J

Jak przyciągnąć najemców? Oprócz nowoczesnej powierzchni i świetnej lokalizacji coraz bardziej zaczyna się liczyć oferta dodatkowa centrum biurowego, czyli np. część rekreacyjna, oferta gastronomiczna lub… przedszkole.

Skąd taki nacisk na ofertę dodatkową centrów biurowych? Eksperci tłumaczą to m.in.coraz większą konkurencją na rynku. Duża liczba realizowanych inwestycji sprawia, że deweloperzy starają się możliwie mocno podkreślić atuty swojego obiektu, przyciągnięcie do budynku usług, któreprzydadzą się pracownikom biurowca może być ważną zaletą. Tym bardziej, gdy pracownicy biurowi spędzają tam długie godziny i właśnie z tego powodu nie mają czasu, żeby po pracy zająć się swoimi sprawami. Jeszcze inny powód to dopasowanie oferty do oczekiwań odbiorców, czyli młodych ludzi, którzy mają określone potrzeby i styl życia. W takim ujęciu jakość budynku, jego lokalizacja, dostępne na miejscu usługi mogą stanowić dla nich ważny atut przemawiający na korzyść konkretnego pracodawcy. Deweloperom zależy na zadowoleniu najemców, a Ci z kolei muszą się liczyć z oczekiwaniami kandydatów do pracy.

Kompleksowa oferta

Świetnym przykładem próby stworzenia maksymalnie kompleksowej oferty i wykorzystania zalet lokalizacji może być gdańska dzielnica Przymorze, gdzie w bliskim sąsiedztwie Uniwersytetu Gdańskiego od kilku lat powstają nowoczesne kompleksy biurowe – Alchemia i Olivia Business Centre. Każdy z tych obiektów znalazł swój własnych sposób na stworzenie oferty dodatkowej, która przyciągnie najemców i pracowników. Inwestor komplesu Alchemia postawił na różnorodną ofertę spędzania czasu wolnego – powstało tam m.in. ogólnodostępne centrum rekreacyjno-sportowe z basenami, saunami, strefą fitness, halą sportową i strefą wspinaczki, docelowo może tam działać nawet kilkanaście restauracji o różnorodnej ofercie. Atutem tego miejsca może też być certyfikacja powierzchni biurowej w amerykańskim systemie oceny wysokowydajnych budynków LEED i infrastruktura dla rowerzystów. OBC stawia natomiast na ułatwienia biznesowe, rezydenci centrum mają więc dostęp do wielu usług, takich jak: pozyskiwanie funduszy na rozwój firmy, wsparcie przy rekrutacji pracowników, doradztwo prawne, księgowe i podatkowe, wsparcie marketingowe i teleinformatyczne. Na terenie kompleksu znajdują się także 4 centra konferencyjne, centrum medyczne z apteką, 3 restauracje, banki i notariusz. Inwestor zadbał także o pracowników, którzy poruszają się rowerami – na terenie kompleksu znajdą się szatnie dla rowerzystów, miłośnicy nowoczesnych technologii motoryzacyjnych mogą natomiast skorzystać z punktu ładowania samochodów elektrycznych. Jeszcze inny pomysł na przyciągnięcie najemców polega na umożliwieniu łatwego dopasowania przestrzeni biurowej. Budynki kompleksu łaczą się ze sobą co pozwala firmom rozwijającym się na stopniowe powiększanie powierzchni najmu i stanowi alternatywę do kłopotliwych i kosztownych przeprowadzek.

Propozycja dla rodziców

Skuteczne i coraz bardziej popularne rozwiązanie, które znacznie ułatwia życie pracowników biurowców to lokalizacja w budynku przedszkola. Jeszcze kilka lat temu taka nietypowa oferta centrum biurowego wywoływała duże zaskoczenie, teraz pojawienie się przedszkola albo żłobka w budynku staje się dosyć oczywistym pomysłem. Oczywistą zaletą prowadzenia przedszkola w budynku biurowym jest oszczędność czasu pracowników na dojazdach. Możliwość odwiedzenia swojej pociechy w trakcie przerwy w pracy również stanowi niekwestionowaną zaletę. Co z wadami? Jedną z nich mogą być dosyć wysokie opłaty przedszkolne (placówka działa przecież w komercyjnym obiekcie, gdzie nie zawsze może liczyć na niższe koszty wynajmu) i ewentualne oczekiwania większej dyspozycyjność ze strony pracodawców. W przypadku biurowego przedszkola argument za szybszym wyjściem z firmy „Muszę odebrać dziecko” przestaje być bowiem skuteczny. W tym przypadku rozwiązanie może polegać na kompromisie, czyli ustaleniu stałych godzin przedszkola, które będą odpowiadać godzinom pracy osób powierzających placówce swoje dzieci.