G

Gala Amberif Vibes powróciła po kilkuletniej przerwie do programu Międzynarodowych Targów  Bursztynu i Biżuterii Amberif. Pobiła rekordy pod względem publiczności, wystawców i projektów zgłoszonych do konkursu.

Najważniejszym wnioskiem według organizatorów jest to, że Gala musi wrócić na stałe do programu Amberif-u. Czekano na nią z wytęsknieniem, frekwencja zachwyciła a odbiór jest wyśmienity. Przede wszystkim było świeżo, nie pompatycznie ale energetycznie. Przestrzeni temu niezwykłemu wydarzeniu użyczyła Montownia. Nowa przestrzeń dała nowe możliwości. W planach kolejnych edycji jest umieszczenie wydarzenia w jeszcze innych przestrzeniach, by różne części miasta otwierać dla widzów. Targi Amberif są targami b2b, czyli skierowanymi do osób z branży, jednak gala Amberif Vibes była otwarta dla publiczności, biletowana. Celem jest otwarcie na szersze grono odbiorców i sprawienie, by miasto żyło tym wydarzeniem.

Zbikowskafoto

Bursztynowa moda

Amberif Vibes to przede wszystkim pokazy mody i biżuterii z bursztynu. Zaprezentowano pięć kolekcji bursztynowych ozdób: Doroty Ceneckiej (GIN Atelier), Anny Węsierskiej (A2 Jewellery), Kariny Glazy (Chilli Ireneusz Glaza), Tomasza Kargula (Kargul.TK) oraz Tomasza Stangreckiego (Stangrecki Sztuka). Towarzyszyły im kolekcje mody od: Michała Starosta, Ismeny Warszawskiej, Joanny Weyny (PUDU), Barbary Piekut i HONKO Store. Modelkami były: Marta Pałucka – Finalistka konkursu Miss Świata w Chinach i I Vice Miss Polski, Żaklina Ta Dinh  – uczestniczka Top Model, Osi Ugonoh – zwyciężczyni Top Model.

Organizatorzy spośród zgłaszających się projektantów mogli wybrać tylko pięcioro, ale już zbierają zgłoszenia na kolejny rok. Decydować będzie przede wszystkim poziom projektów. W kolejnych edycjach mają pojawiać się nowe twarze, nowe projekty i, przede wszystkim, nowe kolekcje.

Zbikowskafoto

Rekordy podczas konkursu

Do konkursu Amberif Design Award z tematem przewodnim „Symbol nadziei” zgłosili się uczestnicy z 32 krajów, nawet z najodleglejszych zakątków świata. 295 prac świadczy o tym, że zainteresowanie bursztynem rośnie. Konkurs ma na celu wzbudzenie zainteresowania „złotem Bałtyku” pod kątem artystycznym ale i biznesowym. Jest to okazja, by bursztyn był promowany na całym świecie. Konkurs został ogłoszony w zeszłym roku z nagrodą 10 tys, jednak została ona potrojona przez Prezydent Miasta Gdańska. To z pewnością przyciągnie też uczestników do kolejnej edycji. Pewnie padnie kolejny rekord.

Zwycięzcą został Tadeusz Jaśkowiak, prezentując wisior „Inkluzja”, którego głównym elementem jest srebrny spust pistoletu. Srebrna Nagroda wraz z kilogramem srebra trafiły do Miriam Arentz z Niemiec. Jej projektem była broszka „Radiance” składająca się ze srebrnych i bursztynowych elementów przypominających puzzle. Zdobywczynią Nagrody Bursztynowej oraz pół kilograma bursztynu została Teresa Dantas z Portugalii z projektem „Empyrian of Eden”. Honorowe wyróżnienie trafiło do Tora Legernaesa ze Szwecji za pierścionek „Eternal Flame of Hope”.

Drugi konkurs, Amberif Selection, to nagrody dla najlepiej zaprojektowanej biżuterii z bałtyckiego bursztynu. Zwyciężył Maciej Rozenberg z projektem „Es Theus”. Drugie miejsce zajął Sławomir Fijałkowski i zaprojektowany przez niego wisior kinetyczny „12 zero”. Jury przyznało również dwa wyróżnienia równorzędne dla Gin Atelier Dorota Cenecka za zestaw pierścieni oraz Chilli Ireneusz Glaza za pierścień „Orion’s ring”.

Zbikowskafoto

Sztuka i biznes

Galę poprowadziła energetyczna i zjawiskowa Malwina Wędzikowska – prezenterka telewizyjna, stylistka, scenograf i kostiumograf. Aktualnie prowadzi program na TVN 7 „The Traitors. Zdrajcy”. Uwiecznieniem atmosfery sztuki był koncert Meli Koteluk, który dopełnił artystycznych wrażeń.

Zbikowskafoto

Poza galą Amberif to również panele skierowane do różnych grup odbiorców. Tym razem odbyły się wykłady dotyczące bursztynu – składów chemicznych, specyfikacji ale też z e-commerce czy fotografii produktowej. To panele i konsultacje ważne dla projektantów oraz producentów między innymi biżuterii z bursztynu.

– Biżuteria powinna integrować się z innymi dziedzinami działalności twórczej. Na pewno w przyszłym roku będzie coś nowego, co zaskoczy. Po tej edycji jesteśmy naładowani energią i pomysłami – deklaruje Monika Szpytowicz, kurator Targów Amberif.

 

Są już plany na kolejne edycje. Jesienne Targi, mniejsze i w formule b2c, czyli otwarte dla publiczności odbędą się w dniach 29-31 sierpnia 2024. Wiosenne wydarzenie wraz z kolejną Galą odbędzie się 13-15 marca 2025.

Dorota Lińska – Złoch