Polski rynek e-commerce zmienia się dynamicznie. Wraz z jego rozwojem rosną też wyzwania regulacyjne.
Polski rynek e-commerce zmienia się dynamicznie. Wraz z jego rozwojem rosną też wyzwania regulacyjne.
Polski rynek e-commerce zmienia się dynamicznie. Wraz z jego rozwojem rosną też wyzwania regulacyjne.
Od lipca 2024 roku w Polsce zaczęły obowiązywać przepisy implementowanej Dyrektywy Unijnej DAC7, wprowadzając nowe obowiązki sprawozdawcze dla operatorów platform cyfrowych, co stawia przed przedsiębiorcami wyzwanie związane z dostosowaniem się do nich.
Nowelizacja ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami implementuje przepisy Dyrektywy DAC7 w Polsce. Nowe regulacje nakładają na operatorów platform cyfrowych obowiązek raportowania szczegółowych danych dotyczących sprzedawców korzystających z ich usług. Celem tych przepisów jest zwiększenie przejrzystości w transakcjach online oraz walka z unikaniem opodatkowania.
Operatorzy platform będą musieli przekazywać krajowym organom podatkowym informacje o sprzedawcach, w tym dane identyfikacyjne, czy te o prowizjach i łącznych wynagrodzeniach uzyskanych przez sprzedawców za pośrednictwem platform. Te informacje będą następnie wymieniane między państwami członkowskimi Unii Europejskiej w celu ograniczenia nadużyć podatkowych i zapewnienia lepszej kontroli nad dochodami sprzedawców działających na rynkach transgranicznych.
Nowe obowiązki nie dotyczą wszystkich sprzedawców. Operatorzy platform nie muszą raportować danych dotyczących sprzedawców, którzy dokonali mniej niż 29 transakcji rocznie i uzyskali przy tym wynagrodzenie poniżej 2 000 euro. Dodatkowo wyłączone z obowiązku sprawozdawczego są podmioty rządowe oraz firmy notowane na giełdzie.
Jednak DAC7 to nie jedyna regulacja, która wpłynęła na działalność e-commerce w ostatnich latach. Innym przykładem jest wprowadzona 1 stycznia 2023 r. Dyrektywa Omnibus. Nałożyła na przedsiębiorców m.in.: wymóg informowania konsumentów o najniższej cenie towaru obowiązującej w ciągu 30 dni przed promocją. Wprowadziła też obowiązek na przedsiębiorców weryfikowania autentyczności opinii publikowanych na stronach e-commerce.
Z kolei ochrona danych osobowych uregulowana przez RODO stała się kluczowym aspektem działania firm w erze cyfrowej. Od 2018 roku przedsiębiorcy są zobowiązani do zapewnienia bezpieczeństwa danych klientów oraz przestrzegania surowych wymogów związanych z przetwarzaniem danych osobowych. Konsumenci mają prawo do wglądu w swoje dane, ich modyfikacje oraz żądania usunięcia, co wymusza na firmach prowadzących sprzedaż online dostosowanie procedur.
Wdrożenie przepisów RODO, Omnibus oraz najnowszej Dyrektywy DAC7 oznacza dla przedsiębiorców w e-commerce konieczność dostosowania się do szeregu nowych wymagań, które mają ochronić konsumentów i transparentność transakcji.
Dla firm działających w e-commerce, zgodność z nowymi regulacjami jest nie tylko narzędziem do budowania długotrwałych relacji z konsumentami, ale też kluczowym elementem ochrony ich praw. W nadchodzących latach można spodziewać się dalszych zmian w przepisach. Widmo potencjalnych, kolejnych zmian w nadchodzących latach sprawia, że firmy, które szybko dostosowują się do wymogów prawa, będą w lepszej pozycji na konkurencyjnym rynku e-commerce.