz silnik elektryczny o mocy 182 KM.