2Pi Group Marketing and More – to hasło agencji, która rozumie biznes Klienta
Z Leszkiem Miazgą, założycielem i prezesem agencji marketingowej 2Pi Group rozmawia Zdzisława Mochnacz.
Pretekstem do tej rozmowy jest jubileusz Twojej Agencji, 2Pi Group. 10 lat to sporo jak na pomorski rynek agencji reklamowych, czyż nie?
To bardzo ciekawe, jak zmieniła się nasza rzeczywistość gospodarcza na przestrzeni ostatnich lat. Jestem aktywnym uczestnikiem tego życia od roku 2000. Wtedy to, z pasji do sportu i turystyki, przekształciliśmy klub NEPTUN przy PTTK w niezależne stowarzyszenie, prowadzące działalność gospodarczą. Miałem 17 lat i to były moje początki z przedsiębiorczością, mój pierwszy zarząd. Później poleciało: Leśna Szkoła Przygody NEPTUN Drzewina (nasza własna baza noclegowa i imprezy integracyjne, obozy dla dzieci i firm), ekstremalny rajd na orientację HAPRAGAN, który wspólnie z guru światowej orientacji sportowej, Karolem Kalszteinem, przenieśliśmy na inny poziom. Kolejno: studia i aktywna działalność studencka największy festiwal artystyczny młodzieży akademickiej FAMA, eliminacje regionalne i finał w Świnoujściu, w tym produkcja koncertów finałowych dla TVP2 live, w prime time! Do tego przygoda redakcyjna z Dziennikiem Akademickim i Dziennikiem Bałtyckim, aktywność fotoreporterska i fotograficzna. własne wystawy fotograficzne, projekty graficzne i marketingowe. Bardzo dobrze czułem się w przemyśle kreatywnym. Ogromne tempo jednak wyczerpuje i na jakiś czas odstawiłem działalność gospodarczą i eventową na rzecz uczelni. Brałem udział w badaniach naukowych na Politechnice Gdańskiej i na Technische Universität Kaiserslautern, wyjechałem również na półroczne stypendium do Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
Kiedy pojawiła się nazwa 2Pi Group?
Nazwa 2Pi Group pojawia się pierwszy raz pod koniec roku 2003, kiedy to wspólnie z kolegami zakładamy spółkę i po 3 miesiącach działalności wdrażamy oprogramowanie usprawniające pracę sądu okręgowego w Gdańsku. W 2008 roku marka 2Pi Group pojawia się ponownie. Nazwa tak mi się spodobała, że rozwiązując i dzieląc firmę ze wspólnikami zabieram nazwę. Od tego czasu 2Pi Group funkcjonuje jako agencja marketingowa, którą rozwijam, pracując jednocześnie dla niezwykłej osoby, Profesora Janusza Rachonia, który był wówczas Rektorem Politechniki Gdańskiej, szefem Rady Narodowego Centrum Badawczo-Rozwojowego i jednocześnie Senatorem RP. Kreatywna część mojej osobowości wygrywa i stawiam na własną firmę. Dopiero później okaże się, że te wszystkie różnorodne doświadczenia i unikalne kompetencje wykorzystam w działalności agencji reklamowej.
To bardzo dużo zadań i obowiązków!
Nie zostawiam projektów niedokończonych, a kiedy podejmuję się zadań, to oddaje się im całkowicie. Zostaję wyróżniony zaproszeniem do zarządu International Project Management Association (IPMA Polska, wtedy SPMP). To daje 2Pi Group nowe możliwości – wchodzimy na scenę ogólnopolską. Różnorodność zadań, praca z najlepszymi w kraju, a przez międzynarodową rodzinę IPMA również z zagranicy, dają kolejne, niesamowite doświadczenia i kontakty. Nie byłoby jednak sukcesu, gdyby nie praca zespołowa, na którą zawsze stawiałem. Pierwszym pracownikiem 2Pi zostaje Marta Soboń, podpora agencji, a dziś wspólniczka firmy. Wkład w rozwój firmy wniosła również, przez pewien czas, moja małżonka, która po jakimś czasie zostawiła swój wyuczony i praktykowany zawód by wspierać rozwój 2Pi Group. Przez 10 lat w firmie pojawia się szereg wartościowych osób, które budują wyjątkowość marki 2Pi. Kluczem do sukcesu naszej grupy i sukcesów naszych Klientów był zawsze silny zespół.
Jak dziś wygląda praca agencji, czy widzisz różnicę w tym, co robiłeś 10 lat temu a dziś!?
Różnica jest bardzo duża i polega głownie na zmianie zachowań społecznych i gospodarczych. Te procesy zawsze mnie intrygowały. W praktyce zawodowej priorytetem są cele i dobro klienta. Jednak ciekawości nie da się uśpić. W marcu 2014 roku, wspólnie ze środowiskiem akademickim Trójmiasta pod wodzą Rektora UG, profesora Jerzego Gwizdały, zakładamy Pomorski Instytut Naukowy im. Prof. Brunona Synaka. Wspólnie z Prezesem Instytutu, profesorem Robertem Bębnem, współtworzymy zarząd organizacji, której celem stają się badania marketingowe, ze szczególnym uwzględnieniem badań ruchu turystycznego oraz oddziaływania projektów infrastrukturalnych na interesariuszy. Dzielę się swoim doświadczeniem z projektów, przy których pracowaliśmy już jako 2Pi: Kulczyk Investments, ENERGA, LOTOS, ORLEN, Autostrada AmberONE A1, PERN, Gaz Łupkowy – Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Gospodarki, WFOŚiGW, NFOŚiGW i inne. Doświadczenie w działalności komercyjnej i działalność społeczna w Instytucie doskonale się uzupełniają tworząc wartość dodaną dla obu organizacji, ale przede wszystkim dla naszych interesariuszy.
Projekty i marki dla, których pracujecie robią wrażenie, to bardzo odpowiedzialne zadania?
Nie lekceważymy żadnego projektu. Z jednej strony, pracując przy komunikacji dużego projektu energetycznego, mam świadomość, że jeden nasz nieodpowiedni ruch wpływa bezpośrednio na wycenę i notowania spółki na krajowym czy zagranicznym parkiecie. Takie poczucie sprawczości jest bardzo kuszące i mobilizujące. Z drugiej strony, zdaje sobie sprawę, że kilka milionów Euro dla jednych znaczy dokładnie tyle samo co 100 tysięcy złotych dla regionalnego przedsiębiorcy. Mam świadomość tej odpowiedzialności, dlatego analizuję projekt zawsze z kilku perspektyw, wchodzę w rolę naszego klienta i staram się współodczuwać to, co czuje i jak myśli. To wymaga energii, ale tworzy unikalną więź między mną, naszym zespołem a Klientem.
Jak wygląda praca w takiej agencji jak 2Pi Group?
Odpowiedzią na to niech będzie wiadomość otrzymana w sobotę o 19:30 (do okazania Redakcji): „Cześć, Leszek dzięki za pomoc przy kontroli 🙂 Masz naprawdę fajny zespół”. Dokładnie tak jest, atmosfera jest bardzo ważna, nie jest to jednak moja zasługa uważam, że mam sporo szczęścia spotykając naprawdę wyjątkowych i dobrych ludzi na swojej drodze życia.
Różnorodność naszej działalności jest naszą, niewątpliwą przewagą. Organizacyjnie firma podzielona jest, według kompetencji, na 5 obszarów
-
MEDIA
-
ACTION
-
ONLINE
-
OOH
-
CSR
MEDIA to projekty kreatywne, koncepcje marketingowe, branding, design, kompletne kampanie reklamowe. Wygraliśmy kilka konkursów, otrzymaliśmy szereg nagród za działania w tym obszarze w kraju i za granicą. Zrealizowaliśmy również z sukcesem wiele projektów PR’owych.
ACTION to zespół zajmujący się eventami, akcjami ambientowymi, działaniami prosprzedażowymi. Bardzo kreatywny i spektakularny dział. Tutaj, każde spotkanie staje się wydarzeniem. Dużo swojej energii wnieśliśmy do LECHiI GDAŃSK. Pracujemy również z TREFLEM GDAŃSK i TREFLEM SOPOT.
ONLINE to kampanie internetowe, sieć reklamowa AdWords, media społecznościowe. Jesteśmy bardzo mocni w tym obszarze. Wyniki w Internecie mierzy się bardzo dokładnie, dzięki czemu klient doskonale potrafi sprawdzić naszą skuteczność.
OOH to bardzo ciekawy obszar reklamy zewnętrznej, mamy własne lokalizacje i nośniki reklamowe. Od 2006 roku, dzięki naszej działalności kilkadziesiąt budynków i zabytków zyskało zupełnie nowy blask. Współpracujemy w tym obszarze z konserwatorem zabytków oraz samorządami.
CSR – wspieramy wiele NGO’sów (organizacji pozarządowych), prowadzimy własny inkubator przedsiębiorczości na Kaszubach, szkolimy i upowszechniamy wiedzę na temat Podmiotów Ekonomii Społecznej. Aktualnie jestem członkiem 2. komisji, które przyznają granty w ramach Funduszu Inicjowania Rozwoju UP Foundation oraz funduszu INNaczej Innowacje Społeczne. Pracowaliśmy również w obszarze CSR dla największych firm w kraju. Za innowacyjną, partycypacyjną kampanię na temat Gazu Łupkowego, po audycie Deloitte, otrzymaliśmy pierwszą nagrodę od Wicepremiera i Ministra Gospodarki RP.
Jakie rysuje się przyszłość przed Tobą i przed 2Pi Group?
Przyszłość nie rysuje się sama – to my ją tworzymy. Każdego dnia, pracując i podejmując małe i duże decyzje piszemy historię naszej przyszłości. Na Świat nie można się obrażać, trzeba go zmieniać! 2Pi Group również się zmienia, organizacja ewoluuje, ciągle się doskonali. Świat elektroniczny, wirtualny zdecydowanie wkroczył do naszego życia. To obszar, w którym jesteśmy od dawna i będziemy dalej konsekwentnie w niego inwestować. Nasi klienci czerpią z naszej pracy zyski i ten cel jużx zrealizowaliśmy.
Od tego roku mam przyjemność ale i ogromną odpowiedzialność zarządzać Funduszem Pożyczkowym „Pomorze Przyszłości”. Są to środki UE na prace badawczo-rozwojowe w ramach inteligentnych specjalizacji Pomorza. Jednocześnie, coraz bardziej, jestem zaangażowany w promocję funduszu kapitałowego w ramach Narodowego Centrum Badawczo-Rozwojowego. Więcej ciekawych szczegółów będę mógł zdradzić w styczniu. Przyszłość to zmiana i innowacja. Zarządzanie portfelami różnorodnych projektów daje mi ogromne możliwości kontaktu z najlepszymi osobistościami i zespołami. Zespołami, które z dnia zmieniają nasz Świat!
Mamy okres świąteczny, czy chciałbyś przekazać jakieś życzenia z tej okazji?
Pozdrawiam moich synów: Mieszka i Zbyszka, a czytelnikom Expressu Biznesu życzę tyle samo pasji i zaangażowania w swojej pracy, ile ja mam w swojej!