Partnerzy

Wyszukiwarka

Biznes
MEVO odradza się po wielkim pożarze

Zainteresowanie, ciekawość, ogromny sukces, w tym finansowy, uroczysta feta urodzinowa, a potem dramatyczny, ognisty twist – historia Systemu Roweru Metropolitalnego MEVO 2.0 jest jak scenariusz filmowy.

Redakcja
2025-05-20
6 minut czytania

Zainteresowanie, ciekawość, ogromny sukces, w tym finansowy, uroczysta feta urodzinowa, a potem dramatyczny, ognisty twist – historia Systemu Roweru Metropolitalnego MEVO 2.0 jest jak scenariusz filmowy.

Pełno w niej napięcia i nieoczekiwanych zwrotów akcji. Dziś wiemy, że system nie dość, że się odrodzi, to jeszcze się rozwinie. Pożar, który w połowie lutego 2025 r., pochłonął aż 1500 rowerów, to w terminologii scenariuszowej tzw. „all is lost moment”. Jest to kluczowy punkt zwrotny, w którym główny bohater (w tym wypadku MEVO) ponosi porażkę i jest najdalej od pierwotnego celu (jakim, w przypadku MEVO, był powrót całości floty na ulice metropolii po zimie).

Pożar i co dalej?

Pożar gdańskiej hali, w której w okresie zimowym przechowywano część floty rowerów MEVO, zagroził w pewnym momencie przyszłości całego projektu.

– Mimo że pożar nie dotknął bezpośrednio wszystkich rowerów, zniszczeniu uległo ponad 1300 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, 162 rowery standardowe oraz około 1000 baterii. W wyniku tego zdarzenia wstrzymano część działań systemu, a liczba dostępnych rowerów zmniejszyła się do 3300, co stanowiło 80% początkowego stanu floty – wylicza Dagmara Kleczewska, zastępczyni dyrektora ds. mobilności i klimatu oraz kierowniczka projektu Systemu Roweru Metropolitalnego MEVO.

Zgodnie z umową z Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, operator CityBike Global był zobowiązany do utrzymania pełnej floty. Dlatego rozpoczęły się rozmowy o tym, co zrobić w takiej sytuacji.

– Choć w marcu 2025 roku system miał w pełni działać, to władze metropolii zgodziły się warunkowo na funkcjonowanie systemu w okrojonej formie. To oznacza, że w pierwszej części sezonu letniego dostępnych jest 2169 rowerów „elektrycznych” oraz 700 klasycznych – wyjaśnia Dagmara Kleczewska.

Hiszpanie biorą się do roboty

Pożar i wywołane nim straty były szokiem dla metropolii oraz hiszpańskiego operatora systemu. Jednak spółka CityBike Global nie tylko zadeklarowała odbudowę uszkodzonej floty, ale również zobowiązała się do dostarczenia nowych rowerów w najbliższych miesiącach.

– Dzięki temu system MEVO będzie mógł szybko powrócić do pełnej funkcjonalności. Operator zapewnia, że dostawy nowych rowerów i stacji rozpoczną się w lipcu br., a cały system będzie gotowy do działania w pełnym wymiarze, czyli w liczbie 4099 rowerów, latem 2025 r. – mówi Dagmara Kleczewska.

Oczekiwania mieszkańców i zmiany w systemie

Spłonęło 1500 jednośladów, co spowodowało miliony złotych strat. Jednak to, co początkowo wydawało się katastrofą, okazało się tylko chwilowym kryzysem, który nie powstrzymał dalszego rozwoju systemu. Gdańsk, Gdynia i inne gminy nie tylko przyjęły plan odbudowy floty, ale zdecydowały się również na jej rozszerzenie. Dzięki wykorzystaniu tzw. prawa opcji, gminy w porozumieniu z operatorem zamówiły dodatkowe 1200 rowerów – 900 „elektrycznych” i 300 klasycznych – oraz 78 nowych stacji.

– Przychody systemu były większe, niż oczekiwaliśmy, stąd wypracowana nadwyżka. Jednocześnie użytkownicy dopytywali, czy flota zostanie powiększona i będzie bardziej dostępna oraz czy wzrośnie liczba stacji postoju. Już wtedy myśleliśmy o wykorzystaniu prawa opcji. Fakt, że operator i tak musi zamówić rowery, by uzupełnić flotę, przyspieszył decyzję pozostałych gmin chcących zwiększyć liczbę dostępnych rowerów tak, by móc to zrobić w jednym zamówieniu. Hiszpanie zatem kupują łącznie ponad 2 tysiące rowerów, więc cena będzie niższa. Łączymy potrzebę uzupełnienia przez hiszpańską firmę floty, która spłonęła, z możliwością dokupienia dodatkowych rowerów w ramach prawa opcji – wyjaśnia Karolina Kawalec, specjalista ds. finansów, analiz i zarządzania projektami w OMGGS.

Rozbudowa systemu – co to oznacza?

Gdańsk, który będzie miał 800 nowych rowerów i 50 nowych stacji, stanie się jednym z liderów w regionie pod względem dostępności środków transportu ekologicznego. Inne gminy, takie jak Kosakowo, Pruszcz Gdański i Władysławowo, również rozbudowują sieci rowerowe, odpowiadając na rosnące potrzeby mieszkańców.

Rozbudowa stacji MEVO w innych miejscowościach poprawi dostępność systemu w jeszcze większej liczbie lokalizacji. Zwiększy się liczba użytkowników systemu i podróży, a rower metropolitalny jeszcze silniej zaznaczy pozycję, jako ekologiczny środek transportu.

MEVO się rozwija

Rozwój MEVO wpisuje się w globalny trend zrównoważonego transportu, który staje się kluczowym elementem polityki miejskiej.

– Rower to ekologiczny, efektywny i zdrowotny sposób przemieszczania się w miastach. Pożar tylko pokazał, jak szybko potrafimy odbudować naszą infrastrukturę i jak ważne jest, aby systemy takie jak MEVO nie tylko przetrwały, ale także się rozwijały – podsumowuje podkreśla Michał Glaser, prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Czym jest MEVO?

MEVO, czyli Metropolitalny System Rowerów, to projekt, który od początku zdobył ogromną popularność w Gdańsku i okolicznych gminach. Projekt zyskał też na znaczeniu w kontekście polityki zrównoważonego transportu.

12 listopada 2024 r. minął pierwszy rok od uruchomienia systemu MEVO. Obecnie to to 4099 rowerów, z czego 3099 to jednoślady ze wspomaganiem elektrycznym, a pozostałe 1000 to rowery klasyczne. Przez pierwszy rok działania systemu, użytkownicy wykonali prawie 3 miliony podróży, pokonując blisko 10 milionów kilometrów.

Z systemu korzystają mieszkańcy 16 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, obejmujących nie tylko Trójmiasto, ale także m.in. Tczew, Rumię, Pruszcz Gdański, Redę, Kartuz, Puck, Władysławowo, Sierakowice. W 2025 r. do systemu przystąpi przynajmniej jeszcze jedna gmina, czyli Pruszcz Gdański.

MEVO na sportowo

Jako zdrowsza alternatywa dla transportu samochodowego wspiera sport i ruch, stąd obecność roweru metropolitalnego na meczach siatkówki, koszykówki i piłki ręcznej. Od początku 2025 r. MEVO współpracuje z siatkarską drużyną Trefla Gdańsk, koszykarską drużyną Trefla Sopot oraz drużyną piłki ręcznej PGE Wybrzeże Gdańsk. W ramach współpracy stoisko MEVO pojawia się na meczach drużyn, promując zdrowy styl życia.

– Cieszymy się, że jesteśmy częścią sportowej społeczności z tak zaangażowanymi i wspierającymi te drużyny kibicami. Uczestniczymy w meczach drużyn w tym sezonie, promując się wzajemnie, a przede wszystkim działając prozdrowotnie, proaktywnie i prosportowo – mówi Klaudia Kaźmierczak, koordynatorka ds. marketingu i zarządzania projektami OMGGS.

W planach jest stoiska MEVO podczas imprez plenerowych realizowanych na terenie Metropolii wiosną br.

Tekst: OMGGS

fot. OMGGS

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl