Pracownicy Działu Przepraw Promowych posiadają wieloletnie doświadczenie w zakresie współpracy z przewoźnikami i armatorami promowymi. Wynik ich pracy to kilkaset tysięcy zrealizowanych przepraw. Spedytorzy błyskawicznie reagują w razie sytuacji kryzysowych, takich jak: strajki, sztormy, opóźnienia. Z Dmitrijem Gabczenko, Dyrektorem Działu Przepraw Promowych PKS Gdańsk – Oliwa S.A. Rozmawia Robert Purzycki. Nazwa PKS natychmiast przywodząca na […]
Redakcja
2013-06-01
9 minut czytania
Pracownicy Działu Przepraw Promowych posiadają wieloletnie doświadczenie w zakresie współpracy z przewoźnikami i armatorami promowymi. Wynik ich pracy to kilkaset tysięcy zrealizowanych przepraw. Spedytorzy błyskawicznie reagują w razie sytuacji kryzysowych, takich jak: strajki, sztormy, opóźnienia.
Kristiansand 1 Februar 2011 Nyombyggde SuperSpeed 1 er tilbake i rute. I dag seilte SuperSpeed sin f¿rste tur etter ombyggingen. Ny stor restaurant bak p skipet har gitt rundt 500 nye sitteplasser for passasjerene. SuperSpeed gr i rute mellom Kristiansand og Hirtshals i Danmark. Utbyggingen har ¿kt skipets kapasitet med 450 passasjerer eller 20 prosent. Det betyr at nye SuperSpeed 1 n kan frakte en halv million flere passasjerer i ret, og vil f en kapasitet p 9 000 passasjerer mellom Kristiansand og Hirtshals ved normal drift. I tillegg kommer kapasiteten til SuperSpeed 2 med n¾rmere 7 500 passasjerer. – Vi gleder oss stort til f et nytt og st¿rre skip i ordin¾r trafikk igjen, og n med Europas st¿rste pizzarestaurant p plass, sier linjedirekt¿r Norge-Danmark Odd Gr¿nberg.
Z Dmitrijem Gabczenko, Dyrektorem Działu Przepraw Promowych PKS Gdańsk – Oliwa S.A. Rozmawia Robert Purzycki.
Nazwa PKS natychmiast przywodząca na myśl hasło „transport”, nie wszystkim jednak kojarzyć się będzie z przeprawami promowymi. A jednak obecnie jest to jedna z ważniejszych gałęzi waszej działalności.
Marka PKS Gdańsk-Oliwa S.A. jest dobrze rozpoznawalna w kraju i zagranicą. W zeszłym roku obchodziiśmy 45-lecie. To jedna z największych i najstarszych fi rm transportowych w kraju. Jeśli chodzi o transport drogowy to dysponujemy własnym, świetnie wyposażonym taborem, średni wiek, którego nie przekracza 4 lat. Nasza fl ota wynosi obecnie razem z naszymi podwykonawcami ponad 300 zestawów. Dział Przepraw Promowych, którym kieruję, rozpoczął działalność realizując przeprawy dla własnej fl oty drogowej, z czasem również zaczęliśmy obsługiwać klientów zewnętrznych cargo oraz osoby piesze, pojazdy osobowe i autokary. Do nas może zgłosić się każdy, kto potrzebuje przeprawić dowolny pojazd z ładunkiem lub osobami drogą morską, a my zajmujemy się dopasowaniem do tego odpowiedniego przewoźnika promowego, wyborem połączenia, rezerwacją miejsca na promie i załatwieniem wszystkich formalności, związanych z przeprawą. Wyjeżdżając służbowo czy prywatnie, klient może powierzyć nam rezerwację miejsca na promie i wykupienie biletu na wybranej linii promowej.
Przypuśćmy, że jestem właśnie takim potencjalnym klientem. Gdzie mógłbym za waszym pośrednictwem wysłać mój pojazd z ładunkiem lub samego siebie?
Razem z nami dotrze Pan do wszystkich najważniejszych portów w Europie, w Północnej Afryce i Wyspach Kanaryjskich. Szczególnie często celem podróży są porty Skandynawii, Wielkiej Brytanii i krajów Śródziemnomorskich. Na co dzień obsługujemy ponad 200 najważniejszych połączeń promowych. Gdy zaistnieje potrzeba zorganizowania przeprawy, której nie ma w naszej podstawowej ofercie, robimy wszystko, aby zdobyć dla naszego klienta pełną informację na ten temat i staramy się zrealizować w krótkim czasie również nietypowe zamówienie.
Czy rezerwacje na prom są takie skomplikowane, że warto angażować Państwa firmę, żeby taki transport zorganizować?
Wbrew pozorom często tak. To dość skomplikowana operacja, wymagająca wiedzy, doświadczenia, narzędzi potrzebnych do analizy, porównania różnych ofert i wybrania tej optymalnej. Czasami już bariera językowa stanowi dostateczny powód, by skorzystać z naszych usług. Obecnie obsługujemy szeroki wachlarz połączeń promowych w około 30 krajach, gdzie obowiązują różne języki oraz inna mentalność i tradycje – istotne jest, aby je właściwie rozumieć, oraz prawidłowo reagować na zdarzenia. To oczywiście też spora wygoda dla kontrahenta, który często nie ma czasu i możliwości, by zajmować się zgłębianiem tajników transportu drogą morską. Wystarczy jednak, że skontaktuje się z nami za pomocą naszego portalu promy24.com lub zadzwoni, wyśle e-mail albo połączy się przez internetowy komunikator, po chwili dostaje wyczerpującą informację o: najszybszym, najdogodniejszym, najtańszym połączeniu do danego miejsca, częstotliwości kursów, przebiegu trasy, warunkach przewozu różnego typu towarów, a także wiele innych udogodnieniach.
Właśnie, jakie towary można przewieźć korzystając z waszych usług?
Głównie transportujemy pojazdy kołowe, które przewożą wszelkiego rodzaju ładunki: płynne, stale (w tym również niebezpieczne), ponadgabarytowe (np. elementy do elektrowni wiatrowych), ładunki mobilne (np. maszyny budowlane, rolnicze, koparki). Naszymi klientami są także wszelkiego rodzaju producenci i fi rmy usługowe, które wysyłają własną produkcję oraz personel.
Pytanie, które powtarza się w rozmowach z przedstawicielami większości branż – czy kryzys w znaczący sposób wpłynął na wasze wyniki?
Kryzys nie mógł nie wpłynąć, bo spowolnienie gospodarki pociąga za sobą spowolnienie w transporcie. Dotyka on jednak różne podmioty w różnym stopniu – jedne upadają, inne odnotowują znaczne spadki obrotów, jeszcze inne – na tyle silne bądź przewidujące, by się na gorsze czasy odpowiednio przygotować, wychodzą z kryzysu obronną ręką. Śmiem twierdzić, że PKS Gdańsk-Oliwa S.A należy do tych ostatnich, ze względu na siłę przedsiębiorstwa jak i na przemyślaną politykę. Obserwowaliśmy już i słabszy ruch promowy w całej Europie np. w 2009 r., i upadki armatorów bądź likwidowanie połączeń promowych, ale uważam, że przesilenie już nastąpiło. Wyniki linii promowych z ostatnich lat pokazują, iż skutków poprzedniego kryzysu nie da się szybko zniwelować. Rynek promowy staje się coraz trudniejszy, między innymi ze względu na wzrost cen ropy na rynkach światowych oraz coraz to większe zaostrzenia przepisów związanych z ochroną środowiska. Nowe przepisy IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej) wprowadzają od 2015 r. wymóg stosowania paliw promowych o zawartości maksymalnie 0,1% siarki (obecnie 1,0%) w regionie SECA (Morze Bałtyckie i Północne). Biorąc pod uwagę fakt, że paliwo to jest o blisko 100% droższe od obecnie stosowanego – koszty transportu drogą morską mogą wzrosnąć nawet o 60% w tym regionie!
Czy ze skali waszej działalności i wszechstronności wynikają dla klientów takie bardziej przyziemne korzyści jak np. rabaty?
To oczywiste. Jako wieloletni partnerzy linii promowych, zamawiający u nich usługi liczone w tysiącach rezerwacji miesięcznie, otrzymujemy preferencyjne warunki, które pozwalają nam zadowolić naszych klientów nie tylko pod względem jakości obsługi, ale również, ograniczyć koszty transportu pojazdów i ładunków promami. Wbrew pozorom cena nie zawsze jest najważniejszym czynnikiem, często jest nim kompleksowa organizacja przeprawy. Najważniejsze jest, żeby pojazd dostał konkretne miejsce na promie, w konkretnym dniu i godzinie oraz żeby wszystkie formalności były profesjonalnie załatwione. Klienci, którzy z nami współpracują, cieszą się dodatkowymi udogodnieniami, jak np. specjalny tryb rezerwowania i rozliczania przepraw, indywidualne ustalane ceny oraz gwarantowane miejsca na najbardziej obłożonych połączeniach. Polecamy nasze autorskie programy: „Promy bez ryzyka” i „Promy dla Polskiego Eksportu”, informacja o których jest dostępna na łamach portalu promy24.com.
Co poza wielkością i rozmachem cechuje Państwa Dział Przepraw Promowych, w sposób wyróżniający na tle innych fi rm? Wspominał Pan o portalu, który prowadzicie.
Tak, naszą wizytówką jest Polski Portal Przepraw Promowych – promy24.com, który jest dobrze rozpoznawalną marką na rynku przepraw. Tworzy go i obsługuje zespół specjalistów z naszej firmy. Jesteśmy unikatowi na tle innych fi rm między innymi dzięki szerokiej ofercie, w której kryje się nie tylko możliwość zorganizowania żądanej przeprawy, ale też pomoc w rozwiązywaniu wielu problemów. Wyróżniamy się między innymi: długimi godzinami urzędowania dostosowanym do potrzeb naszych klientów : pracujemy codziennie w godzinach 8-22, również w dni wolne i święta, poza godzinami pracy obowiązuje telefon alarmowy. Ze względu na stały i bezpośredni kontakt z armatorami mamy aktualną wiedzę na temat sytuacji w poszczególnych krajach, na bieżąco informujemy o zdarzeniach takich jak: sztorm, awaria promu, strajki, zmiany rozkładów. Nasz kontrahent nie jest pozostawiony samemu sobie. Na naszej stronie na bieżąco można śledzić rubrykę „Zakłócenia ruchu promowego”. Informacje są podawane również poprzez platformy Facebook i Twitter oraz internetowe serwisy branżowe. Dzięki naszemu portalowi klient zyskuje możliwość śledzenia swojego pojazdu z ładunkiem za pośrednictwem kamer on-line w portach oraz mapy nawigacyjnej, która pozwala na bieżąco lokalizować dokładną pozycje promu podczas przeprawy (nie każdy GPS daje taką możliwość). Na portalu znaleźć można ponadto kompendium informacji dotyczących armatorów: ich planów, uruchomienia nowych linii, zakupu czy budowy nowych jednostek wraz z danymi technicznymi. W dziale „Aktualny BAF” można śledzić zmieniające się opłaty paliwowe (tzw. BAF) oraz notowania ropy na rynkach światowych. Te dane, jako jedni z pierwszych otrzymujemy bezpośrednio od armatorów, opracowujemy je i podajemy natychmiast do wiadomości naszym klientom. Podsumowując, ktoś, kogo interesuje transport promowy w Europie, którym się zajmujemy, znajdzie u nas sporo potrzebnej informacji.
Z informacji na temat firmy wynika też, że jesteście bardzo aktywni na polu szeroko pojętej promocji, akcji społecznych i wspierania rozmaitych inicjatyw. Co może pan powiedzieć na ten temat?
To prawda, między innymi współpracujemy z uczelniami wyższymi, które dla swoich badań korzystają z naszej wiedzy praktycznej na temat funkcjonowania rynku promowego Wspieramy pasjonatów sportów motorowych i ciężarowych pojazdów tuningowanych, których co roku sprowadzamy promami na zlot. Jesteśmy regularnym sponsorem reprezentacji sopockich morsów w pływaniu zimowym. Od wielu lat wspieramy właścicieli pojazdów elektrycznych i hybrydowych udzielając im dodatkowych rabatów na bilety promowe – jest to nasza pionierska akcja. Wspieramy również, jako patroni medialni i sponsorzy liczne konferencje, targi i inne wydarzenia, poświęcone transportowi drogowemu i morskiemu. Oczywiście o tym wszystkim można przeczytać na łamach naszego portalu www.promy24.com do odwiedzania, którego wszystkich serdecznie zapraszam.