Zajmuje się przekładanie szachowego myślenia na biznes w pracy z klientami. Michał Kanarkiewicz opowiada, w jaki sposób wdrażać szachowe strategie i o czym trzeba pamiętać.
Zajmuje się przekładanie szachowego myślenia na biznes w pracy z klientami. Michał Kanarkiewicz opowiada, w jaki sposób wdrażać szachowe strategie i o czym trzeba pamiętać.
Zajmuje się przekładanie szachowego myślenia na biznes w pracy z klientami. Michał Kanarkiewicz opowiada, w jaki sposób wdrażać szachowe strategie i o czym trzeba pamiętać.
Przede wszystkim z reakcją zaciekawienia i chęcią do zainspirowania się niestandardowymi metodami. Wiele osób ma też pozytywne doświadczenia i/lub dobrą opinię o królewskiej grze, więc łatwiej jest rozmawiać. Szczególnie, że często osoby na wysokich stanowiskach potrafią grać w szachy.
Warto pamiętać, że szachy to metafora i należy być ostrożnym. Tak, mogą być pomocne w życiu i biznesie, jednocześnie zalecam rozwagę. Zachęcam, by potraktować to jak szwedzki stół – wybrać elementy, które nam odpowiadają i je wdrożyć. Wszakże szachy to gra o sumie zerowej (można wygrać, zremisować lub przegrać), zaś życie jest grą bez końca i nie zawsze trzeba pokonać konkurencję. Niekiedy, a nawet często, warto współpracować.
Przy szachownicy uczymy się, by kłaść nacisk na długoterminowe planowanie. Jednak w biznesie nie zawsze długoterminowa perspektywa jest najlepsza. Niekiedy trzeba podjąć ryzyko i działać na „tu i teraz”. Jasne, nie powinno nam to przesłaniać wieloletniej wizji, jednak są momenty np. pandemia covid-19, że trzeba działać „na wczoraj”, by ratować biznes. Wtedy rekomenduję najpierw zająć się sprawami operacyjnymi („bieżączka”), a następnie wrócić do planowania w dłuższej perspektywie.
Tak, od 7 lat wspieram największe polskie i światowe korporacje w obszarze strategii i myślenia strategicznego. Uczę menedżerów oraz menedżerki, jak myśleć na trzy ruchy do przodu w biznesie. Jeśli chodzi o współpracę, to każdy przypadek jest inny, ale przede wszystkim to ekscytująca przygoda, która napędza do ciągłego rozwoju. Mogę powiedzieć jedno na pewno: W tej branży osoby, które się nie rozwijają, prawie natychmiast się zwijają, wypadają z rynku. Tu liczy się każdy detal. Tak, jak w sporcie na najwyższym poziomie. Walkę o klienta wygrywają najbardziej zdyscyplinowani. Osobiście wierzę w filozofię growth mindset (mentalność rozwojowa), by stawiać się lepszą wersją samego siebie każdego dnia. Dzięki temu mogę lepiej służyć klientom w wyzwaniach natury strategicznej np. co zrobić, by firma przyspieszyła rozwój na rynki międzynarodowe.
Tak, bardzo je lubię i są często zamawiane przez moich klientów korporacyjnych. Power Speech to krótki (zazwyczaj do 60 minut) wykład inspirujący w stylu słynnego formatu TED Talks, który można obejrzeć w Internecie, a na którym miałem przyjemność dwa razy wystąpić, raz w 2018 i ponownie kilka tygodni temu. Niektórzy traktują to jako ozdobę eventu, ale ja mam zupełnie inne podejście. Przed wystąpieniem spędzam wiele dni na przygotowaniu. Opowiadam o strategiach szachowych mistrzów w biznesie. Używam własnych, autorskich koncepcji, historii i przykładów, a do tego dokładam elementy strategii klienta. Tak, by Power Speech nie był ozdobą, a realną wartością dla klienta tj. firmy, która mnie zamawia oraz uczestników, żeby mieli z tego jak największą wartość. Co ciekawe często po Power Speechu gram też tzw. symultany szachowe, czyli seans gry jednoczesnej w szachy z kilkoma osobami jednocześnie.
Osobiście polecam Strategię Błękitnego Oceanu, czyli poszukiwanie niszy poprzez stworzenie innowacji wartości. Innowacja wartości to połączenie innowacji z namacalną korzyścią dla klienta. Przykładowo iPhone wyprzedził Nokię tym, że zredukował liczbę modeli telefonów, liczbę przycisków oraz stworzył personalizację dla użytkowników poprzez AppStore. Każdy użytkownik iPhone może wybrać, jakie ma aplikacje. To klasyczny przykład Strategii Błękitnego Oceanu, którą sam stosuję w mojej działalności. Jest sporo konsultantów ds. strategii, ale ja to wzmocniłem o elementy szachów oraz osobistą historię, tym samym stworzyłem niszę: Strategie Szachowych Mistrzów w biznesie.
Rozmawiał: Przemysław Schenk
fot. Piotr Kordys, Kamil Zych