Partnerzy

Wyszukiwarka

Biznes
Branża jachtowa w obliczu zrównoważonego rozwoju

Rozpoczął się europejski projekt mający na celu zdefiniowanie umiejętności potrzebnych do zielonej transformacji w przemyśle jachtowym.

Redakcja
2024-05-08
4 minuty czytania

Rozpoczął się europejski projekt mający na celu zdefiniowanie umiejętności potrzebnych do zielonej transformacji w przemyśle jachtowym.

TEcoNaut ma w zamyśle promować wykorzystanie materiałów ekologicznych w przemyśle żeglarskim, które zostały opracowane przy użyciu najnowocześniejszych technologii. W ten sposób mają napędzić wyścig w kierunku transformacji ekologicznej i zwiększyć możliwości zatrudnienia oferowanego przez „ekologiczne” przedsiębiorstwa.

Polskie zaangażowanie w projekt

Do tego projektu dołączyła również Polska. Ta inicjatywa stanowi szansę rozwoju oraz wyzwanie dla polskiego przemysłu jachtowego.

– Projekt TEcoNaut jest istotny i jestem niezwykle szczęśliwy, że jako POLBOAT możemy być jego częścią i reprezentować Polskę, wspólnie z Politechniką Gdańską. Dla polskiego przemysłu jachtowego przyłączenie się do tej inicjatywy jest wyzwaniem, które będzie miało bezpośredni wpływ na cele, jakich oczekuje od nas branża: jakościowe umiejętności zawodowe i rozwój technologiczny, które pomogą nam stworzyć nowoczesny sektor ściśle powiązany ze zrównoważonymi wskaźnikami określonymi dla rozwoju przemysłowego w ramach UE. Mamy doświadczenie we współpracy międzynarodowej w ramach organizacji ICOMIA czy EBI i jesteśmy zaangażowani w rozwój szkolnictwa zawodowego w naszym kraju. Dlatego POLBOAT może być przydatny w początkowej fazie badań, następnie w projektowaniu i tworzeniu nowego programu nauczania dla szkolnictwa wyższego oraz kształcenia zawodowego, wspierając rozwój poczucia inicjatywy i postaw przedsiębiorczych wśród polskich przedsiębiorców, a wreszcie podczas rozpowszechniania wyników projektu – mówi Michał Bąk, Prezes Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych – Polskie Jachty (POLBOAT).

– Rozpoczęcie projektu TEcoNaut przypadająca w roku jubileuszowym Politechniki Gdańskiej podkreśla istotny fakt transformacji ekologicznej, jaka obecnie następuje w przemyśle. Przystąpienie do projektu przez Politechnikę Gdańską wpisuje się w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Instytut Budowy Okrętów ma wieloletnie tradycje w przygotowywaniu nowych programów studiów dla kierunków związanych z branżą jachtową. Transformacja ekologiczna jest faktem i cieszymy się z udziału w tym projekcie – przyznaje dr inż. Artur Karczewski z Instytutu Budowy Okrętów, Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa z Politechniki Gdańskiej.

Droga do zielonej transformacji

Europejski przemysł jachtowy znajduje się na drodze do zrównoważonego rozwoju. Jest to proces, w którym budowa łodzi rekreacyjnych stoi przed dwoma głównymi wyzwaniami, jakimi są stosowanie bardziej zrównoważonych materiałów oraz konieczność rekrutacji i szkolenia wykwalifikowanych specjalistów w celu wdrożenia przez nich właściwych działań prowadzących do ekologicznej transformacji branży.

Aby sprostać tym wyzwaniom i zapewnić odpowiedzi, pomagające wprowadzić niezbędne zmiany w dostawach, wykorzystaniu i zastosowaniu tych materiałów, projekt TECoNaut będzie realizować strategię opartą na celach odpowiadających czterem kierunkom prac. Pierwszym z nich jest kompleksowa identyfikacja braków kompetencyjnych oraz wykorzystanie nowej europejskiej taksonomii zielonych inwestycji UE. Kolejny to opracowanie kursu dla Szkoleń Zawodowych dotyczącego materiałów wytwarzanych za pomocą technologii Deep Tech. Trzeci kierunek stanowi opracowanie programu praktyk i staży dla studentów szkół wyższych, którzy będą pracować nad zastosowaniem umiejętności Deep Tech i zrównoważonych materiałów w firmach. Ostatnim jest obudzenie przedsiębiorczego sposobu myślenia wśród studentów i przyszłych pracowników „ekologicznego”, aby mogli rozważyć rozwijanie przedsiębiorstw związanych z wykorzystaniem materiałów ekologicznych i cyklu życia materiałów do budowy łodzi, jednocześnie rozwijając ich umiejętności odporności.

Europejski przemysł jachtowy w liczbach

Przemysł jachtowy w Europie, liczący ponad 6,5 miliona łodzi, składa się z 32 000 przedsiębiorstw zatrudniających bezpośrednio ponad 280 000 osób.

Większość obecnej floty zbudowana jest z kompozytów z włókna szklanego. Oprócz wdrożenia rozwiązań w zakresie recyklingu od 30 do 40 tysięcy ton odpadów kompozytowych z łodzi wycofanych z eksploatacji, konieczne jest wykorzystanie i wdrożenie nowych, zrównoważonych włókien i żywic do budowy łodzi.

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl