Partnerzy

Wyszukiwarka

Felietony
Turystyka w Polsce w nowej rzeczywistości

Branża turystyczna w Polsce, będąc jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki, wciąż odbudowuje się po kryzysie związanym z pandemią Covid, ale także musi sprostać bieżącym wyzwaniom.

Tomasz Limon
2024-12-10
3 minuty czytania

Branża turystyczna w Polsce, będąc jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki, wciąż odbudowuje się po kryzysie związanym z pandemią Covid, ale także musi sprostać bieżącym wyzwaniom.

Choć wydawać by się mogło, że okres największych turbulencji mamy za sobą, to wiele kwestii pozostaje nierozwiązanych.

Niekorzystne sygnały

Jednym z największych wyzwań dla branży są rosnące koszty. W ostatnich latach galopująca inflacja, wzrost cen energii, transportu i żywności bezpośrednio przekładają się na ceny usług turystycznych. Polacy, odczuwając spadek siły nabywczej dochodów, coraz częściej rezygnują z wakacji lub wybierają tańsze opcje zagraniczne, gdzie stosunek ceny do jakości jest korzystny. Szczególnie widoczne jest to w przypadku górskich kurortów, a zwłaszcza nadmorskich miejscowości, gdzie ceny w dość krótkim sezonie osiągają rekordowe poziomy. Kolejnym problemem, któremu branża turystyczna musi sprostać, jest brak pracowników. Po pandemii wielu z nich przekwalifikowało się, odchodząc do innych sektorów gospodarki oferujących bardziej stabilne miejsca pracy. Niedobory kadrowe mają przełożenie na jakość obsługi i zdolność przyjmowania większej liczby turystów. Paradoksalnie, w momencie, gdy sektor próbuje się odbudować po pandemii, brak pracowników temu nie sprzyja.

Oczekiwania klientów

Współcześni turyści są zróżnicowani i trudno wszystkim dogodzić. Jest grupa klientów mniej wymagających, dla których najważniejszym kryterium zakupu usługi jest cena. Są również turyści bardziej wymagający, poszukujący unikalnej, zindywidualizowanej oferty. W Polsce wiele destynacji wciąż opiera ofertę na archaicznych schematach sprzed dekad – masowej turystyce z małą wartością dodaną. Tymczasem rośnie popularność podróży „slow travel”, turystyki ekologicznej i ofert typu „experience”. Niestety miejsca, które nie dostosują się do panujących trendów, ryzykują odpływem klientów do innych miejsc.

Światełko w tunelu

Nie wszystko jest jednak stracone. Polska wciąż ma ogromny potencjał turystyczny. Malownicze krajobrazy, bogata historia, unikatowa kuchnia czy kultura przyciągają naszych rodaków i gości z zagranicy. Kluczowym wyzwaniem jest wykorzystanie tych atutów w nowoczesny sposób, odpowiadając przy tym na współczesne potrzeby. Branża turystyczna potrzebuje kompleksowego wsparcia finansowego oraz w obszarze szkolenia kadr, czy promocji naszego kraju jako atrakcyjnego kierunku podróży. Te zmiany, choć wymagają czasu, mogą pozwolić na ponowny rozwój sektora, poprawiając jego konkurencyjność na tle Europy. Polska turystyka stoi na rozdrożu, a jej przyszłość zależy od zdolności adaptacyjnych do zmieniających się warunków i wyzwań. Czy uda się zbudować nową jakość polskiej turystyki? Odpowiedź na to pytanie leży w rękach nie tylko przedsiębiorców, ale także władz, które muszą dostrzec potencjał tego sektora i wspierać jego rozwój. Ten proces jest długi oraz żmudny.

Reklama na portalu expressbiznesu.plReklama na portalu expressbiznesu.pl