Najbliższe lata będą intensywne dla gdańskiego Portu Lotniczego pod względem inwestycyjnym. Planowane są duże zmiany.
Najbliższe lata będą intensywne dla gdańskiego Portu Lotniczego pod względem inwestycyjnym. Planowane są duże zmiany.
Najbliższe lata będą intensywne dla gdańskiego Portu Lotniczego pod względem inwestycyjnym. Planowane są duże zmiany.
W ciągu czterech najbliższych lat gdańskie lotnisko zainwestuje pół miliarda złotych w realizację programu inwestycyjnego. Jego najważniejszymi elementami są: ekologiczny carport, rozbudowa bazy do technicznej obsługi samolotów, rozbudowa pola wzlotów (w tym płyt postojowych, drogi kołowania i stanowisk do odladzania samolotów), czy nowy biurowiec w ramach projektu Airport City Gdańsk.
W grudniu zeszłego roku Port Lotniczy Gdańsk zawarł umowę na kompleksową realizację inwestycji carportu, czyli parkingu wraz z zadaszeniem, które zamiast tradycyjnego dachu będzie miało zamontowane moduły fotowoltaiczne. W ten sposób lotnisko powiększy o 930 liczbę miejsc parkingowych (w sumie do około 6,5 tysiąca).
Celem inwestycji fotowoltaicznej, która ma zostać zrealizowana do połowy 2026 roku, jest uzyskanie energii elektrycznej na potrzeby własne portu. Planowana farma ma wytwarzać rocznie prawie 2.700 MWh. Jest to około 12% zapotrzebowania całego gdańskiego lotniska na energię elektryczną.
Początek projektowania
W tym roku gdański Port Lotniczy rozpocznie proces projektowania nowej płyty postojowej, która w założeniu ma zawierać 15 nowych stanowisk dla samolotów, co docelowo ma ich być 45. W ramach prac powstaną również także trzy nowe stanowiska do odladzania samolotów oraz część drogi kołowania samolotów do progu 11. Ten punkt programu inwestycyjnego ma zostać zrealizowany do 2028 roku, a jego koszt wynosi 105 mln zł.
Planowana jest kontynuacja budowy kompleksu Airport City Gdańsk. Po skomercjalizowaniu pierwszego biurowca o nazwie Alpha z 8,5 tys. metrów kwadratowych powierzchni najmu (obecny poziom komercjalizacji to 90%), będzie kontynuowana budowa kolejnego z zaplanowanych budynków. Biurowiec Bravo będzie dwa razy większy od pierwszego Alphy (16,5 tysiąca metrów kwadratowych powierzchni najmu). Zostanie wybudowany do 2028 roku za 180 milionów złotych. Dalekosiężne plany obejmują w sumie siedem biurowców oraz hotel.
Wśród innych planów znajduje się też rozbudowa bazy MRO dla obsługi samolotów. Prace mają zostać zrealizowane do 2028 roku (koszt 80 mln zł).
Przemysław Schenk/Port Lotniczy Gdańsk
fot. materiały prasowe