W

W 2023 roku w całej Polsce zarejestrowano 475 032 nowych samochodów. Ten wynik jest o ponad 13% lepszy niż w 2022 roku. Więc nie dziwi więc fakt, że tuzy tej branży inwestują niemałe pieniądze w rozwój własnego biznesu.

Widać to doskonale także na naszym lokalnym, pomorskim rynku. Udział województwa pomorskiego w krajowym „torcie” nowych samochodów od wielu lat oscyluje wokół 7%. Przekłada się to na sprzedaż, w zaokrągleniu, około 30 000 nowych samochodów rocznie.

Pomorskie salonami samochodowymi stoi

Nie trzeba być ekspertem, aby dostrzec, że każdego roku w Trójmieście i najbliższych okolicach powstaje przynajmniej kilka nowych obiektów związanych z motoryzacją. Często zdarzają się też fuzje i połączenia i co także ma niebagatelne znaczenie w tym biznesie – przebudowy.

Wysokie oczekiwania producentów i importerów stawiają przed ich lokalnymi przedstawicielami nie lada wyzwania. Wszak dostosowanie do międzynarodowych standardów marki wiąże się nie tylko ze zmianą oprogramowania komputerowego do obsługi serwisowej. To również nowy wystrój wnętrza salonu, elewacja budynku, a czasami nawet precyzyjne wytyczne co do oświetlenia zewnętrznego czy też roślin w około.

To wszystko sprawia, że te zmiany rzutują nie tylko na działalność dealera, ale są też motorem napędowym dla wielu innych, pobocznych firm. Warto w tym miejscu podkreślić, jak dużym pracodawcą jest branża automotive w regionie. Tylko dwie największe grupy dealerskie w Trójmieście zatrudniają łącznie blisko 2000 osób.

Nowe miasteczko Stellantis przy Obwodnicy

Grupa Zdunek, druga co do wielkości siła motoryzacyjna na Pomorzu i zarazem jedna z kilkunastu największych w kraju, w 2024 roku zakończy I etap budowy nowej, flagowej inwestycji. W Gdańsku, przy ulicy Mamuszki i Goplańskiej, bezpośrednio przy trójmiejskiej Obwodnicy, powstaje kompleks salonów koncernu Stellantis. Znajdą się tam przedstawicielstwa marek Citroen, DS Automobiles, Peugeot oraz Opel. Szczególnie ciekawa jest ta ostatnia marka, bowiem to nowość w ofercie Grupy Zdunek. Dotychczas nie była ona przedstawicielem tego brandu.

Otwarcie kompleksu nowych salonów, które nastąpi w III/IV kwartale 2024 roku, nie kończy  tej inwestycji. Docelowo powstaną dwa, duże, bliźniacze i wielomarkowe obiekty. Funkcje drugiego z budynków nie są jeszcze do końca sprecyzowane, ale z dużą dozą pewności można tu mówić o przedstawicielstwach Renault, Dacia oraz Nissan. Spodziewać się można, że miejsca wystarczy jeszcze przynajmniej na jedną markę, ale póki co Grupa dowodzona przez Tadeusza Zdunka, nie zdradza, czy tak się stanie.

Nowa odsłona Porsche Centrum Sopot

Mniejsza rozmiarowo, ale niezwykle prestiżowa i wyczekiwana inwestycja prowadzona jest w Sopocie przez Grupę Lellek. W 2024 roku najbardziej prestiżowa marka w Trójmieście – Porsche, zaprosi do nowego Centrum, zlokalizowanego przy Alei Zwycięstwa 948 w Sopocie.

Będzie to salon zaprojektowany i zbudowany według najnowszych wytycznych producenta z Zuffenhausen. Plany póki co przedstawiane są dość zdawkowo. Co wiadomo?

Powierzchnia salonu to ponad 6000 m² na trzech kondygnacjach, w tym jednej podziemnej. Architektura nowego obiektu będzie odmienna od tej znanej dotychczas. W myśl nowych założeń z 2020 roku, salony mają stać się nie tylko miejscem sprzedaży i obsługi samochodów, ale także strefą spotkań społeczności marki, wśród których są obecni, ale również przyszli i potencjalni posiadacze.

Ośmiu na dziesięciu nabywców Porsche to mężczyźni po pięćdziesiątce. Aby temu przeciwdziałać, producent samochodów opracował koncepcję marki „Destination Porsche”, uwzględniającą architekturę korporacyjną. Nacisk kładziony jest na stworzenie bardziej zachęcającej architektury zewnętrznej i wewnętrznej, która zapewnia pozytywne doświadczenia z marką. Ponadto, chodziło o zaprojektowanie szablonu, który można łatwo dostosować do różnych lokalizacji, a przede wszystkim do różnych grup docelowych.

Od wejścia do wnętrza prowadzić będzie ‘oś środkowa’. Tak zwana linia wyścigowa to miejsce, w którym zaparkowane zostaną najważniejsze modele marki. Zainteresowani odwiedzający przechadzać się będą między takimi modułami wystawienniczymi, zanim dotrą na centralnie położony plac – ścisłe centrum salonu i miejsce spotkań.

Z całą pewnością będzie to niezwykły obiekt, nie tylko dla miłośników motoryzacji, a doświadczyć go będzie można od przełomu czerwca i lipca 2024 roku.

Nowa odsłona gdańskiego salonu Mercedes-Benz BMG Goworowski

W Gdańsku przy ulicy Elbląskiej 81 już rozpoczęła się przebudowa tamtejszego salonu marki Mercedes-Benz. Salon zostanie dostosowany do najnowszego standardu, zgodny z aktualną wizją marki. Wizualnie będzie podobny do obiektów, które powstały w ostatnich latach, również w Trójmieście. Istotną zmianą dla klientów w stosunku do dotychczasowego salonu będzie duża digitalizacja procesu zakupowego w specjalnie dedykowanych do tego przestrzeniach.

Salon Mercedes-Benz BMG Goworowski w Gdańsku przechodzi obecnie gruntowną modernizację. Po zakończeniu prac, odświeżone zostaną m.in. strefy samochodów osobowych, dostawczych oraz elektrycznych, które zadebiutują w nowej odsłonie, zapewniając klientom jeszcze lepsze warunki do poznania i wyboru najnowszych modeli. Inwestycja ta stanowi kolejny krok w dążeniu do zapewnienia najwyższej jakości obsługi oraz prezentacji najnowszych technologii dostępnych w ofercie marki Mercedes-Benz. Planowany termin zakończenia prac to sierpień 2024 roku – opowiada Filip Stankowski, Specjalista ds. Marketingu i PR BMG Goworowski.

Pozostałe inwestycje i wydarzenia

Opisane plany budów i modernizacji zapewne nie wyczerpują tego, co wydarzy się w branży w 2024 roku. Swoich kart póki co nie odsłania największa grupa dealerska Pomorza – Grupa Plichta. Dealer regularnie inwestuje w nowe obiekty i powiększa bądź zmienia dotychczasowe. Nie będzie więc zapewne niespodzianką, jeśli wkrótce okaże się, że i tutaj zajdą istotne dla rynku zmiany.

Wciąż nieznane są losy salonu po dawnym British Automotive Gdańsk, który obecnie jest we władaniu Syndyka masy upadłościowej. Nie można też nie wspomnieć o nowościach z Chin. W lutym w Gdańsku zadebiutowały dwie nowe marki. MG, którego przedstawicielstwo uruchomiono w dawnym salonie Opla firmy Konocar, oraz BAIC, którego dealerem została firma Auto-Padre Rafał Schewe.

W kwietniu czeka nas powrót formuły targowej do branży, chociaż w zupełnie innej formie. Po pandemii koronawirusa na całym świecie zaczęto odchodzi od znanych i organizowanych od dziesięcioleci wielkich wystaw motoryzacyjnych. Lokalnym prognostykiem zmian być może stanie się II edycja Pomorskich Targów Autokosmetyki, które odbędą się w halach AmberExpo w dniach 26 – 27 kwietnia. To duża, branżowa impreza skupiona wokół auto-detailingu, czyli bardzo zaawansowanej kosmetyki. Będzie to również okazja do zobaczenia pięknych i drogich samochodów oraz spotkania się z pasjonatami wszystkiego co jeździ o własnych siłach.

Marcin Wiła