Partnerzy

Wyszukiwarka

Motoryzacja
Zabezpieczenia antykradzieżowe w autach

Współcześni konstruktorzy aut osobowych przywiązują coraz większą wagę do stosowania kompleksowych rozwiązań technologicznych dotyczących systemów antykradzieżowych w pojazdach. Obecnie tego rodzaju systemy stanowią nieodłączny element wyposażenia, które odgrywa coraz większą rolę w procesie sprzedażowym. Konwencjonalna prewencja Najbardziej popularnym rozwiązaniem jest konwencjonalny alarm, który pełni rolę prewencyjną. Konstrukcja klasycznego alarmu składa się z centralki sterującej, syreny […]

Redakcja
2019-03-28
4 minuty czytania

Współcześni konstruktorzy aut osobowych przywiązują coraz większą wagę do stosowania kompleksowych rozwiązań technologicznych dotyczących systemów antykradzieżowych w pojazdach. Obecnie tego rodzaju systemy stanowią nieodłączny element wyposażenia, które odgrywa coraz większą rolę w procesie sprzedażowym.

Konwencjonalna prewencja

Najbardziej popularnym rozwiązaniem jest konwencjonalny alarm, który pełni rolę prewencyjną. Konstrukcja klasycznego alarmu składa się z centralki sterującej, syreny alarmowej, czujników oraz pilota sterowania zdalnego, który na celu ma obsługę zamka centralnego. Na efektywność działania mechanizmu alarmowego wpływa kilka czynników – do najważniejszych zaliczamy stopień zaawansowania zestawu, ilość czujników, a także metodę montażu. Wspomniana ilość czujników ma wpływ nie tylko na skuteczność funkcjonowania układu, ale także poziom jego wrażliwości. W zależności od zastosowania wyróżniamy czujniki ruchu, czujniki wstrząsowe, czujniki spadku napięcia oraz czujniki zmiany położenia przechyłu.

Funkcje antynapadowe

Kolejnym rozwiązaniem zabezpieczającym auto przed potencjalną kradzieżą jest system antynapadowy. Zgodnie z definicją funkcja antynapadu stanowi dodatkowe wyposażenie tradycyjnego alarmu samochodowego. Metodyka działania oparta jest o konieczność wykonania autoryzacji przy zastosowaniu specjalnego przycisku. W zależności od wariantu auta – po każdym uchyleniu drzwi, bądź uruchomieniu silnika mamy kilkanaście sekund na dokonanie autoryzacji. W przeciwnym razie pojazd unieruchomi silnik dając znak w postaci automatycznego włączenia świateł awaryjnych. Funkcja antynapadowa jest doskonałym uzupełnieniem alarmu konwencjonalnego, bowiem utrudnia kradzież auta w przypadku dostępu do kluczyków amatora cudzych własności.

Mechaniczny konserwatyzm

Blokady mechaniczne na pozór zdają się być rozwiązaniem przestarzałym ze względu na poziom skomplikowania montażu na etapie konstruktorskim. Mimo to w kilku współczesnych wariantach aut można dostrzec ich obecność. Blokady mechaniczne występują w trzech podstawowych wariantach – blokada na kierownicy, pedałach oraz skrzyni biegów. Jeszcze kilka lat temu wielu konstruktorów oferowało blokady mechaniczne w ramach wyposażenia fabrycznego (np. Peugot). Blokady w wariancie unieruchamiającym kierownicę występują dziś w postaci systemu „zadar” – twórcy układu mechanicznego twierdzą, iż blokada ta jest w stanie wytrzymać nacisk na poziomie 7 ton, co czyni system blokujący niemal niezniszczalnym.

Immobiliser i jego rola

Działanie immobilisera polega na zautomatyzowanej blokadzie elementu odpowiedzialnego za uruchomienie silnika – najczęściej jest to zapłon, bądź pompa paliwa. Metoda działania mechanizmu ma związek z wysłaniem synału z transpondera zamontowanego w kluczyku do tytułowego immobilisera odpowiedzialnego za odczyt danych oraz ich analizę. Zgodność danych z informacjami zawartymi w transponderze umożliwia uruchomienie silnika. Pierwsze warianty immobilisera wymagały wpisania krótkiego kodu, bądź zbliżenia specjalnego breloczka. Obecnie użytkownicy pojazdów niekoniecznie zdają sobie sprawę z obecności systemu w swoich autach.

Współczesne rozwiązania

Ostatnim – najbardziej współczesnym rozwiązaniem antykradzieżowym jest zastosowanie nadajników GPS stanowiących grupę urządzeń dodatkowo zabezpieczających samochód. Poza dedykowaną funkcją lokalizacyjną – tego rodzaju nadajniki umożliwiają wysyłanie powiadomień do właściciela pojazdu, które informują go o prędkości poruszania i aktualnej lokalizacji auta. Funkcje współczesnych nadajników oparte zostały o rozwój technologiczny aplikacji mobilnych, które są nie tylko formą zabezpieczenia, ale także wpływają korzystnie na komfort użytkowania samochodu.

Sceptycy twierdzą, iż żadne – nawet najbardziej zaawansowane zabezpieczenie antykradzieżowe nie jest w stanie powstrzymać łebskiego złodzieja. W praktyce jednak, celem tytułowych rozwiązań jest zaskoczenie i odstraszenie miłośnika cudzej własności.

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl