Flota samochodowa we współczesnym przedsiębiorstwie odgrywa nader istotną rolę bez względu na branżę w jakiej funkcjonuje marka. Stworzenie floty wymaga nie tylko ogromnego doświadczenia, umiejętności, ale także stosownej wiedzy oraz cierpliwości. Czy flota idealna istnieje? W jaki sposób stworzyć system dostosowany do potrzeb danej firmy? Paradygmatu na wykreowanie floty idealnej nie ma. Żaden system nie […]
Redakcja
2018-12-26
4 minuty czytania
Flota samochodowa we współczesnym przedsiębiorstwie odgrywa nader istotną rolę bez względu na branżę w jakiej funkcjonuje marka. Stworzenie floty wymaga nie tylko ogromnego doświadczenia, umiejętności, ale także stosownej wiedzy oraz cierpliwości. Czy flota idealna istnieje? W jaki sposób stworzyć system dostosowany do potrzeb danej firmy?
Paradygmatu na wykreowanie floty idealnej nie ma. Żaden system nie jest w stanie zagwarantować strukturom przedsiębiorstwa wyłącznie zalet wynikających z prowadzenia floty. Do tych zaliczamy przede wszystkim niezawodność, użyteczność oraz generowanie możliwie jak najniższych kosztów. Do walorów dodać należy bezpieczeństwo oraz komfort wynikający z eksploatacji aut. Flota idealna to siatka pojazdów, których parametry oraz możliwości będą odpowiadać nie tylko indywidualnym potrzebom firmy, ale także spełnią oczekiwania kierowców, a zatem równanie na jej wykreowanie zwyczajnie nie istnieje.
Kim tak naprawdę jest fleet manager?
Jeśli ktoś może pokusić się o stworzenie strategii perfekcyjnej , to tym kimś jest niewątpliwie fleet manager, czyli osoba odpowiedzialna za zarządzanie flotą pojazdów na potrzeby danej marki. Człowiek zatrudniony na tym stanowisku powinien posiadać dużą wiedzę z dziedziny ekonomii oraz zarządzania. Nie obejdzie się również bez znajomości rynku motoryzacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem eksploatacji samochodów. Wielu przedsiębiorców zadaje sobie ironiczne pytanie o zasadność zatrudnienia tytułowego managera. Odpowiedź jest banalna – kompetentny i profesjonalny administrator floty jest w stanie zredukować koszta firmy nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych w skali miesiąca. W zakres obowiązków managera floty samochodowej wchodzi wiele aspektów – wybór rodzajów aut to tylko początek wyboistej i krętej drogi do wykreowania doskonałej komórki logistycznej. Istotne znaczenie ma w tym przypadku również odpowiedni i regularny serwis, stosowanie innowacyjnych technologii rynkowych, a także efektywne administrowanie. Jeśli chodzi o pierwszy aspekt, czyli wybór pojazdów należy kierować się trzema głównymi kryteriami – określeniem celów do jakich służyć będą auta, szacunkami i analizami cenowymi oraz kryterium eksploatacyjnym.
Arytmetyczne zakusy i stan portfela
O ile kwestia związana z przeznaczeniem aut do konkretnych celów zdaje się być jasna, o tyle aspekt związany z kalkulacją oraz prognozowaniem kosztów może mieć znaczny wpływ na kondycję budżetu przedsiębiorstwa. Owo kryterium cenowe nie dotycz zatem wyłącznie kwoty zakupu pojazdów, ale także, a nawet przede wszystkim ich wartości rezydualnej, czyli prognozowanych zysków pochodzących ze sprzedaży wtórnej. Przy szacowaniu potencjalnych kosztów wracamy do punktu wyjścia, ponieważ przy transakcji „z drugiej ręki” kluczowe znaczenie może mieć marka pojazdu, rodzaj silnika, rok produkcji, klasa auta, a nawet wyposażenie dodatkowe. W przypadku rodzaju silnika mowa o jego mocy– podstawowa zasada mówi o tym, że im większa moc generowana przez pojazd, tym większy spadek jego wartości przy odsprzedaży. Wbrew pozorom skupiając się na czynniku wartości rezydualnej nie należy zapominać o trendach w branży motoryzacyjnej – te zmieniają się dynamicznie, zaś fakt, że w zeszłym sezonie prestiżem cieszyły się auta niemieckie może być negatywnym zaskoczeniem dla ich posiadaczy obecnie, bowiem dziś serca kierowców podbija japońska precyzja. W przypadku strategii długofalowej aspekt ten, choć na pozór błahy, może mieć kolosalne znaczenie dla rozwoju firmy.
Diabeł tkwi w szczegółach
Skoro o rozwoju mowa, warto podkreślić, że korzystanie z usług określonej marki samochodowej ma również duże znaczenie marketingowe. Przedstawiciele handlowi, a nawet szeregowi pracownicy danego przedsiębiorstwa poruszają się pojazdami na powierzchni których nie sposób nie dostrzec logo, czy też sloganu reklamowego. Pozornie jest to kolejny szczegół, a jak doskonale wiemy – to w szczegółach tkwią diabły. I w zasadzie na szczegółach oparta jest analiza ekonomiczna związana z kryterium kosztów, bowiem druga jej część stanowi obliczenia wygenerowane na podstawie eksploatacji floty. Do podstawowych kosztów wynikających z użytkowania zaliczamy wszelkiej maści ubezpieczenia, pakiety dodatkowe, koszta związane z serwisowaniem oraz rzecz jasna – kwoty przeznaczane na paliwo. Koszta eksploatacyjne to nader istotne, o ile nie najistotniejsze ogniwo procesu tworzenia floty oraz jej zarządzania. Stworzenie floty perfekcyjnej, choć nie jest możliwe, to w konsekwencji właściwych wyborów i racjonalnej strategii walnie może przyczynić się do zwiększenia budżetu przedsiębiorstwa. W efekcie firma wyposażona w efektywną sieć pojazdów będzie funkcjonować znacznie wydajniej, co prowadzi do dynamicznego rozwoju.