Wstęga Kociewia

Pomorskie łączy, czego dowodem jest kolejne spotkanie samorządowców w ramach Wstęgi Kociewia, którego pomysłodawcą i jednocześnie organizatorem jest Lokalna Grupa Działania Wstęga Kociewia na co dzień współpracująca z Lokalną Organizacją Turystyczną Kociewie, jak również z Lokalną Grupą Działania Chata Kociewie z powiatu starogardzkiego.
– Od wielu lat angażujemy się w organizowanie spotkań dla przedstawicieli samorządów z powiatu tczewskiego. Widząc, jak wiele wnoszą dwa lata temu zdecydowaliśmy się zainicjować podobną formę wymiany poglądów dla powiatu tczewskiego i starogardzkiego. Celem jest przede wszystkim promocja Kociewia jako silnej i rozpoznawalnej marki – wyjaśnia Bogdan Badziong Prezes Wstęgi Kociewia.
Marki, która jest powodem do dumy nie tylko lokalnej społeczności, ponieważ ta kraina etniczno-kulturowa Pomorza okazuje się być dla Polaków miejscem unikalnym, ale ku zaskoczeniu wciąż nie odkrytym. A szkoda, bo położona nad trzema malowniczymi rzekami: Wierzycą, Wdą i Wisłą oferuje nie tylko nadjeziorne cuda przyrody i bogactwo Borów Tucholskich. Kociewie słynie z trzech fortyfikacji pokrzyżackich w Świeciu, Nowym i w Gniewie. Nad całym regionem góruje pocysterski zabytek architektury – Bazylika Katedralna w Pelplinie i Muzeum Diecezjalne z jedynym w Polsce egzemplarzem Biblii Gutenberga. Do tego urzekający starszymi niż Wieża Eiffel’a zabytkowymi mostami Tczew i Starogard Gdański będący stolicą Kociewia.
– Kolejne spotkanie, które odbyło się w ramach Wstęgi Kociewia pozwoliło na integrację samorządowców, będąc okazją do wzajemnego poznania się oraz rozmów o turystyce i promocji regionu. Mieliśmy przyjemność gościć przedstawicieli różnych instytucji – był z nami Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk, Wicemarszałek Józef Sarnowski, Senator Ryszard Świlski, Karol Markowski Wicedyrektor Zarządu Dróg Krajowych i poszczególni Starostowie. Takie zaangażowanie i chęć współpracy są pomocą w realizacji celów związanych z promowaniem i pokazywaniem regionu, bo tylko wspólnie przepracowane plany pozwolą wdrożyć efektywne przedsięwzięcia. Dziś kubki, kalendarze czy strona danej miejscowości to za mało, aby pokazać się w skali kraju. Potrzebna jest kumulacja działań, które zaowocują stworzeniem silnej marki, jaką bezsprzecznie jest Kociewie – i to jest możliwe, o ile będziemy działać razem – podkreśla Prezes Badziong.
Ważnym punktem Wstęgi Kociewia okazały się wnioski wynikające z akcji promocyjnych w dużych miastach. Okazuje się, że mieszkańcy rzadko kiedy mają okazję usłyszeć o Kociewiu, jako wartym odwiedzin regionie. Dlatego konieczna jest zmiana formy działania na promocję zewnętrzną, a nie, jak do tej pory rozgłosu kierowanego do wewnątrz lokalnej społeczności.
Dziś Kociewie zamieszkuje około 340 tysięcy mieszkańców stanowiących ważną grupę społeczną Polski Północnej. Region zajmuje około 3,5 tysiąca km2 na pograniczu dwóch województw. W województwie pomorskim Kociewie etnicznie obejmuje powiaty starogardzki i tczewski w całości oraz fragmenty powiatów gdańskiego, kościerskiego, a także chojnickiego. W województwie kujawsko-pomorskim spora część powiatu świeckiego oraz fragment powiatu tucholskiego. Kociewie i Kociewiacy stanowią około 1 % Polski i około 1 % Polaków.
TEKST: Dagmara Rybicka