Od kilku miesięcy działa jako Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Agnieszka Majewska opowiada o wyzwaniach, które stoją przed nią. Przybliża również rolę Rzecznika MŚP w walce o interesy przedsiębiorców.
Od kilku miesięcy działa jako Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Agnieszka Majewska opowiada o wyzwaniach, które stoją przed nią. Przybliża również rolę Rzecznika MŚP w walce o interesy przedsiębiorców.
Od kilku miesięcy działa jako Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Agnieszka Majewska opowiada o wyzwaniach, które stoją przed nią. Przybliża również rolę Rzecznika MŚP w walce o interesy przedsiębiorców.
Kilka miesięcy temu została Pani powołana na 6-letnią kadencję Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jak Pani ocenia początki na nowym stanowisku?
Objęcie stanowiska Rzecznika MŚP to duże wyzwanie i jednocześnie ogromna odpowiedzialność. Od samego początku intensywnie pracujemy nad zwiększeniem efektywności działań Biura. Kontynuujemy to, co zawsze było najsilniejszą stroną biura, czyli występujemy na drogę sądową, interweniując w przypadkach, gdy przedsiębiorca jest pokrzywdzony przez organy administracji publicznej. Zdecydowanie zintensyfikowaliśmy aktywność legislacyjną. Wysoka jakość stanowionego prawa i pewność obrotu prawnego to jeden z kluczowych warunków szybkiego rozwoju gospodarki. Pod tym względem w Polsce niestety od lat sytuacja jest zła. Przepisów jest zbyt dużo, są one często niejasne, a do tego arbitralnie interpretowane przez administrację i sądy. Dlatego postanowiłam położyć duży nacisk na wnikliwe opiniowanie aktów prawnych, które wywierają wpływ na warunki prowadzenia działalności gospodarczej.
Jaka misja przyświeca działaniom Rzecznika MŚP?
Misją Rzecznika MŚP jest ochrona interesów mikro, małych i średnich przedsiębiorców, zapewnienie im sprawiedliwego traktowania oraz wsparcie w radzeniu sobie z pokonywaniem barier prawnych. Priorytetem jest uproszczenie regulacji oraz dialog z administracją publiczną, tak aby przedsiębiorcy mogli skupić się na rozwijaniu swoich firm, zamiast na zmaganiach z biurokracją.
Jakie cele stawia sobie Pani w tej roli?
Moim głównym celem jest wzmocnienie głosu przedsiębiorców na poziomie legislacyjnym, szczególnie w obszarach, gdzie występuje złożoność przepisów. Ważnym zadaniem jest również skuteczna komunikacja z przedsiębiorcami oraz zapewnienie, aby polityka gospodarcza była bardziej przyjazna dla sektora MŚP. Chcę również rozwijać współpracę z organizacjami przedsiębiorców, żeby wspólnie działać na rzecz tworzenia stabilnych warunków do rozwoju małych i średnich firm. W tym celu w Biurze Rzecznika pracują zespoły robocze złożone z ekspertów z poszczególnych branż.
Wcześniej przez pięć lat pełniła Pani funkcję Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w Gdańsku. W jaki sposób dotychczasowe doświadczenie będzie pomocne na bieżącym stanowisku i w obliczu czekających wyzwań?
Praca na stanowisku Pełnomocnika Terenowego w Gdańsku pozwoliła mi poznać realne problemy przedsiębiorców „od środka”. Bezpośrednie spotkania z właścicielami firm oraz rozmowy o ich codziennych trudnościach w prowadzeniu działalności dały mi praktyczną wiedzę, którą teraz mogę wykorzystywać na szczeblu krajowym. Zrozumienie wyzwań, przed którymi stoją przedsiębiorcy, pozwala na precyzyjne podejmowanie działań interwencyjnych, jak i legislacyjnych.
Co Pani uważa za największe wyzwanie, które stoi przed Rzecznikiem MŚP?
Największym wyzwaniem jest zapewnienie, aby przepisy prawne były bardziej elastyczne i dostosowane do zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej. Ważnym zadaniem na najbliższy rok będzie utworzenie przedstawicielstwa Biura Rzecznika w Brukseli. To tam bowiem powstaje ogromna większość przepisów gospodarczych ważnych z punktu widzenia polskich przedsiębiorców. Zamierzam też rozwinąć działalność mediacyjną, bo to wielka niewykorzystywana w naszym kraju szansa na skrócenie i ucywilizowanie sporów gospodarczych. Natomiast planem na całą sześcioletnią kadencję jest zbudowanie silnego ośrodka, który niósłby pomoc przedsiębiorcom z sektora MŚP, reprezentował ich interesy w toku procesu legislacyjnego i stymulował proces oddolnej samoorganizacji polskich pracodawców.
Jako Rzecznik MŚP, jakie są planowane najbliższe działania dotyczące interesów przedsiębiorców?
Najważniejszy jest stały kontakt z przedsiębiorcami. To oni są najcenniejszym źródłem wiedzy o problemach, którym muszą stawić czoła polskie firmy, zwłaszcza te małe i średnie. Wiele czasu poświęcam na konsultacje z organizacjami pracodawców. Przy Biurze od lat funkcjonuje Rada Przedsiębiorców, skupiająca 427 organizacji pracodawców. Współpraca z nimi to nieocenione źródło inspiracji. Z mojej inicjatywy kilka tygodni temu powołane zostało dodatkowe ciało: Rada Gospodarcza, w której składzie znajdują się największe organizacje, reprezentujące przedsiębiorców w Radzie Dialogu Społecznego. Wierzę, że takie wspólne działanie doprowadzi do znaczącej poprawy warunków do prowadzenia działalności gospodarczej.
Rozmawiał: Przemysław Schenk